Hej,

Bor i hus som är byggd 35. Vi flyttade in 7 år sedan och totalrenoverade hela huset invändigt där största parten var i källaren. Här grävde vi ner ca 40 cm (70m2), lade nya rör, fyllde på med makadam, frigolit och golvvärme med klinkergolv. Klinker i väggarna i badrum samt tvättrum.
Har inte hunnit dränera huset ännu, senare projekt... Och därmed lite fuktproblem vissa delar i källaren. Dock inte alarmerande ännu.

Har själv växt upp i hus, och då var alltid vår källare sval och skön trots gassande värme och varm ovanvåning. Men i mitt hus, har vi just nu 28 grader i ovanvåningen och minst lika mycket i källaren. Väggarna känns varma, men kan inte märka någon kondens eller fukt någonstans.

Folk klagar på att dem har de för kallt under sommaren i källarplan, men hos mig är det tvärtom. Varför blir det så? Kan enda anledningen vara att vi inte har dränering utvärtes?

För övrigt har vi som sagt tvättstuga och badrum i källaren. Avfuktare som ständigt är på och enligt visare pendlar fuktnivån mellan 45-50%. Jag vädrar några timmar på kvällarna, har hört att det ska vara bra. Men annars är alla fönster stängda, pga. avfuktaren. Har provat att ha alla fönster öppen, men då blev det t.o.m värre.

Synpunkter?

Mvh

Sadik
 
Du har isolerat golvet, därav blir det varmt i källaren.
 
P PåLandet skrev:
Du har isolerat golvet, därav blir det varmt i källaren.
ok tack. Har alla med isolerad källargolv samma "problem"? Kan det vara skadligt att ha det så varmt i källaren?
 
Tomture61
S Sadik Tözmal skrev:
ok tack. Har alla med isolerad källargolv samma "problem"? Kan det vara skadligt att ha det så varmt i källaren?
Har du kollat luftfuktigheten på de olika planen .
Värme i sig (till en viss gräns) förstör inte trä / betong / lera osv.
Plast brukar brytas ned av uv-ljus .
 
Hur ser ventilationen ut?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har du kollat luftfuktigheten på de olika planen .
Värme i sig (till en viss gräns) förstör inte trä / betong / lera osv.
Plast brukar brytas ned av uv-ljus .
Nej jag har inte kollat fuktighet på ovanplan. Om det är högt på ovanplan, påverkar det också fuktigheten i källaren?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur ser ventilationen ut?
Jag har fläkt i badrum som går igång när fuktigheten blir för hög. Sen är det sedvanliga öppningar med lock i de övriga rummen.
 
Tomture61
S Sadik Tözmal skrev:
Nej jag har inte kollat fuktighet på ovanplan. Om det är högt på ovanplan, påverkar det också fuktigheten i källaren?
Fukt brukar söka sig till det svalaste stället i en byggnad .

Om du inte upplever fuktproblem så får du vell leva med att det är varmt i källaren .
Men ser det som ett ovanligt fenomen , att ha det varmt i källaren .

Mitt garage med 20 cm frigolit under betongen , är svalare än utanför .
 
Redigerat:
Upplever inte att ovanplan är fuktig. Har inte mätt i för sig. Källaren är kopplad till garage som ligger i nivå med markplan. Och där är det tämligen svalt. Ja något fel verkar det vara. Tror du det kan vara att grunden inte är dränerad?
 
För lite luftombyte, låt fläkten gå 24/7. Vad har du för typ av fönster? Mycket sol som värmer ?
 
Kör du möjligtvis inte ut värme i plattan?
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
För lite luftombyte, låt fläkten gå 24/7. Vad har du för typ av fönster? Mycket sol som värmer ?
S Sesulo skrev:
Kör du möjligtvis inte ut värme i plattan?
Jag har golvvärmen inställd på 18 grader i alla rum,
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
För lite luftombyte, låt fläkten gå 24/7. Vad har du för typ av fönster? Mycket sol som värmer ?
Ja möjligtvis för dålig ventilation och luftomväxling. Fläkten är på hela tiden.
Det är små fönster, strax ovan markplan, ca 60x40cm. Mycket sol i för sig, men upplever inte att det står och gassar mor källaren.
Något som är konstigt är att hela källaren, dvs alla rum iär lika varma
 
S Sesulo skrev:
Kör du möjligtvis inte ut värme i plattan?
Jag har värmen inställd på lägsta, dvs 18 grader i varje rum, och golvvärme pumpen står still då det är så varmt. Tror därför inte det..
 
S Sadik Tözmal skrev:
Jag har värmen inställd på lägsta, dvs 18 grader i varje rum, och golvvärme pumpen står still då det är så varmt. Tror därför inte det..
Efter ditt meddelande lade jag märke till att termostaten på golvvärmen som mäter temp på inflöde och utflöde, bägge ligger på runt 25-28 grader. Jag har sänkt golvvärmens central termoteter till lägsta, men fortsatt lika. Rören känns inte varma, och klinkergolven likaså. Men på något vänster är alltså även cirkulerande vattnet uppvärmd, kan det vara så att vattnet absorberar värmen i luften och kör runt den i hela källaren?
Borde jag stänga av hela systemet, dvs dra ut sladd etc. för att inte vattnet ska cirkulera. Har dock hör att det inte ska vara bra med stilla stående vattenburen golvvärme, eller vad tror ni?
 
Det låter definitivt som att något värmer upp er källare. Testa att slå av värmen helt några dagar. Om det är skadligt att låta vattnet stå still har jag ingen aning om men i några dagar är inga problem iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.