Vi ska bygga ett attefallshus och vi har fått startbesked.
Vi hade inte tänkt göra några markförändringar men inser nu att marken lutar lite mot platsen där attefallshuset ska stå.
Det är ungeför 25 centimeter lägre. Vänstra gaveln blir rätt marknivå men högra hade behöts höjas. I ritningen har vi skrivit inga markförändringar på fasadrtiningarna. Vad gäller? Får vi höja ca 25 cm?
 
Jag skulle vara trygg i att höja.

När det kommer till bygganmälan och lov skall de inskickade ritningarna följas. Noggrannheten skall vara väldigt hög. Du kan tillexempel inte bygga 10cm bredare hus.

Däremot får marken justeras 50cm utan lov. Det mest korrekta hade varit att återfylla efter att slutbesked är klart.

Skulle även ta i beaktande att ingen vet exakt höjd på marken med mer säkerhet än 50cm ön ni som bor där.
 
Vi har krav på utstakning och lägeskontroll..... Är det lugnt då oxå?

Villkor för startbeskedets giltighet
- Utstakning och lägeskontroll krävs. För beställning hos kommunen, kontakta
mätningsavdelning i god tid för överenskommelse av utstakning och
lägeskontroll. Observera att byggnadsarean mäts till ytterväggarnas utsida och
att byggnadsarean för attefallshus inte får överstiga 30,0 kvm.
 
Inga problem

Omkringliggande marknivå redovisas inte vid lägeskontroll.
Sockel höjd/golvhöjd samt hushörnen bara.

Andra faktorer kan ju däremot spela in. Då som lokalt omhändertagande av dagvatten du skall inte anlägga slänt mot granne utan att ta hand om ditt eget regnvatten. Får inte höja mark utanför tomt. Bör ej höja mark så det bidrar till byggtekniska problem.
 
Tack! Det låter bra.
Det blir ingen slät till granne och dagvattnet kan tas om hand på egen tomt.
Vad menas med höjning som ger byggtekniska problem?
 
Mikael_L
Lena Elisabet Lena Elisabet skrev:
Vi ska bygga ett attefallshus och vi har fått startbesked.
Vi hade inte tänkt göra några markförändringar men inser nu att marken lutar lite mot platsen där attefallshuset ska stå.
Det är ungeför 25 centimeter lägre. Vänstra gaveln blir rätt marknivå men högra hade behöts höjas. I ritningen har vi skrivit inga markförändringar på fasadrtiningarna. Vad gäller? Får vi höja ca 25 cm?
Jag förstår inte riktigt
Har ni angivit någon höjd på huset i bygglovet, plushöjd eller något sådant?
Isåfall är det den höjden ni ska bygga på, och sen måste ju marken anpassas till detta.
 
Lena Elisabet Lena Elisabet skrev:
Tack! Det låter bra.
Det blir ingen slät till granne och dagvattnet kan tas om hand på egen tomt.
Vad menas med höjning som ger byggtekniska problem?

Bara en sån skitgrej handläggare kan hävda. Typ lutning mot huset. För brant slänt så den kommer rasa
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag förstår inte riktigt
Har ni angivit någon höjd på huset i bygglovet, plushöjd eller något sådant?
Isåfall är det den höjden ni ska bygga på, och sen måste ju marken anpassas till detta.

Ja,på ritningen står FG 24 (antar att det är färdigt golv 24 cm ovan marknivå. Vi har även angett inga markförändringar på fasadritningar men nu inser vi att vi vill höja runt 25 cm då marken sluttar.
 
Lena Elisabet Lena Elisabet skrev:
Ja,på ritningen står FG 24 (antar att det är färdigt golv 24 cm ovan marknivå. Vi har även angett inga markförändringar på fasadritningar men nu inser vi att vi vill höja runt 25 cm då marken sluttar.
Fg24 betyder färdigt golv +24,0m ö h.
 
Mikael_L
Det är nog inte helt säkert.
Står det +24, så är det troligare en plushöjd som avses. Men står det bara fg 24 så känns det som att det kan vara lite vad som helst.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är nog inte helt säkert.
Står det +24, så är det troligare en plushöjd som avses. Men står det bara fg 24 så känns det som att det kan vara lite vad som helst.
Ja det är helt klart inte fullständigt redovisat men finns inga andra sätt att ange färdig höjd vad jag vet.
 
Mikael_L
Jo jag tror också att det är så, det finns ej konsensus över hur det ska/kan anges.

Jag angav plushöjd färdigt golv, typ fg +18,40 (dvs då att nivå färdigt golv skulle ligga 18,4 meter över havsytans (medel)nivå). Referenssystemet för höjd över havet finns ju redan på plats, "min" mättekniker letade reda på en referenspunkt som var instansad i vägen och kalibrerade in totalstationen med den.

Men då jag pratade med bygglovshandläggaren om detta, så pratade han om andra sätt att ange höjden, men han föredrog och ville att jag inte skulle ange den på annat vis än som plushöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.