Staffans2000
M marka skrev:
det är visserligen kreativt att vilja betala skatt och sociala avgifter för samtlig intäkt företaget har men det är inte på något sätt behövligt att betala företagets utgifter med löntagarens nettolön.
Har man som enskild företagare intäkter på 98000 och kostnader på 28900 per månad så kan man ta ut ett eget uttag på ca 38000 (beroende på exakt skattesats) inte på något sätt en jättehög lön men avsevärt högre än 4420.
Det kanske är därför "Fd-röris", är en Fd-röri?

Staffan
 
useless useless skrev:
Ja, det är väl klart? Köper man själv på nätet eller Elgiganten så får man ju ingen garanti.
Är du röris? Du är affärernas och tillverkarnas våta dröm.
 
Bjor Bjor skrev:
Det handlar om service. Det är bättre att hantvärkare tar inspiration istället för att kritisera. Tänk en hantverkare som kan ta reda på skräpet efter sig, många bara lämnar småskräpet efter sig. Små rörbirar, kablel bitar, skruvar mm.
Ett väl utfört arbete och inte flera hundra procent påslag och effektiv arbetstid då skiter jag i småskräpet. Förr så stor det i elektrikernas avtal att de bara behövde grovstäda hur det är i dag vet jag inte
 
Staffans2000
K kortis skrev:
Är du röris? Du är affärernas och tillverkarnas våta dröm.
Jag kan svara åt "Useless". Han drev med det uppenbara. Uppenbarligen.

Staffan
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Det finns folk redo att betala. Då finns det trots allt en fungerande marknad.

Jag gör det hellre själv och tar risken att hamna i skiten med läckande rör, men då slipper jag också betala materialpåslag och timmar osv för skattade pengar.

Diskussionen handlar mig veterligen om pristransparens för de som trots allt väljer tjänsterna, och INTE om rörisars lön som måste få baseras på utbud och efterfrågan.
 
Redigerat:
  • Gilla
attefall och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fastpris tycker jag inte det ska räknas som. Drar timmarna iväg så ökar priset. Material var inte heller inkluderat.

Men om vi ska läsa in och tolka, så tycker jag det lyser igenom med dina resonemang om att kunden ska läsa på och att man ska ta fastpris, så verkar det som att du säger "Eftersom så många hantverkare är lurendrejare som inte kan uppfylla sin del av affären vad gäller tydlighet, så är det bäst att köra fastpris."

Det kan iofs ligga någonting i det, men mina bild är att det finns väldigt många hantverkare som inte faller in i den bilden.
Som vanligt så tolkar du allt enligt det hantverkarförakt du har. Ändå försöker du smyga in att många hantverkare inte faller in i den bilden. Vilken bild? DIn bild eller dina förutfattade meningar?

Jag har skrivit att jag tycker konsumenten ska läsa på lite. Prata med vänner. Ha en skriftlig beställning, gärna med Hantverksformuläret som grund. Utöver detta har jag skrivit att man inte ska anta och ta saker för givet. Ställ frågor innan beställning om du osäker.

Anledningen till denna rekommendation är att flera trådar vitnar om att folk känner sig lurade när fakturan dimper ner. Men har dom blivit lurade? Den frågan är lite mer komplicerad att svara på även om många i dessa trådar har sin åsikt klar att konsumenten såklart har blivit lurad.

Min rekommendation har därför 2 syften:

1) Att folk inte ska känna sig lurade när fakturan kommer.

2) Att folk ska ha större möjlighet att bestrida fakturan om dom blir/ känner sig lurade och större chans att juridiskt vinna ifall ärendet skulle hamna i tinget.

Skojare finns i alla branscher. Bland poliser, sjuksköterskor, advokater, politiker. Ja överallt.
 
Det är rätt intressant, jag uppfattar det som att @Krille-72 egentligen har en rätt hög standard och ett vettigt kundbemötande. Ändå verkar denne känna ett behov att försvara företagare som ligger på den andra sidan skalan och lämpa över skulden på konsumenten.

