Har precis flyttat in i ett hus och försöker sätta upp lampor men blir inte riktigt klok på kablarna färger.
Det ser ut enligt bilden. Vilken kabel är vilken?
Har en penna som ger utslag när jag sätter den mot de vita kablarna men inte mot de blå.
 
  • Öppen eldosa i tak med flera elledningar i olika färger; vita, blåa och andra färger syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Z Zeezoo81 skrev:
Har precis flyttat in i ett hus och försöker sätta upp lampor men blir inte riktigt klok på kablarna färger.
Det ser ut enligt bilden. Vilken kabel är vilken?
Har en penna som ger utslag när jag sätter den mot de vita kablarna men inte mot de blå.
Vad har hänt här. Såg det ut så bär du flyttade in?
 
Blå bör vara nolla iallafall
 
Försök inte att förstå vad färgerna betyder eftersom de kan variera, dvs det går inte att avgöra vad varje ledare har för funktion enbart genom att titta på färgen. De ger endast en fingervisning och varje tolkning bygger på att man hart lärt känna sin anläggning.

Det är lätt att gissa i ditt fall på att blå som blir brun och händer ned är neutralledare och vita -> grå(?) är tändtråd. Huruvida du kan lita på detta kan jag inte säga, men om du ser spänningen mellan dessa två är 230 V och styrs av en strömbrytare så kan du troligen vara ganska säker. Men du har ett nytt hus där elanläggningen är helt okänd. Man borde inte få sälja huset i detta skick då det faktiskt blir behörighetskrävande att koppla in en lampa till din dosa på bild.

Jag skymtar en skyddsledare i dosan också, vilket ställer ytterligare frågor kring ditt rum. Är det ett gammalt rum med ojordade vägguttag och där det inte finns någonting som har kontakt med skyddsjord eller jord, eller har du skyddsjordade vägguttag? Lamputtag i taket ska följa samma regel. Lampor ska inte anslutas till skyddsjord i rum med ojordade vägguttag.
 
Det enda jag får fram är att när jag sätter min spänningspenna mot den vita så lyser den. Men inte mot den blå.
Kan man då lista ut vilken kabel som är vilken?
 
T
Sitter dosan i taket eller på väggen där strömbrytaren ska sitta? :thinking:
 
T TechChad skrev:
Sitter dosan i taket eller på väggen där strömbrytaren ska sitta? :thinking:
Dosan sitter i taket. Det ska med andra ord hänga en lampa ned från taket under själva dosan
 
T
Z Zeezoo81 skrev:
Dosan sitter i taket. Det ska med andra ord hänga en lampa ned från taket under själva dosan
Jag skulle bli förvånad om blå inte är nolla och vit inte är tändtråd.

Sen när jag ändå hålls så skulle jag sätta en wago eller dylikt på jorden (om den nu inte ska användas)
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Z Zeezoo81 skrev:
Det enda jag får fram är att när jag sätter min spänningspenna mot den vita så lyser den. Men inte mot den blå.
Det tyder på som jag skrev att vit är tändtråd och blå neutralledare.
Z Zeezoo81 skrev:
Kan man då lista ut vilken kabel som är vilken?
Nej, du får en fingervisning. En sån där beröringsfri penna kan inte användas för att dra några säkra slutsatser.

Om tändtråd och nolla kastas om spelar dock ingen större roll för din lampa om den kopplas in fast. Man brukar vilja se till,där det är möjligt, att tändtråden blir kopplad till centrumblecket i ett lamputtag.

Det är många gånger viktigare att hålla reda på skyddsjord så att den blir rätt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man brukar vilja se till,där det är möjligt, att tändtråden blir kopplad till centrumblecket i ett lamputtag.
Jag upplever att centrumblecket i ett DCL-uttag brukar vara skyddsjord.
 
tommib
Det Bo menar är att tändtråden ska kopplas till blecket i botten på en vanlig E14/E27 lampsockel.
 
