Hej

Ska bygga ett plank som av ett antal anledningar måste byggas i tryckt virke. Jag vill dock ha det i annan färg. Har någon provat att använda terasslasyr på plank? Hållbarhet? Hur står det emot gröna växter som växer i närheten och ibland slår i planket?
 
Tjära!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tjära!
Hm.. intressant. Tell me more! Har du målat med det själv?
 
Ja! Förklara förutsättningarna, var och hur och varför tryckt virke?
 
Södra skåne, 15 m plank delat med granne som insisterar på att ha tryckt trä. Har delvis gräsmatta och gröna växter upp mot planket. Kommer alltså vara nybygge i höst.


Har även en inglasad altan som jag kanske ska måla. Men ska helt enkelt bända lärken istället för att lägga nytt. 20 år gammalt men ser fräscht ut under.
 
Impregnerat behövs ej. Kör vanligt och måla med trätjära, håller minst lika länge och luktar mums ;) PS. Dela inte staket med grannen, en av er får bygga en bit in på sin tomt, upplagt för tjafs :(
 
Får väl läsa på om tjära mer.

Staketet blir tyvärr delat pga små tomter och annat som finns byggt på tomterna..altaner, spaljerer, förråd osv osv.
 
Annars Träolja. Inte måla med färg eller impregnerat, bara bortkastade pengar.
 
Rädd för att träoljan bara kommer dra åt sig skit.
 
Gunnebostängsel, underhållsfritt ;)
 
OK för mig men tror inte resterande inblandade personer blir förtjusta!
 
Bygg i vanligt virke och kör på med ädellasyr (oljebaserad) https://www.cuprinol.se/sv/vara-produkter/ädellasyr

Måste det vara tryckt så, när virket har en fukthalt på 18% eller lägre bör det behandlas snarast möjligt för att säkra att det är friskt, icke nedbrutet virke som laseras eller oljas.
Tänk dock på att färgen avviker på tryckt så köp små burkar och testa.
 
anders07 anders07 skrev:
Bygg i vanligt virke och kör på med ädellasyr (oljebaserad) [länk]

Måste det vara tryckt så, när virket har en fukthalt på 18% eller lägre bör det behandlas snarast möjligt för att säkra att det är friskt, icke nedbrutet virke som laseras eller oljas.
Tänk dock på att färgen avviker på tryckt så köp små burkar och testa.
Tack för förslaget! Tål det att tvätta av grönt från växter varje år? Måste man olja om då?
 
P polarsson skrev:
Tack för förslaget! Tål det att tvätta av grönt från växter varje år? Måste man olja om då?
Jag har inte gjort något på 4 år nu och det ser likadant ut.
Drar bort någon form av klätterväxt (ogräs) lite nu och då från staketet och det har inte lämnat något spår...
 
  • Gilla
polarsson
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Jag har inte gjort något på 4 år nu och det ser likadant ut.
Drar bort någon form av klätterväxt (ogräs) lite nu och då från staketet och det har inte lämnat något spår...
Jag har lite högre gröna perenner men det låter ju lovande! Ska kolla närmare på det, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.