Det hade varit intressant om branschen istället försökte lösa problemet istället för att spä på kundföraktet.
En informationskampanj kan ju rikta sig både mot hantverkaren och kunden.
Istället för "bygga åt idioter" kanske Beijer skulle släppt "hantverkaren som kunde tala med kunder".
 
  • Gilla
Mazdarune och 7 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Som vanligt så tolkar du allt enligt det hantverkarförakt du har. Ändå försöker du smyga in att många hantverkare inte faller in i den bilden. Vilken bild? DIn bild eller dina förutfattade meningar?

Jag har skrivit att jag tycker konsumenten ska läsa på lite. Prata med vänner. Ha en skriftlig beställning, gärna med Hantverksformuläret som grund. Utöver detta har jag skrivit att man inte ska anta och ta saker för givet. Ställ frågor innan beställning om du osäker.

Anledningen till denna rekommendation är att flera trådar vitnar om att folk känner sig lurade när fakturan dimper ner. Men har dom blivit lurade? Den frågan är lite mer komplicerad att svara på även om många i dessa trådar har sin åsikt klar att konsumenten såklart har blivit lurad.

Min rekommendation har därför 2 syften:

1) Att folk inte ska känna sig lurade när fakturan kommer.

2) Att folk ska ha större möjlighet att bestrida fakturan om dom blir/ känner sig lurade och större chans att juridiskt vinna ifall ärendet skulle hamna i tinget.

Skojare finns i alla branscher. Bland poliser, sjuksköterskor, advokater, politiker. Ja överallt.
det där var bra, men en fråga hur detaljerad ska en beställning behöva vara, ex ett rör fyra meter långt ska man behöva skriva Max en grads lutning, ja det måste man, lister ska sågas 45x45 grader inget glapp o inget glapp mot golv etc, vägg får luta Max 0,5 cm/ 2,5 meter, etc etc. Det ska vara mycket mycket detaljerat
 
F falkn skrev:
Och bevisbördan ligger på leverantör och entreprenör gentemot kunden. Därmed brister egentligen båda enligt Ktjl och kkl om man bara hänvisar till den andra parten. Mest vikt ligger ju på materialleverantören eftersom det är denne som levererat produkten och bör ha störst kännedom kring denna.

Samma sak hade kunnat hända om entreprenören själv köpt in bänkskivan. Eventuellt hade de då kunnat skylla på kundens brukande.

Generellt är mindre entreprenörer och samtliga leverantörer, oberoende av storlek, dåliga på att ta sitt ansvar. Särskilt mot privatpersoner som kan ha svårare för att argumentera emot sakligt då de inte har erfarenheten.

Detta vet många privatpersoner och värderar därför det ev. garantiansvaret lågt då risken ändå är att man sitter där och entreprenören har gått i kk eller vägrar åtgärda. Då sparar hellre många en tusenlapp eller två på materialet och kan då köpa en ny pryl istället.[/QUOt]
”Generellt är mindre entreprenörer och samtliga leverantörer, oberoende av storlek, dåliga på att ta sitt ansvar. Särskilt mot privatpersoner som kan ha svårare för att argumentera emot sakligt då de inte har erfarenheten”

Har du något som helst belägg för ditt påstående? Min erfarenhet. Som inte ska blandas ihop med någon undersökning, är att små entreprenörer är långt bättre på att hjälpa sina kunder när något går fel. Samma sak gäller de små entreprenörernas grossister som sålt materialet till entreprenören.
Om du tittar på tex. Nyproduktion av tex. Lgh. Där släpps otroligt mycket fel igenom på besiktningar och konsumenten eller Brf:en har inte muskler att slåss mot drakarna.
 
