Hej Alla!

Som rubriken lyder. Vi har ett uterum som vi vill kunna använda året om genom att isolera, tillföra uppvärmning och ventilation, men som jag har förstått det måste det till bygglov om användningen ska förändras till året runt bruk.

Nu är funderingen om det spelar någon roll vad det räknas som? Är det någon som kollar hur man använder ett uterum?

Jag förstår att jag inte kan räkna in kvadraten i bo-arean, men utöver det... Händer det att kommuner slår ned på sådant och hur skulle det i så fall mätas hur mycket det används? Eller ser de endast till hur det "kan" användas?

Till saken hör att kommunen sedan länge tappat bort originalritningar till huset och endast vet hur det ser ut utifrån, samt hur många kvadrat bo och bi-area det består av.

Tack på förhand!!!
 
Skulle säga att det beror lite på (eller egentligen inte).

Men om ni ska bygga ett uterum större än 15m² bruttoarea så måste ni ha bygglov. Och om ni gör det som en attefallstillbyggnad så ska det ändå in en bygganmälan.

I vilket av fallen så kommer ritningarna att granskas. Skillnaden mellan de 2 olika alternativen är väl framförallt om max byggrätt redan är nyttjad. För då kan ett bygglov bli tuffare att få igenom medan en attefallstillbyggnad är tillåten trots maxad byggrätt.

Men jag ska avsluta med att jag inte riktigt förstår problematiken? Gör det er någon skillnad om det klassas som boyta eller ej? Det kan ju komma att klassas som boyta om det är vinterbonat då det indirekt är en glasad utbyggnad till huset.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Tack för svaret, Jarlsgård!

Men jag tror du missförstod frågan. Uterummet har vi redan och storleken ska inte ändras, det handlar om att göra om det så vi också kan bo i det på vintern. - Isolera, lägga till uppvärmning etc.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
H
K Kojfabriken skrev:
Tack för svaret, Jarlsgård!

Men jag tror du missförstod frågan. Uterummet har vi redan och storleken ska inte ändras, det handlar om att göra om det så vi också kan bo i det på vintern. - Isolera, lägga till uppvärmning etc.
Din anonymt till kommunen och fråga, vad de allmänna reglerna är om ett uterum finns i direkt anslutning av huset.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 2 till
  • Laddar…
Gör som du vill, blanda inte in kommunen i ditt liv i onödan. Vem ska klaga? Grannen?
 
  • Gilla
lynnigeamatören och 18 till
  • Laddar…
Det är ju inte ditt fel att vintrarna blivit mildare så att uterummet går att använda året runt ;)
 
  • Gilla
Staffans2000 och 5 till
  • Laddar…
K Kojfabriken skrev:
Tack för svaret, Jarlsgård!

Men jag tror du missförstod frågan. Uterummet har vi redan och storleken ska inte ändras, det handlar om att göra om det så vi också kan bo i det på vintern. - Isolera, lägga till uppvärmning etc.
Jaha ja, ja det missade jag!

Jadu. Den är inte helt enkel att svara på. Indirekt så som jag förstår det så ska ventilation samt uppvärmning adderas och konstruktionen ändras, både med fönster samt isolering?

Ska man vara riktigt PK så ska det l egentligen gå igenom bygglovsavdelningen.

Men jag hade nog gjort som föreslagits ovan, fråga anonymt :)
 
  • Gilla
Kojfabriken och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket för alla tips!

Tjaa. Det känns ju som bra mycket bekvämare om jag kan hålla kommunen utanför. Det är ändå bara norr-sidan som tydligt syns från vägen och där ska vi ändå inte ha några fönster. Grannen mitt emot har ju själv slängt upp ett tak på mindre bygge direkt intill vår tomt, så han borde inte klaga, då jag inte klagat ;).

Hur blir det egentligen om man t.ex. skulle höra av sig i efterhand och säga att "vi upplever att vårt uterum har boendestandard" (hur nu det hände) - "Vi vill söka bygglov för att få det ändrat till del av det permanenta boendet!"?

Ett alternativ kunde kanske annars vara att skippa att installera ventilation, och bara fixa någon speciallösning - Och sedan om man vill ha det som bostadsutrymme i framtiden så ansöker man om bygglov då, med ritningar som ser ut som uterummet redan ser ut + ventilation. Vad tror ni om det??
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Intressanta funderingar!
Har själv ett inglasat uterum i vår nya bostad, oisolerad och mycket kall, främst pga att det är otätt i anslutningen vägg - korrugerat plasttak.
Vår uterum är strax under 15 m2.Temperaturen där är just nu 9.0°C och ute är det 6,5°C.

Hur mycket har ni tänkt isolera och hur?
 
  • Gilla
Kojfabriken
  • Laddar…
Ja jag tänke väl isolera minst 15 i vägg 25 i tak, 15 i golv, och så lägga till med energifönster. Så att det blir mer som ett vardagsrum.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Har kommunen även slarvat bort dokument som tidigare bygglovsbeslut? Kommer du att göra några yttre ändringar i fasaden?
 
Ändrad användning är vanligen fritt då det är ihopbyggt med huset, både från bygglov och bygganmälan.

Men ändrar ni fasaden så är det en annan sak.
 
Det handlar inte om ändrad användning i pbl:s mening, och krävs inget bygglov. Däremot krävs det bygglov om du ska ändra fasad, och huset omfattas av detaljplan.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Om du bor utanför tättbebyggt område, eller låter fasaden vara oförändrad, eller saknar sura grannar som lägger sig i allt som andra gör så är det väl bara att köra på.
Varför blanda in byråkrater i onödan, det ställer bara till bekymmer då någon annan än du själv absolut skall bestämma åt dig, och dessutom till extra kostnader och bekymmer.
 
  • Gilla
ami39 och 4 till
  • Laddar…
Contrefort Contrefort skrev:
Det handlar inte om ändrad användning i pbl:s mening, och krävs inget bygglov. Däremot krävs det bygglov om du ska ändra fasad, och huset omfattas av detaljplan.
Intressant! Men är du säker på att det inte krävs något (rent juridiskt). Det går ju för tillfället som bi-area och kommer kunna användas som boarea, så då borde väl anmälan iaf. krävas? Som folk rekommenderar så kommer jag i vilket fall inte göra mig besväret, men det är ju ändå bra att veta vad som gäller, så att man vet hur öppen man kan vara med saker i grannskapet om inte annat.

Detaljplan finns för området, men säger inget om hur husen ska se ut, bara byggyta och antal våningar. Inget hus är det andra likt i området.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.