Hej.

Har försökt söka efter svar på min fråga, hittar mycket info men inget som svarar helt på min fråga.

Ska börja dra el i min sommarstuga men kan inte mycket om detta och killen som ska hjälpa mig har inte full koll på just denna saken heller. (Har en ytterligare kille som ska godkänna allt senare)

Jag vill kunna styra ett grupp med led-spotlights med två olika tryckdimmers (trapp) går det?

I så fall har jag tänkt att gå till första knappen med 3X1,5 från elcentralen, därefter till nästa knapp med 5X1,5 och från den till transformatorn med så många ledare som behövs?

Skulle detta kunna funka eller tänker jag fel?
 
Jag antar att du menar att du har ett centralt drivdon till dina LED-armaturer som har en inbyggd dimmer som kan styras utifrån med återfjädrande tryckknappar? Då kan du ha så många tryckknappar du vill. Det finns annars inga generella svar då det finns olika slags LED och drivdon. Det du ska ha för att dimringen garanterat ska fungera är LED för konstant ström med tillhörande drivdon med inbyggd dimmer.

Din plan för förläggning av kabeln låter inte sund. Ska du verkligen ha en egen grupp för enbart denna belysning? En grupp brukar betjäna både belysning och uttag. Gruppledningen brukar därför först gå till en takdosa varifrån man grenar ut till uttag, strömbrytare och belysning. Är det utanpåliggande installation så är det normalt med en eller flera kopplingsdosor vid taket.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag antar att du menar att du har ett centralt drivdon till dina LED-armaturer som har en inbyggd dimmer som kan styras utifrån med återfjädrande tryckknappar? Då kan du ha så många tryckknappar du vill. Det finns annars inga generella svar då det finns olika slags LED och drivdon. Det du ska ha för att dimringen garanterat ska fungera är LED för konstant ström med tillhörande drivdon med inbyggd dimmer.

Din plan för förläggning av kabeln låter inte sund. Ska du verkligen ha en egen grupp för enbart denna belysning? En grupp brukar betjäna både belysning och uttag. Gruppledningen brukar därför först gå till en takdosa varifrån man grenar ut till uttag, strömbrytare och belysning. Är det utanpåliggande installation så är det normalt med en eller flera kopplingsdosor vid taket.
Jag tolkar det som att det räcker att mata det centrala drivdornet med fas, nolla och jord? Därefter koppla varje brytare till drivdornet?

Givetvis har jag tänkt att mata en del vägguttag i samma grupp, nämnde bara inte det..
 
Det blir fas, nolla, push-tråd och jord till drivdonet. Det är push-tråden som blir den extra ledaren, och bara en enda ledare (i en traditionell trappkoppling är det ju två mellantrådar). Pushtråden kopplas parallellt med det antal strömbrytare du vill ha.
 
  • Gilla
mugatu
  • Laddar…
Ok, då är jag med. Ta k för hjälpen!
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det blir fas, nolla, push-tråd och jord till drivdonet. Det är push-tråden som blir den extra ledaren, och bara en enda ledare (i en traditionell trappkoppling är det ju två mellantrådar). Pushtråden kopplas parallellt med det antal strömbrytare du vill ha.
Fattar jag rätt som att det då räcker med att det enda som går är en "pushtråd" från varje tryckdimmer till till drivdornet som matas med fas, nolla och jord? Eller måste "pushtråden" gå mellan tryckdimmrarna på något sätt. Du får ursäkta om jag är lite trögfattad..

En annan fråga, hur gör man om man behöver mer än ett drivdorn (för många downlights)?
 
Så här ska det kopplas:
Kod:
L --> (strömbrytare) --> 
L --> (strömbrytare) --> Pushtråd --> (Drivdon) --> CC --> LED
L --> (strömbrytare) --> 
L,N,PE ----------------------------->

Strömbrytaren är ingen dimmer. Dimmern finns inbyggd i drivdonet. Drivdonet ska alltså matas med fas, nolla och push. Ut från drivdonet har en en klenspänning, konstant ström (=CC) på kanske 700 mA beroende på vad dina LED vill ha. Det är alltså 230 V i pushtråden. Strömbrytaren har en fjäder som gör den monostabil.

Om du behöver flera drivdon så parallellkopplas de helt enkelt. Bruksanvisningen till drivdonet brukar innehålla ett kopplingsschema för flera drivdon. Om du har flera strömbrytare så matas var o en med fas, och pushutgången från varje strömbrytare kopplas ihop.

Detta ovan är en variant, den variant som garanterat fungerar map dimring.

Det finns andra varianter med separat dimmer och dimbart drivdon inbyggd i lampan, eller separat drivdon som är dimbart.

