C
Jag har försökt dra LC-kontakterad simplex-fiberpatch i 20 mm flexrör och min slutsats är att man inte kan räkna med att det går. Kontakten fastnar väldigt lätt. Visst, enbart raksträcka eller kortare sträcka med 1-2 böjar lär funka.

Rekommenderar 20 mm VP-rör och en inte alltför utmanande rördragning.
 
Redigerat:
  • Gilla
extcon
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag har försökt dra LC-kontakterad simplex-fiberpatch i 20 mm flexrör och min slutsats är att man inte kan räkna med att det går. Kontakten fastnar väldigt lätt. Visst, enbart raksträcka eller kortare sträcka med 1-2 böjar lär funka.

Rekommenderar 20 mm VP-rör och en inte alltför utmanande rördragning.
Antar att flexslang är en mindre bra idé? 25mm eller grövre VP-rör verkar lovande.
 
Patchkablar är per definition korta, det används inte i förläggning mellan rum.

Klippt från wikipedia:

”En patchkabel (av engelska patch cable, ungefär ’lappkabel’) är en kort kabel som används för att koppla samman enheter som är fysiskt nära varandra. Patchkabeln kopplas som en rak datakabel vilket innebär att färgkombinationen, sedd ifrån den platta sidan är: vit-orange orange vit-grön blå vit-blå grön vit-brun brun.”
 
E extcon skrev:
Antar att flexslang är en mindre bra idé? 25mm eller grövre VP-rör verkar lovande.
C cpalm skrev:
Jag har försökt dra LC-kontakterad simplex-fiberpatch i 20 mm flexrör och min slutsats är att man inte kan räkna med att det går. Kontakten fastnar väldigt lätt. Visst, enbart raksträcka eller kortare sträcka med 1-2 böjar lär funka.

Rekommenderar 20 mm VP-rör och en inte alltför utmanande rördragning.
Slang rekommenderar jag inte alls utan enbart riktiga rör.
Sen har jag dragit med med hjälp av dragfjäder men jag har nyttjat både 16 och 20 mm rör.
Skulle jag dra ett schakt genom huset så skulle jag nog ta vp 40 om det går. Gott om plats för framtida behov /rymmer utan vidare även HDMI
 
  • Gilla
extcon
  • Laddar…
M Mats skrev:
Slang rekommenderar jag inte alls utan enbart riktiga rör.
Sen har jag dragit med med hjälp av dragfjäder men jag har nyttjat både 16 och 20 mm rör.
Skulle jag dra ett schakt genom huset så skulle jag nog ta vp 40 om det går. Gott om plats för framtida behov /rymmer utan vidare även HDMI
Tack, 40mm är säkert ännu bättre, flera st kanske tom..
 
D Daniel 109 skrev:
Patchkablar är per definition korta, det används inte i förläggning mellan rum.

Klippt från wikipedia:

”En patchkabel (av engelska patch cable, ungefär ’lappkabel’) är en kort kabel som används för att koppla samman enheter som är fysiskt nära varandra. Patchkabeln kopplas som en rak datakabel vilket innebär att färgkombinationen, sedd ifrån den platta sidan är: vit-orange orange vit-grön blå vit-blå grön vit-brun brun.”
Stämmer bra med min uppfattning om koppar men det som jag kallar fiberpatch (färdigkontakterad fiberoptisk kabel, kanske felaktig benämning men verkar vanlig) kan man beställa upp till åtminstone 100m lagervara och ännu längre skräddaresydd.
 
E extcon skrev:
Stämmer bra med min uppfattning om koppar men det som jag kallar fiberpatch (färdigkontakterad fiberoptisk kabel, kanske felaktig benämning men verkar vanlig) kan man beställa upp till åtminstone 100m lagervara och ännu längre skräddaresydd.
Det är vad resten av branchen kallar den också så fortsätt med det :)
30 meters brukar vara ren förbrukningsvara i datahallssammanhang.
 
  • Gilla
extcon och 1 till
  • Laddar…
En annan sak att komma ihåg är att duplexfiberpatchkablar normalt är korsade (A till B och B till A) , liksom fast installerade kablar. Tanken är att man normalt har ett udda antal kablar som växlar mellan patch-fast-patch.

I våra lab använder vi en hel del vp-20 för att skydda fiberpatchkablar med duplex LC. Då länge det är inom en brandcell så är det mycket patchkablar, även i den fasta installationen.
 
  • Gilla
extcon
  • Laddar…
M Mats skrev:
Lc går i snällt draget (inga hårda böjar) 20 rör. Krisar det kan man dela upp ett lc par och dra i dem en och en. Då går det med 16 rör (återigen beroende på bockningen). Går ju även med singelledare och bidi om man nu vill det.

När jag hade ADSL så hade jag rätt ordentliga problem med åskskador. Flera km luftledning är en bra åskmagnet. Lösningen vart fiber.

Inkommande gick från adsl modemet direkt in i en fiberkonverter och sen vidare till min brandvägg, därifrån via ny fiber till spridningsswitch och sen gällde principen att kopparkabel används mellan utrustning som sitter på samma grupp/säkring i elcentralen. Så fort en gruppgräns passeras så görs det med fiber.

Overkill: Absolut
Antal åskskador sen dess: 0
Imponansfaktor på rätt människor: hög :)
Hade det inte räckt med två TP-fiberkonverterare back to back och så fortsätta med TP inne i huset?
 
  • Gilla
extcon
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Hade det inte räckt med två TP-fiberkonverterare back to back och så fortsätta med TP inne i huset?
Det borde ha räckt. Jag såg en liten kvarvarande risk med det. Vid överspänning från modemet till eluttaget så fanns det i alla fall teoretiskt en chans att fiberkonverter två skulle kunna mata den överspänningen vidare via tp.
Nu tvingas den till centralen och där finns en stor fin 10mm2 till sann jord
 
  • Gilla
extcon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.