  • Gilla
David-O och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det tyder på som jag skrev att vit är tändtråd och blå neutralledare.

Nej, du får en fingervisning. En sån där beröringsfri penna kan inte användas för att dra några säkra slutsatser.

Om tändtråd och nolla kastas om spelar dock ingen större roll för din lampa om den kopplas in fast. Man brukar vilja se till,där det är möjligt, att tändtråden blir kopplad till centrumblecket i ett lamputtag.

Det är många gånger viktigare att hålla reda på skyddsjord så att den blir rätt.
Så om jag skalar av jord och sätter upp ett dcl med jord så skulle det funka?
 
Mikael_L
T TechChad skrev:
Jag skulle bli förvånad om blå inte är nolla och vit inte är tändtråd.

Sen när jag ändå hålls så skulle jag sätta en wago eller dylikt på jorden (om den nu inte ska användas)
Rätt kaxigt av dig att bara känna dig rätt säker sådär. :surprised:
Själv har jag väldigt väldigt ofta stött på blå tändtråd och vit nolla, detta för att jag är verksam i just Uppsala, där vit nolla är vanligast i anläggningar före 1970-72 typ...

Men ändå tror jag lite som dig, men är långt ifrån förvånad om det inte är så.
Men anledningen till att jag tror som dig är att det är 4 blå och 2 vita i vardera Wago, det är ju rätt ovanligt att tändtråden grenar sig såpass mycket.

En annan bra grej är att hålla koll på husets ungefärliga byggår, är det byggt efter 1972 (typ) så är det mycket troligt blå som är nolla.

Så för att sammanfatta, vore detta problemet framför mina händer, och jag inte hade en susning om byggåret (att det typ kan vara mellan -65 och -75) så skulle jag göra ansatsen att blå är nolla och vit tändtråd och sen mäta och kolla upp ifall det stämmer.
Jag skulle inte anta något endast utifrån färgerna, utan verkligen kolla.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Mikael_L
Z Zeezoo81 skrev:
Det ser ut enligt bilden. Vilken kabel är vilken?
Har en penna som ger utslag när jag sätter den mot de vita kablarna men inte mot de blå.
Har du jordade uttag i rummet?
Isåfall måste du ha jord i takuttaget också.
Och den ledaren som ser gul men nästan vit ut, är kanske gröngul, och borde då vara skyddsjord.
Nu bör man kontrollera detta innan man kopplar in något, åtminstone mäta att det blir noll volt mellan nolla och det man misstänker är skyddsjord.
Men gulgrön är lyckligtvis mycket sällan använt till annat, så för det mesta blir det rätt att anta att en gulgrön är skyddsjord. Men tyvärr kan det bli verkligt fatalt de gånger det inte stämmer, så därför lyder mitt mantra att alltid kontrollera ledarens verkliga funktion och var den är inkopplad (om den är inkopplad) innan man kopplar ihop det hela.
 
T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har du jordade uttag i rummet?
Isåfall måste du ha jord i takuttaget också.
Och den ledaren som ser gul men nästan vit ut, är kanske gröngul, och borde då vara skyddsjord.
Nu bör man kontrollera detta innan man kopplar in något, åtminstone mäta att det blir noll volt mellan nolla och det man misstänker är skyddsjord.
Men gulgrön är lyckligtvis mycket sällan använt till annat, så för det mesta blir det rätt att anta att en gulgrön är skyddsjord. Men tyvärr kan det bli verkligt fatalt de gånger det inte stämmer, så därför lyder mitt mantra att alltid kontrollera ledarens verkliga funktion och var den är inkopplad (om den är inkopplad) innan man kopplar ihop det hela.
Nja, det var en till faktor som gjorde mig "självsäker". Det var att när hen mätte på den vita med sin penna så lös det, men inte på den blå.

Vill dock påpeka att jag chansar likt dom flesta gör i detta fall då det skulle behövas mer info för att vara 100% säker.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.