A Angusmops skrev:
Golvvärmen är i ca 70% av huset, men har dom ställda ganska lågt och endast med 23 grader i golvet kvällstid och morgon. Av min upplevelse är det att värmepumpen går och står för värmen till största del på vintern. Siktar på 19-20 grader och där är pumpen ställd på. Kanske skulle höja den en grad för att avlasta golvvärme och elementen som är placerade under fönster?
Golvvärmen styrs sannolikt av en golvgivare som mäter temp i golvet. Om du har 23 på golvet då värmer golvet till 23 grader och det spelar ingen roll vad du ställer pumpen på. Du kan bara avlasta golvet genom att sänka golvvärmen. Sätt golvvärmen så lågt du kan för att behålla komfort och låt pumpen göra grovjobbet. Är det en bra pump? Misstänkt att du värmer huset med golvvärme, det är dyrt. Överväg solenergi
 
A Angusmops skrev:
Uppskattade årförbrukning från elbolag: 27 000Kwh
Kom gärna med funderingar :)
Oldboy Oldboy skrev:
En mkt grov uppskattning är att ett hus från 2000-t om 85 m2 inte borde dra mer än hälften av rapporterad förbrukning.
En jämförelse:
Vårt (förra) hus, som vi lät bygga år 2010, hade 108 m2 boyta och en s.k. klimatvind + gästrum ovanpå.
Luft/luft-värmepump, FTX-ventilation, inga element, ingen annan uppvärmning förutom en kamin, som användes sparsamt.
Inget av de drygt 10 år vi bodde där var vår elförbrukning över 5000 kWh/år.

Funderingar:
Er golvvärme värmer ju upp marken ner till jordens medelpunkt, förutom bostaden. Hur mycket isolering har ni under golvvärmen?
Vad har ni för isolering i väggarna? Vi hade sammanlagt 31 cm Gullfiber i tre skikt.
Isolering i tak?
Ventilation?

Men visst, vi hade ingen utomhuspool eller jacuzzi :cool:
 
A Angusmops skrev:
Golvvärmen är i ca 70% av huset, men har dom ställda ganska lågt och endast med 23 grader i golvet kvällstid och morgon. Av min upplevelse är det att värmepumpen går och står för värmen till största del på vintern. Siktar på 19-20 grader och där är pumpen ställd på. Kanske skulle höja den en grad för att avlasta golvvärme och elementen som är placerade under fönster?

Vanorna går inte ändra mycket på, där är vi redan snåla och smarta
När man tittar på månadskurvan så är det tydligt att det är värmen som är boven. Med golvvärmen på 23 gr (även om det är del av dygnet) så kommer den gå fullt om din VP står på 19 gr. Det borde gå att verifiera i dygnsprofilen för din förbrukning. Även 19 i golvvärmen mot 19 på VP kommer ge stor förbrukning i golvet pga kylan underifrån.

Vänd på det och låt golvvärmen vara komfortvärme på 19-20 och sätt vp på 21-22.

Spabad och stugorna kan du mäta separat för att få grepp om.
 
  • Gilla
mugatu och 1 till
  • Laddar…
A Angusmops skrev:
Golvvärmen är i ca 70% av huset, men har dom ställda ganska lågt och endast med 23 grader i golvet kvällstid och morgon. Av min upplevelse är det att värmepumpen går och står för värmen till största del på vintern. Siktar på 19-20 grader och där är pumpen ställd på. Kanske skulle höja den en grad för att avlasta golvvärme och elementen som är placerade under fönster?

Vanorna går inte ändra mycket på, där är vi redan snåla och smarta
Golvvärme och elelement under fönstren... Där har du det.
Din värmepump gör nog ingen större nytta om alla andra värmekällor är på.
Dra ner värmen på elementen eller stäng av helt och öka på värmepumpen.
Golvvärme är trevligt så behåll den om du vill men dra ner den regält när ni inte är hemma och på nätterna o låt dom sagt pumpen göra jobbet.

