Hej!

Bygger en altan med 170x4,5 reglar. Ca 60 kvm och otroligt tung

Nu har jag byggt stommen klar som ligger på marken.

Under har jag ca 5-10 cm makadam som inte är paddad alls och under makadam så ligger fiberduken.

Min tanke är att jag lägger ut marksten "betongplattor" med ca 1,5 meters rutmönster.

Först så tänkte jag att jag lägger ut lite mer makadam så jag bara behöver lägga en platta på vissa ställen som jag annars måste lägga två osv. Men min magkänsla säger att makadammet kommer flytta på sig med åren och att det blir svajig altan efter en kort tid....

Min fråga är om det är rätt att använda makadam under stenen och så fall hur mycket man max bör lägga?

Testade som sagt att göra mindre pyramider med en sten på toppen, men det känns inte stabilt eller långsiktigt alls...

Min plan nu är att jag skrapar bort topparna på pyramiderna och lägger max 0-5 cm med makadam under stenarna och lägger istället två stenar "plattor" på varandra för att göra det stabilare och minska risken för att det rör på sig senare.

Vad tror ni? Någon som vet?

asddd.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har precis byggt ut min altan ca 1,5 m, la dock sättsand på toppen!
Men har du inget tungt så du kan "handpadda" gruset så det sätter sig?
Annars hade jag nog satsat på ett lager sand ovanpå!
 
Stampa makadamen där stenarna ska stå. Du får flera hundra kilos tryck under foten när du stampar, det blir mycket mer tryck än med en padda.En eller två stenar spelar nog ingen roll, och skulle altanen bli svajig är det ju bara att skruva upp några brädor och korrigera.

Jag har själv byggt min altan på liknande sätt men med en sten på marken och sedan klossade jag upp altanen.
 
B
Hur blev det? Hittar många olika råd om att padda respektive inte padda makadam under altan på plattor. Hur gjorde du och hur blev det, så här i efterhand?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.