K kortis skrev:
det där var bra, men en fråga hur detaljerad ska en beställning behöva vara, ex ett rör fyra meter långt ska man behöva skriva Max en grads lutning, ja det måste man, lister ska sågas 45x45 grader inget glapp o inget glapp mot golv etc, vägg får luta Max 0,5 cm/ 2,5 meter, etc etc. Det ska vara mycket mycket detaljerat
Varför då? Om du är överens att betala 100% av Ahlsells prislista så behöver du väl inte avtala in exakt hur mycket material som ska ingå?

När det gäller övrigt så finns det branschstandarder hur mycket saker och ting får avvika. Men undantag från hur man kapar foder och socklar. DÄR gäller det att komma överens. Ofta utgår man ifrån hur det är gjort i övriga huset men personligen tycker jag att hantverkaren alltid skall ställa frågan om detta. Likaså läggningsriktningen på ett parkettgolv tex.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Har du något som helst belägg för ditt påstående? Min erfarenhet. Som inte ska blandas ihop med någon undersökning, är att små entreprenörer är långt bättre på att hjälpa sina kunder när något går fel. Samma sak gäller de små entreprenörernas grossister som sålt materialet till entreprenören.
Om du tittar på tex. Nyproduktion av tex. Lgh. Där släpps otroligt mycket fel igenom på besiktningar och konsumenten eller Brf:en har inte muskler att slåss mot drakarna.
Ja, det har jag. Jag jobbar som produktionschef för projekt i storlek 100 miljoner och uppåt. Därmed träffar jag mängder med hantverkare, entreprenörer och leverantörer likaså. Det finns såklart massa bra mindre entreprenörer (och många dåliga stora).

De flesta leverantörer får man tjata på för att de ska göra rätt för sig. Det är dock lite enklare för mig att meddela att jag åtgärdar på deras bekostnad när de skiter i det och be min ekonomiavd. att fakturera dem alt. dra av på en faktura. För en privatperson är detta inte ett alternativ.

Gällande entreprenörer så använder jag inte så många småfirmor, men de flesta försöker oftast skylla ifrån sig vid första anmodan för att sedan inse att det är lönlöst (jag är rätt jobbig att vara ovän med..).

Gällande fel i nyproduktion kan jag inte uttala mig om mina branschkollegor, men jag släpper mina projekt med 0 fel och vi har en bemannad eftermarknad som hanterar kundernas garantiåberopanden. Det är vår kärnverksamhet att leverera bra bostäder och ha höga NKI. Det gör försäljningarna betydligt enklare.
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
F falkn skrev:
Gällande fel i nyproduktion kan jag inte uttala mig om mina branschkollegor, men jag släpper mina projekt med 0 fel och vi har en bemannad eftermarknad som hanterar kundernas garantiåberopanden.
Kruxet här är ju att det går att ha olika åsikter om vad som är ett fel. Det är ju den där grejen med att leverera utfall på förväntningar. Eller ställa förväntningarna korrekt kanske snarare.

F falkn skrev:
Det är vår kärnverksamhet att leverera bra bostäder och ha höga NKI. Det gör försäljningarna betydligt enklare.
Antar att NKI är nöjd-kund-index. Har du möjligtvis någon form av statistik på hur lättsålt det är med nyproduktion byggt av bostadsbyggarbolag (jag är dålig på branschnomenklaturen, rätta mig gärna!) med högt jämfört med lågt NKI i samma område, motsvarande förväntningar, prisbild, …? Det vore rätt spännande.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Kruxet här är ju att det går att ha olika åsikter om vad som är ett fel. Det är ju den där grejen med att leverera utfall på förväntningar. Eller ställa förväntningarna korrekt kanske snarare.


Antar att NKI är nöjd-kund-index. Har du möjligtvis någon form av statistik på hur lättsålt det är med nyproduktion byggt av bostadsbyggarbolag (jag är dålig på branschnomenklaturen, rätta mig gärna!) med högt jämfört med lågt NKI i samma område, motsvarande förväntningar, prisbild, …? Det vore rätt spännande.
Både ja och nej. Besiktigar man alla delar grundligt och lutar sig mot t.ex. Hus AMA för byggnadsarbeten så finns det ju toleranser man går efter. Vi är dock på helt andra nivåer när det gäller finish.

