C Crank skrev:
ingen privatleasing tråd. Men passa er, hörde någon fick betala 9000kr för typ en cm repa i vindrutan.

Mer att läsa här
[länk]

och här

[länk]

Är santander inblandat så dra er ur direkt

9000 kr för en ruta stämmer kanske men det betalar ingen.
Alla tar ju sånt på sin försäkring så det kostar bara glas självrisken.
 
B
Vad är avkastningen i procent? 600 kr nämnde du..

antar livslängden är längre än 6 år, så avskrivningen borde vara på längre tid? och då ska ju din besparing täcka det.
 
H hablam skrev:
Räkna med att om du inte är mycket pedantisk så kommer du få betala en del när du lämnar tillbaka bilen. "Normal slitage" är nästan orimligt lågt satt. Minsta fläcka i inredning, stenskott i huven utslitna däck belägg repor bucklor osv kostar dig rätt mycket när försäljaren ska ha tillbaka bilen.
Off topic:
Av alla som leasat i min bekantskapskrets så är det inte en enda som åkt på avgift vid återlämnande.

Det kanske beror på vilka märken de valt. Men de flesta bilföretag vill ju att kunden ska leasa en ny bil när avtalet går ut. Och risken är större att kunden tittar på andra märken vid straffavgifter.
 
Ingen av er har vad jag se räknat på alternativkostnaden.

Om man bara skall se solpaneler som en investering måste man börja räkna på alternativen också. Då blir troligtvis solpanelerna en ganska medioker investering.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
Vad är avkastningen i procent? 600 kr nämnde du..

antar livslängden är längre än 6 år, så avskrivningen borde vara på längre tid? och då ska ju din besparing täcka det.
Avkastningen under första halvåret ligger ju då på runt 7-8% då om man bara räknar in avbetalning och "sparade" pengar. Räknar jag även in ränteavdraget från Skatteverket hamnar det på runt 10%.

Det är 12 år garanti på växelriktare och annan "elektronik" med 25 års garanti på panelerna så efter år 6 kommer det då att vara +16.000 kr i året!
Om nu växelriktaren skulle braka efter 12 år och jag måste köpa en ny så ligger de på runt 15.000 kr så det tjänar jag i så fall in på ett år så inte så mycket att gråta över anser jag...

[och off-topic med privatleasing]
Vi har haft 5 bilar på privatleasing och det har varit en liten kamp varje gång de ska tillbaka. VW har varit "snällast" och tillåter en del uppslagsmärken, stenskott, etc. men det blev ändå staff på någon tusenlapp (3000 kr ena gången och 2000 kr andra gången) för skador de anser går utanför "reglerna".
Audi var rätt petiga och där fick jag lämna in den på "fix" till verkstad för att rubba bort märken och fixa några smårepor som kostade mig 4000 kr på verkstad men Audi ville ha 12000 kr så...
Värst av alla var Mitsubishi, de ville ha hutlösa 21.000 kr för skador och det var saker som inte ens syntes på bilderna de skickade där bilen var helt full med ringar med märkpenna och så var det 2000 kr för den ena, 3000 kr för den andra skadan o.s.v.
Jag krävde att få komma och gå genom skador med besiktningsmannen vilket de nekade, jag krävde då att få hämta bilen och åtgärda skador själv vilket de nekade eftersom jag redan lämnat in den. Det slutade med att jag betalde en självrisk (9500 kr). Det var förvisso några skador på undersidan av hasplåten jag inte sett samt att "hajfenan" på taket var sprucken vilket jag inte sett så det fanns några "legitima" skador men det kändes mest som en "scam" för att få in mer pengar (det var ALD som var leasingpartner).

Om man pedantsköter bilen är det inte några problem, men om du parkerar den på allmänna platser och får några uppslagsmärken (framför allt i kanter/fasningar) så lär du hamna på straff... På VW t.ex. var det OK med ett uppslagsmärke per dörr men jag hade typ 2 på en dörr och tre på en annan och det kostar då 3000 kr så även om listan med skador kan verka "förlåtande" och att en bula får vara t.ex. 10 mm så när du lämanr in den hittar de på andra regler om t.ex. bulans djup eller placering (på en kant t.ex.).
 
  • Gilla
Oxbringa
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Ingen av er har vad jag se räknat på alternativkostnaden.