Jag bor på ca 150 med 5 i familjen, dåligt isolerat hus men ligger på ca 17-19000 i förbrukning.
Värmer främst med värmepump men även ett par mindre golv har golvvärme. Värmer då oxå ett garage på 40 kvm till 12 grader vintertid som är sjukt dåligt isolerat.
 
  • Gilla
Pellwvist
  • Laddar…
Har själv ett hus från -73 på 128 kvadrat. Har luftvärmepump som gör det mesta av jobbet men vintertid är element på i delar av huset där pumpen inte ”når”. 6 personer i huset och försöker ha en temp på minst 22 grader. Vi har ingen golvvärme, spabad eller attefallshus. Stödvärme på isolerat förråd ute. Vi har en förbrukning på ca 16 000 kWh/år. Vi brukar har pumpen på 24 eller 25 grader… att höja den till högre temp drar enligt erfarenhet inte så mkt mer än att ha den på runt 20 grader…
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Gör det något för förbrukningen att nattsänka golvvärme i betong? Jag tror då inte det då den då måste gå mer för att komma ikapp igen.
 
  • Gilla
rehn
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Sätt separat mätare på spabadet och stugorna, dessa är alltid sämre isolerade än ett hus.
Sen så har du golvvärmen i nästa steg, kolla hur vilken effekt den ligger på och börja räkna på hur många timmar om dygnet den går, många blir förvånade över hur mycket ett elgolv kan över tid.
 
Har ett exempel. Bottenplan i 10 årigt hyreshus. El golvvärme i badrummet 7m2, 1700 kWh/år
 
Har följt med min egen förbrukning från 2006 och egna vanor kan påverka förbrukningen. Mitt hus från -00 på 145 kvadrat + garage på 45 kvadrat uppvärmt på vintern. 2006 hade jag 12100kWh/år som sakta steg varje år till 15800kWh/år 2010. Från 2010 till dagens datum har förbrukningen gått ner till 13900kWh fast jag har två frysar till. I år tog jag tag i saken och mitt mål är 9900kWh/år. Skaffat solceller och ska styra förbrukare till dagtid. Har direktel som ska bytas till värmepump. Ska byta till mera energisnåla lampor och lysrör. Nästa steg blir att sänka elförbrukningen med mera solceller, byta ut mina gamla vitvaror kyl/frys och spis Elförbrukningen ska ner mera till 2025 då jag blir pensionär. Min elanvändning fördelat på dygnet 32% dag (9-17) 152kWh, 46% (17-01) 221kWh, 22% (01-09) 107kWh med 6 kW solceller.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Golvvärmen styrs sannolikt av en golvgivare som mäter temp i golvet. Om du har 23 på golvet då värmer golvet till 23 grader och det spelar ingen roll vad du ställer pumpen på. Du kan bara avlasta golvet genom att sänka golvvärmen. Sätt golvvärmen så lågt du kan för att behålla komfort och låt pumpen göra grovjobbet. Är det en bra pump? Misstänkt att du värmer huset med golvvärme, det är dyrt. Överväg solenergi
Så är det! Ja men det är en från IVT ca 7-8 år gammal, så det är OK! Har faktiskt börjat skumma lite på solceller..
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
En jämförelse:
Vårt (förra) hus, som vi lät bygga år 2010, hade 108 m2 boyta och en s.k. klimatvind + gästrum ovanpå.
Luft/luft-värmepump, FTX-ventilation, inga element, ingen annan uppvärmning förutom en kamin, som användes sparsamt.
Inget av de drygt 10 år vi bodde där var vår elförbrukning över 5000 kWh/år.

Funderingar:
Er golvvärme värmer ju upp marken ner till jordens medelpunkt, förutom bostaden. Hur mycket isolering har ni under golvvärmen?
Vad har ni för isolering i väggarna? Vi hade sammanlagt 31 cm Gullfiber i tre skikt.
Isolering i tak?
Ventilation?

Men visst, vi hade ingen utomhuspool eller jacuzzi :cool:
Shit, det låter ju grymt bra! Under golvvärmen är ju våran kallkällare så en del av värmen sticker garanterat dit ner, inte jätteisolerat där inte!
 