Kod:
L --> (dimmer inbyggd i strömbrytare) --> tändtråd -->| 
L --> (strömbrytare) --> (Dimmer) ------> tändtråd -->|--> LED
N,PE ------------------------------------------------>| -> Drivdon --> LED

Här kallas det tändtråd då det är en "dimrad 230 V", dvs sinuskurvan är klippt. Detta är det gamla dimmertekniken som inte är pålitlig för LED.
 
S strom_robert skrev:
från varje tryckdimmer till till drivdornet
Du måste börja med att göra klart för dig om det ska sitta en dimmer vid varje knapp, eller om dimmern är centralt placerad (inbyggd i drivdonet t ex) och styrs från varje knapp.
 
  • Gilla
mugatu
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du måste börja med att göra klart för dig om det ska sitta en dimmer vid varje knapp, eller om dimmern är centralt placerad (inbyggd i drivdonet t ex) och styrs från varje knapp.
Japp jag är med på det, visste inte ens att det fanns drivdorn där dimmerfunktion är inbyggt. Som jag ser det så är det smidigare att ha ett sånt, ska prata lite med killen som ska hjälpa mig med elen och se om han fattar det som är sammanfattat i denna tråden :)
 
Ett tips är att involvera din person nr 3 så tidigt som möjligt och använda denne som bollplank så mycket som ni kan. Det är inte så lätt att komma in i efterhand och "godkänna" det ni gjort om man inte har varit med i tankarna.
Dels ger det större sannolikhet att ni gör rätt och dels behöver inte person nr 3 lägga massa tid på att försöka förstå hur ni tänkt.
I bästa fall har ni gjort allt rätt från början. I näst bästa fall upptäcker elektrikern fel som har ber er rätta till. I sämsta fall "godkänner" han något som han egentligen inte har en aning om vad ni har gjort.

Jag har en "kompis" som hemmapular el med support av en elektriker. Då inleder de alltid med ett möte där man tillsammans ritar med papper och penna vad det är man vill åstadkomma, vilka funktioner som ska finnas och översiktligt hur rör och trådar ska dras, hur många ledare som ska användas osv. Därefter pysslar kompisen på ett tag och bjuder sedan in elektrikern igen för att kontrollera, göra lite mätningar och till sist för att koppla in det hela. Är det mer omfattande renoveringar så kommer elektrikern och gör en halvtidskontroll innan det börjar sättas osb och gips.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Ett tips är att involvera din person nr 3 så tidigt som möjligt och använda denne som bollplank så mycket som ni kan. Det är inte så lätt att komma in i efterhand och "godkänna" det ni gjort om man inte har varit med i tankarna.
Dels ger det större sannolikhet att ni gör rätt och dels behöver inte person nr 3 lägga massa tid på att försöka förstå hur ni tänkt.
I bästa fall har ni gjort allt rätt från början. I näst bästa fall upptäcker elektrikern fel som har ber er rätta till. I sämsta fall "godkänner" han något som han egentligen inte har en aning om vad ni har gjort.

Jag har en "kompis" som hemmapular el med support av en elektriker. Då inleder de alltid med ett möte där man tillsammans ritar med papper och penna vad det är man vill åstadkomma, vilka funktioner som ska finnas och översiktligt hur rör och trådar ska dras, hur många ledare som ska användas osv. Därefter pysslar kompisen på ett tag och bjuder sedan in elektrikern igen för att kontrollera, göra lite mätningar och till sist för att koppla in det hela. Är det mer omfattande renoveringar så kommer elektrikern och gör en halvtidskontroll innan det börjar sättas osb och gips.
Person nr 3 kommer aldrig att kolla på detta utan bara skriva på. Person nummer 2 har jobbat ca 15 år med att konstruera och bygga industriautomation till specialmaskiner delvis ihop med person 3. Så han är inte helt van med "vanlig" hemmael, därav att jag försöker underlätta lite och fixa nödvändig info. Sen att koppla allt på ett säkert sätt löser han lätt, bara jag drar mina slangar rätt :)
 
S strom_robert skrev:
Person nr 3 kommer aldrig att kolla på detta utan bara skriva på. Person nummer 2 har jobbat ca 15 år med att konstruera och bygga industriautomation till specialmaskiner delvis ihop med person 3. Så han är inte helt van med "vanlig" hemmael, därav att jag försöker underlätta lite och fixa nödvändig info. Sen att koppla allt på ett säkert sätt löser han lätt, bara jag drar mina slangar rätt :)
Alright. Det sämsta alternativet alltså :p
 
Redigerat:
S strom_robert skrev:
Person nr 3 kommer aldrig att kolla på detta utan bara skriva på.
Skriva på vad? Fattar nog inte riktigt, eller snarare inte alls!
 
Skriva på gruppförteckningen kanske så man vet vem man ska ringa ut?
 
S Stuff skrev:
Alright. Det säm

Alright. Det sämsta alternativet alltså :p
Precis :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.