Om man bara skall se solpaneler som en investering måste man börja räkna på alternativen också. Då blir troligtvis solpanelerna en ganska medioker investering.
Förstår inte riktigt vad du menar... menar du att man skulle lägga det på aktier istället, eller?
Nu gör jag ju "investeringen" i solpaneler lika mycket för miljön som för att spara pengar men första halvåret gav ju en avkastning på 10% vilket inte är så illa om man jämför med fonder eller aktier och om 6 år när jag betalat av allt är det som sagt då drygt 16.000 kr rakt ner i fickan per år utan någon insats alls så jag skulle inte kalla det mediokert...
 
F
anders07 anders07 skrev:
Avkastningen under första halvåret ligger ju då på runt 7-8% då om man bara räknar in avbetalning och "sparade" pengar. Räknar jag även in ränteavdraget från Skatteverket hamnar det på runt 10%.

Det är 12 år garanti på växelriktare och annan "elektronik" med 25 års garanti på panelerna så efter år 6 kommer det då att vara +16.000 kr i året!
Om nu växelriktaren skulle braka efter 12 år och jag måste köpa en ny så ligger de på runt 15.000 kr så det tjänar jag i så fall in på ett år så inte så mycket att gråta över anser jag...

[och off-topic med privatleasing]
Vi har haft 5 bilar på privatleasing och det har varit en liten kamp varje gång de ska tillbaka. VW har varit "snällast" och tillåter en del uppslagsmärken, stenskott, etc. men det blev ändå staff på någon tusenlapp (3000 kr ena gången och 2000 kr andra gången) för skador de anser går utanför "reglerna".
Audi var rätt petiga och där fick jag lämna in den på "fix" till verkstad för att rubba bort märken och fixa några smårepor som kostade mig 4000 kr på verkstad men Audi ville ha 12000 kr så...
Värst av alla var Mitsubishi, de ville ha hutlösa 21.000 kr för skador och det var saker som inte ens syntes på bilderna de skickade där bilen var helt full med ringar med märkpenna och så var det 2000 kr för den ena, 3000 kr för den andra skadan o.s.v.
Jag krävde att få komma och gå genom skador med besiktningsmannen vilket de nekade, jag krävde då att få hämta bilen och åtgärda skador själv vilket de nekade eftersom jag redan lämnat in den. Det slutade med att jag betalde en självrisk (9500 kr). Det var förvisso några skador på undersidan av hasplåten jag inte sett samt att "hajfenan" på taket var sprucken vilket jag inte sett så det fanns några "legitima" skador men det kändes mest som en "scam" för att få in mer pengar (det var ALD som var leasingpartner).

Om man pedantsköter bilen är det inte några problem, men om du parkerar den på allmänna platser och får några uppslagsmärken (framför allt i kanter/fasningar) så lär du hamna på straff... På VW t.ex. var det OK med ett uppslagsmärke per dörr men jag hade typ 2 på en dörr och tre på en annan och det kostar då 3000 kr så även om listan med skador kan verka "förlåtande" och att en bula får vara t.ex. 10 mm så när du lämanr in den hittar de på andra regler om t.ex. bulans djup eller placering (på en kant t.ex.).
Kolla dina panelgarantier igen, tror absolut inte att du har 25 år funktionsgaranti, snarare en effektgaranti och det är inte samma sak. Var också medveten om att du är sen som skall bevisa effekiviteten och du har många paneler så inser du nog hur mycket den garantin är värd.
 
F
B boohoo skrev:
Ingen av er har vad jag se räknat på alternativkostnaden.

Om man bara skall se solpaneler som en investering måste man börja räkna på alternativen också. Då blir troligtvis solpanelerna en ganska medioker investering.
Tror du? Jag har inte sett dig räkna på värdeökningen på huset, jag har inte sett dig fundera på riskspridning. Institut lånar gladeligen ut pengar för en säker avkastning på 3-4% med dagens ränteläge. En säker avkastning på garanterade 10% skulle få dom att klämma fram en tesked brunt rakt i kallingarna i ren lycka. Alla skulle ta 10 garanterade %.

Under solcellernas livstid kommer du säkert att uppleva 3 medelstora börssvackor, kanske 1 eller 2 riktiga fetras.

Jag har aktier, aktiefonder, indexfonder, lågräntefonder och pengar på lönekontot för många gånger mer än solcellerna kostade. Behövs det en motivering så är riskspridning nåt du borde förstå.
 
