Jag har köpt en hundraliters varmvattenberedare som ska hänga på vägg. Den väger ca 30 kilo och fylld med vatten blir ju vikten drygt 130 kg. Har tänkt använda medföljande beslag för upphängning och skruva med fullgängad tiomillimeters-skruv.
Vågar jag skruva den direkt i väggen, som består av gips med osb bakom? Håller det?
 
OSB kommer inte hålla uppe den.
Jag hade skruvat en regel 45x70 över två reglar och sen fäst den i den.
Så gjorde vi iaf, vi har cc 600 mellan reglar och 12mm plywood. Drog dit en regel och fäste beslaget i den, sen en regel längre ner som den vilar mot.
 
Osb, spån eller plyfa håller LÄTT upp den. Du kan ha en 200liters beredare i EN 6mm skruv.
 
Tack för svar, men olika bud blir man ju inte klokare av. :thinking:
Jag själv är ju inne på att det borde hålla, men man vill ju vara 100 procent säker. Att vakna en natt med beredaren i golvet och vatten som sprutar åt alla håll är ju inget man önskar sig. :dizzy:
 
S Slas skrev:
Tack för svar, men olika bud blir man ju inte klokare av. :thinking:
Jag själv är ju inne på att det borde hålla, men man vill ju vara 100 procent säker. Att vakna en natt med beredaren i golvet och vatten som sprutar åt alla håll är ju inget man önskar sig. :dizzy:
Så resonerade jag också.
 
A
Beror nog på vilken sorts osb som sitter,många typer är väldigt glesa i fibrerna,skulle nog själv skruva upp en brädbit/regel iaf,blir ju också en bryteffekt i skruven iom att gipset sitter mellan fäste-osb.
(min egna teoretiska ide!)
 
MultiMan
Min 80L beredare sitter med 4st 8mm fransk träskruv direkt i reglar, på spånskivevägg. Hållit utan problem i 55 år nu, så det är iaf tillräckligt. Jag hade personligen aldrig fäst en varmvattenberedare bara i skivan., utom möjligen en 30L. Finns ju rörskarvar man inte vill ha rörelse i.
 

Bästa svaret

Man ska inte lyssna på gissande. Just kring dessa skivor går ju drevet med jämna mellanrum där alla minsann vet att ditten eller datten inte håller. Här kommer facit för hundrafemtielfte gången:



Du förstår själv att om du fäster med 4 skruvar så är du helt säker på att det inte trillar ner. Och går du upp till 8mm skruv så har du både hängsle, livrem och trikå utanpå.

Givetvis förutsätter ovanstående att dina skivor sitter fast i reglarna, men det lär inte vara ett problem i praktiken.
 
  • Gilla
Peter Petterson och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Osb, spån eller plyfa håller LÄTT upp den. Du kan ha en 200liters beredare i EN 6mm skruv.
Felskrivning: 2skruvar för en 200 liters, EN för en 100liters.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Man ska inte lyssna på gissande. Just kring dessa skivor går ju drevet med jämna mellanrum där alla minsann vet att ditten eller datten inte håller. Här kommer facit för hundrafemtielfte gången:

[bild]

Du förstår själv att om du fäster med 4 skruvar så är du helt säker på att det inte trillar ner. Och går du upp till 8mm skruv så har du både hängsle, livrem och trikå utanpå.
Givetvis förutsätter ovanstående att dina skivor sitter fast i reglarna, men det lär inte vara ett problem i praktiken.
Tack för det, exakt vad jag har letat efter! Jag har själv en tendens att "övergöra" saker när jag rustar (typ om instruktionen säger minst fyra skruvar så sätter jag åtta) men jag försöker träna mig att låta bli det. Då är data och siffror till stor hjälp. Nu åker beredaren upp i helgen. Tack igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.