Hej,

Funderar på valet mellan markbunden tv gentemot Canal Digital.

Sänder Boxer 5.1-ljud och HD? (eller rättare sagt, är det möjligt, även om de inte gör det just nu så undrar jag om det kan bli så i framtiden). Eller är det för smal bandbredd för det?

Detsamma undrar jag för Canal Digital?

Vad jag läst verkar det som att Canal Digital generellt har en högre kvalitet i bild och ljud?

Tack på förhand,
mvh Björn
 
Vad jag har förstått så går det att köra både HD och 5.1 ljud i Boxernätet men detta görs inte än och hur det kommer se ut när alla analoga är släckta och de kommer få tillgång till dessa frekvenser oxå vet man inte än.
De kör tydligen i Japan med HD tv i marksänt och där delar flera kanaler på den extrabandbredd som behövs vid HD sändningar.
 
Dolby Digital eller 5.1 används för vissa sändningar bl.a. i SVT1 o 2, gäller hela marknätet. Däremot så har man endast kört ut HDTV över vissa sändare samt att det kräver en speciell digitalbox, endast ett fåtal program hitintills.
 
Det var ju intressant - att dom ens har funderat på HDTV i marknätet, och också provar. :)
Det största problemet är ju att en HD kanal tar nästan lika stor plats som en analog - men teracom har ju gott om plats i etern att leka med...

För att återgå till frågan: Jag hade köpt CD abbonemang och haft dom fria kanalerna från markbundet som komplement. CD har bra bild o ljud, men man ska lägga en del energi på att få parabolen riktad ordentligt och ha LNB's med så låg dämpfaktor som möjligt. Ta helst hjälp av proffs för rikt av parabol - själv har jag nog rotat på taket med en biltematutare kanske 10ggr - och jag har fortfarande frysningar på alla kanaler då och då. Blir ju idiot för mindre :)
 
Nu ska jag tipsa om mitt lilla specialknep för parabolriktning.

Jag har gjort en lång antennkabel (25M) och sen lyfter jag helt enkelt upp 14" tv:n på taket och tar in satelitmottagarens signalstyrkemätare på tv:n. Sen är det bara att mickla på :)
 
Jag har en handriktad 72 cm skål (i värmland) utan några exotiska LNB:s. Jag har aldrig några frysningar i bilden (mottagaren är en Nokia 9802). Har du frisikt upp till satelliten? Själv har jag fått tagit ner några björkar som står ca 30 m bort från gaveln.

Bitraten på CD:s sändningar är av förståeliga skäl högre än i de marksända muxarna.
 
Det var exakt samma prylar som jag har det. Men jag sitter i Medelpad och behöver väl därför lite bättre riktning för att få samma signalnivåer
 
Både SVT och Canal+ sänder 5.1 ljud via Boxer. HDTV via marksänt verkar dock ligga långt fram i tiden då det finns många intressenter som slåss om frekevensutrymmet efter nedsläckning av det analoga nätet.
Bitraten på Canal Digitals sändningar via satellit ligger ca 30-50% högre än via Boxer. Fördelarna med Boxer är att du om du är intresserad får både TV3(MTG) och Kanal5(SBS) vilket du inte kan få utan att ha 2 abbonemang annars.

Mvh
Patrik
 
Satt i samma frågeställning med CD eller Boxer och slapp fundera mer när frugan sa att hon vill ha 3:an OCH 5:an...


En fråga till er som kan nåt: Vi måste köpa en antenn, vilken ska man köpa??
En traditionell eller modern variant ? (Såg nån på expert som såg ut som en liten låda.....)

/PJ
 
Digitaltv-antennen är något man inte ska snåla med. Den ska hålla för väder och vind och den ska ge stark signal i rätt kanalområde.
Jag är lite såld på Televés Dat-45 eller om det är långt till sändaren Dat-75. Nu var det ju först och främst för att den ser lite ovanlig och rolig ut - men jag har läst flera som har fått bättre resultat med en sån än med en vanlig Unix 100 elementare.
 
OK!

Jag har garanterat nära Nackamasterna så den förstnämnda borde räcka...=)
 
Bor du mitt i stan är en gitterantenn att rekommendera. Inte lika känslig för störningar och frekvensstuds.

Och som sagt, det finns en eller två HD-boxar för marksänt, men de är tokdyra och ingen sänder. Så köp en billig, som är snabb i menyerna och uppgradera sen.
 
Överlägset bättre kvalite via satelit.
 
Vet inte hur det är på fastlandet nu för tiden, men dom som har markbunden TV är på Gotland har haft en hel del problem med störningar från andra sändare.

Med Viasat har vi bara haft problem en enda gång (ca 10 minuter) under ett enormt skyfall som dämpade bort signalen helt.
 
Sen har ju Travel And living slutat att sända på Boxer i väntan på nästa Mux medans de fortfarande sänder över Viasat.

Det är nästan så jag skruvar upp en porrtratt på huset eftersom jag saknar den kanalen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.