  • Gilla
Crank
  • Laddar…
H hablam skrev:
Räkna med att om du inte är mycket pedantisk så kommer du få betala en del när du lämnar tillbaka bilen. "Normal slitage" är nästan orimligt lågt satt. Minsta fläcka i inredning, stenskott i huven utslitna däck belägg repor bucklor osv kostar dig rätt mycket när försäljaren ska ha tillbaka bilen.
Nja, vi lämnade tillbaka våran golf i höstas utan anmärkning.
Då var 2 däck på under 4mm( som då borde få betala för men slapp) en liten repa på ca 2x2mm på bakkofångaren, 1 svart märke i det ljusa innertaket. Sen säkert någon liten repa nånstans som vi inte visste om. Fick tillbaka 1800 för undermil tom.
Står klart o tydligt iaf på deras hemsida vad normalt slitage är. Tex 1 dörruppslag/märke(samt storlek, tror de var 1-2cm)per dörr/panel, stenskott, däck osv. Har du en stor buckla i dörren så är de klart att man får pröjsa för det.
 
F
W Willewonka skrev:
Nja, vi lämnade tillbaka våran golf i höstas utan anmärkning.
Då var 2 däck på under 4mm( som då borde få betala för men slapp) en liten repa på ca 2x2mm på bakkofångaren, 1 svart märke i det ljusa innertaket. Sen säkert någon liten repa nånstans som vi inte visste om. Fick tillbaka 1800 för undermil tom.
Står klart o tydligt iaf på deras hemsida vad normalt slitage är. Tex 1 dörruppslag/märke(samt storlek, tror de var 1-2cm)per dörr/panel, stenskott, däck osv. Har du en stor buckla i dörren så är de klart att man får pröjsa för det.
Jag förstår inte riktigt detta märker jag. Om man har en stor buckla i dörren eller stenskott i rutan, varför använder man då inte sin försäkring och tar en självrisk istället?
 
F fsn skrev:
Jag förstår inte riktigt detta märker jag. Om man har en stor buckla i dörren eller stenskott i rutan, varför använder man då inte sin försäkring och tar en självrisk istället?
Jo det är klart man kan.
 
F fsn skrev:
Jag förstår inte riktigt detta märker jag. Om man har en stor buckla i dörren eller stenskott i rutan, varför använder man då inte sin försäkring och tar en självrisk istället?
För att det är en skada per självrisk... Du kan inte ta skador runt om bilen på samma självrisk
 
F
anders07 anders07 skrev:
För att det är en skada per självrisk... Du kan inte ta skador runt om bilen på samma självrisk
Ett stenskott i rutan kostar ofta 300kr i självrisk, när man läser vad folk får betala så är det 3-9000kr för en ruta. En uppenbar skada i dörr är väl helt klart värd att ta om det ni skriver om hur skadorna värderas av gamarna.

Jag har tagit stenskott på huv och spricka i vindrutan på samma självrisk efter att en stridsvagn sprätt sten på mig.

Det är helt uppenbart att privatleasing inte är min grej. Jag hade mätt mönsterdjupet på däcken och fixat fram skitdäck och bytt till när jag varit nära minnivån på däcken om det är nära att lämna tillbaka. Jag hade antagligen köpt vinyl och lagt på huv och dörrar. Jag hade nog lämnat bilen i nyskick, antagligen helt i onödan.
 
Redigerat:
F fsn skrev:
Ett stenskott i rutan kostar ofta 300kr i självrisk, när man läser vad folk får betala så är det 3-9000kr för en ruta. En uppenbar skada i dörr är väl helt klart värd att ta om det ni skriver om hur skadorna värderas av gamarna.

Jag har tagit stenskott på huv och spricka i vindrutan på samma självrisk efter att en stridsvagn sprätt sten på mig.

Det är helt uppenbart att privatleasing inte är min grej. Jag hade mätt mönsterdjupet på däcken och fixat fram skitdäck och bytt till när jag varit nära minnivån på däcken om det är nära att lämna tillbaka. Jag hade antagligen köpt vinyl och lagt på huv och dörrar. Jag hade nog lämnat bilen i nyskick, antagligen helt i onödan.
Dina stridsvagns skador skedde vid samma tillfälle därav bara en självrisk. Bucklar du bägge framdörrarna med en timmes mellanrum så är det två skador och formellt två självrisker.
 
F
H Husgubbe skrev:
Dina stridsvagns skador skedde vid samma tillfälle därav bara en självrisk. Bucklar du bägge framdörrarna med en timmes mellanrum så är det två skador och formellt två självrisker.
Ja, naturligtvis. Men det var nog rätt mycket skit på huven sen innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.