Din andra fråga är såklart omöjlig att svara på, men vi säljer en hel del till folk som har bekanta eller familj som köpt av oss tidigare och är nöjda. I vissa områden har detta varit väldigt tydligt då försäljning av projekt nr. 2 & 3 går betydligt snabbare än 1:an trots sämre konjunktur.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Varför då? Om du är överens att betala 100% av Ahlsells prislista så behöver du väl inte avtala in exakt hur mycket material som ska ingå?

När det gäller övrigt så finns det branschstandarder hur mycket saker och ting får avvika. Men undantag från hur man kapar foder och socklar. DÄR gäller det att komma överens. Ofta utgår man ifrån hur det är gjort i övriga huset men personligen tycker jag att hantverkaren alltid skall ställa frågan om detta. Likaså läggningsriktningen på ett parkettgolv tex.
där missuppfattade du mig tänkte inte på materialåtgången, bara hur krokigt det får vara, branschstandard vet väl ingen vad det är
 
En gammal chef till mig då jag var i IT-konsult branchen sa alltid
"vi ska leverera uppfattat värde"
Det borde alla ta efter oavsett branch.

Tar man hantverks branchen så handlar det om (och som det tjatats om i denna tråd)
"Tydlig och lättförstådd information till kund om vad som ingår"
Ingår städning?
Ingår service-bil ? (om inte varför? Typ "Servicebil faktureras separat pga Skatteverket och krångel med ROT")
Hur många timmar det beräknas ta.
Fast pris eller löpande(timpris)
Alla priser inkl moms (som privatperson vill vi se exakt den summa vi ska betala och då ingår moms! )
Priser på material
Fattas det material som måste åkas och köpas in, SKA det godkännas av kunden innan det görs.
Det SKA framgå att om det blir ställtid pga att det fattas material får kund betala denna ställtid.
etc etc

Levereras det enl vad som på förhand avtalats om utan extra kostnader så leverar man "uppfattat värde"
Visst det kan tillkomma problem (DET gör det i min branch HELA tiden) och då är det viktigt att man kommunicerar med kunden.


Ska tillägga att jag har haft tur och bara haft o göra med hantverkare som lever efter detta med
"att leverera uppfattat värde"
Har de med allt jag skrev ovan? Nope! Men alla har alltid ringt och frågat direkt då det uppstått oklarheter samt visat att de har (i mitt tycke) god kunskap och erfarenhet inom sina respektive brancher.
Kommer jag att anlita de igen? Jepp och numer troligen på löpande räkning då de visat att de levererar "uppfattat värde" ;)




Sen är det detta med "kundeget material".....
Jag har just läst igenom Konsumenttjänstlag (1985:716)
§20 st 4
"Avhjälpande skall ske utan kostnad för konsumenten. Detta gäller dock inte kostnader som skulle ha uppkommit även om tjänsten hade utförts felfritt eller, om felet beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse, kostnader för att ersätta material som konsumenten enligt avtalet om tjänsten har tillhandahållit och bekostat"

Dvs Avhjälpande skall ske utan kostnad för konsumenten gäller INTE kostnader för att ersätta material som konsumenten ( enligt avtalet om tjänsten) har tillhandahållit och bekostat

Vill kunden ha eget material , varför inte då tydligt ha en separat färdig mall som det framgår att garanti på "kundeget material" är nått som kunden får ta med sin egen leverantör och att kunder förstår att det inte är hantverkaren som handhar det.
Sen får kunden under på att kunden har förstått.
Detta gör att det igen blir extra tydligt att material garanti på det material kunden levererar själv inte kan krävas mot hantverkaren.

PS anser att Ahlsells och alla med liknade prismodell ska bokjottas då det är som gjort för att blåsa privatpersoner som inte vet bättre på pengar.
 
  • Gilla
attefall och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.