A Angusmops skrev:
Hej,

Har nyligen flyttat in i ett hus på landet, har efter 1 år börjat fundera över att förbrukningen ligger högt trots att vi själva lever ganska energisnålt och tänker på vår förbrukning. Skulle gärna jämföra med liknande hus eller om någon kan se nått som ser tokigt ut.

Huset ca 20år gammalt, rejält byggt och renoverat 2 gånger med hög standard. Beläget i Småland
Det är större fönsterpartier mot sjön, samtliga är fönster och skjutpartier är nya och har bra energivärden.
Familj: 2st vuxna
Storlek: 85kvm+kallkällare på 50kvm
Uppvärmning: Luftvärmepump+direktel, kyler ej på sommaren.
Temperatur i huset: 19 grader
1st Spabad som värms under 4-5 månader, sänker tempen när vi vet att det inte skall användas på nån vecka vintertid.
Kyl och frys är ca 7-10år
2st attefallshus som till 95% av året står tomma med stödvärme på 13 grader, dessa är välbyggda och isolerade.

Använder mig av Tibber och deras app, har kopplat in en Watty för att kunna följa förbrukningen live. När ingen uppvärmningen eller annan allmän förbrukning är igång så ligger det ca 700-900w och drar som jag inte kan förklara. I övrigt så har vi inte massa onödiga grejer igång, golvvärmen är ställd vintertid på ca 23 grader i golvet dom tider vi är i hemmet(går ner till 19 under natt och arbetstid).

Uppskattade årförbrukning från elbolag: 27 000Kwh

Kom gärna med funderingar :)
Slå av säkringarna en efter en och kolla på tibber eller watty när förbrukningen försvinner. Sedan är det ju bara kolla vad som går på den gruppen.
 
V ViktorHg skrev:
Kyl + frys drar bara dom effekterna korta stunder, om du nu inte har dörrarna öppna. En spisfläkt på lägsta effekt drar (förhoppningsvis) inga 200W, men det märker du ju fort när du rycker säkringen.
En spisfläkt drar ju inte bara el den drar ju oxo ut varm luft som värmts upp på något sätt
 
  • Gilla
mugatu och 1 till
  • Laddar…
Idag värmer man inte hus med elgolvvärme. Man använder det som komfortvärme. Hus som använder golvvärme som uppvärmning använder vattenburen värme som värms av t ex bergvärme el annat liknande alternativ. Du får använda golvvärmen som komfortvärme och värma huset på annat sätt. Du betalar väl snart 50’/år för elen. När vi stänger kärnkraften blir det förstås ännu värre.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vet inte om någon skrev detta angående värmepumpen. Många kör på låg fläkthastighet eftersom de går tystare då. Men det innebär ofta att pumpen inte lyckas sprida värmen ordentligt till angränsande rum.
Jag rekommenderar att gå igenom både inne- och utedel så att de är i bra skick nu innan vintern kommer. Lamellerna på innedelen brukar bli dammiga och det drar ner prestandan avsevärt. Köp rengöringsmedel för värmepump (finns på t.ex. Jula). Spraya lamellerna med medlet när pumpen är avstängd. Se till att dräneringsslangen funkar som den ska genom att hälla vatten på lamellerna och titta om det rinner ut utomhus. Spraya nära så kommer dammet glida loss från lamellerna. Sedan kör du AC i några timmar. (Jag vet, det kostar extra men det driver ut smutsen ur pumpen). Detta ska man egentligen göra på sommaren då det är varmt och hög luftfuktighet samt att man får njuta av ac:n.
Kom ihåg att kontrollera så att inte autoläget är på sen. Det är ju en vanlig miss, när man bara slår igång den inför vintern.
Tror i övrigt på att göra som andra redan har nämnt. Dra ner eller stäng av golvvärmen ett tag och låt pumpen ta över uppvärmningen. Ställ även ner elradiatorer om det finns och kolla om de eventuellt också går på för ofta. Kontrollera alla termostater också så de reglerar som de ska.
 
  • Gilla
Anders_Tranås och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.