Idag har vi ett nytt quiz med frågor om verktyg som en elektriker använder. Har du koll?

Quiz: Vad heter elektrikerns verktyg? https://www.byggahus.se/quiz/219-vad-heter-elektrikerns-verktyg

I den här tråden berättar vi vad vi fick för resultat och diskuterar frågorna i största allmänhet.

Blå tång för MC4-kontakter som används av elektriker, isolerad på vit bakgrund.
Vi inspireras av en tång för MC4-kontakter. Foto: Elkatalogen
 
richardtenggren
Fråga åtta har ju egentligen bara rätta svar, om man ser till att mäta batterispänning, kolla levererad spänning i huset och det ”rätta” svaret att mäta ström utan kablar(vilket kräver jordkontakt,annars behövs jordproben).

10/10
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
9/10. Måste erkänna att jag aldrig sett eller hört talas om en "elektrikerhammare", varken av mina elektrikersläktingar eller när jag (kort tag för länge sedan) arbetade som elektriker.

Är det ett nytt påfund?
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Krilleman
Jag håller med om hammaren, ej felaktigt då jag har haft kollegor på el som benämnt den så.

Och jag är visst i fel bransch:
 
  • Skärmavbild av en webbsida med quizresultat som visar en full poäng på frågan om elektrikers verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag tror inte det. Patrik Hed pratade om den redan 2009: [länk]
Ja 2009 räknas som nytt påfund! ;)

(Jag pratar åttiotal... ;))
 
  • Gilla
  • Haha
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
T
Jag har tappat bort min manual. Hur gör man det här? Digital display visar 'Mäter spänning utan kablar 84%' på en skärm.
 
richardtenggren
T tanaris skrev:
Jag har tappat bort min manual. Hur gör man det här? [bild]
Håll fingret på den nakna ”jordpunkten” på baksidan :)
 
  • Gul spänningsprovare med texten "GROUND CONTACT" bredvid en jordpunkt och verktygslåda i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
richardtenggren richardtenggren skrev:
Håll fingret på den nakna ”jordpunkten” på baksidan :)
Ah. Jag har fel modell.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
8/10

Bangade hammare och vattenpass.
 
E
9/10. Håller med föregående talare om mätinstrumenter. Testa spänning utan kablar. Mjo visst, men någonstans bör där finnas kabel. Mätkablar eller sladdar hade jag bättre förstått. Fungerar för övrigt utmärkt att kolla spänningen på bilbatterier med.
 
  • Gilla
Nageek
  • Laddar…
harry73
9 av 10

Elektrikeryrket är inte så svårt som sagt, problemet är bara att ett fel kan betyda döden. Så nu utgår jag ifrån att en av forumets elektriker kommer hem till mig och slår in skallen med en elektrikerhammare ;)
 
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Första quizen jag gör här vad jag minns, gick ju ok med full pott. Just elektrikerhammare vet jag sedan en månad tillbaka då jag hittade och köpte ett (genialt) Wiha elektrikervattenpass och blev då tipsad om en elektrikerhammare, så den står på tur i inköpslistan. Farfars gamla minihammare ska få pensionera sig.

Just Fluken som mäter exakt spänning utan kontakt precis som en strömtång kom väl för några år sedan men fick väl kritik i början för att kabeln var tvungen att ligga väldigt exakt i klykan för att visa rätt?
 
T
10/10, får jag min A auktorisation med posten nu eller var hämtar jag ut den? :cool:;)
 
Nu är jag inte elektriker utan svagströmmare, men hur ofta används en polygrip?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.