Har en betongvägg i källaren. Ca 25m² vägg totalt med sandspackel. Och den ska väck. Alltihop. Vill ha betongrent resultat.
Läste lite i en gammal gammal tråd om att en sådan här ångare för tapeter skulle kunna fungera, är det så? Eller finns det något annat bra sätt? La 1 timme med en slags fräs jag hade liggandes. Blev ca 0.25m² betongrent, och tänker inte stå med den i 99 timmar till :geek:
 
H hackatall skrev:
Det här borde funka.

[länk]
Antar att du tänker att spacklet är cementbaserat eller?
 
MarcusRask MarcusRask skrev:
Antar att du tänker att spacklet är cementbaserat eller?
nja, men om medlet funkar på betong så borde det även ta sandspackel. Men det kommer säkert kräva flera behandlingar.
 
H hackatall skrev:
nja, men om medlet funkar på betong så borde det även ta sandspackel. Men det kommer säkert kräva flera behandlingar.
Får nog leta vidare, tack ändå :crysmile:
 
Blästra är säkert effektivast, men fy fan vilket skitjobb.
 
C
Testa för all del om spacklet är vattenlösligt, då har du åtminstone ytterligare ett antal tänkbara alternativ.
Men vilket typ av yta är du ute efter? Om du går på med det tunga artilleriet går det ju hyfsat fort, men ytan blir kanske inte så rolig heller.
 
C cpalm skrev:
Testa för all del om spacklet är vattenlösligt, då har du åtminstone ytterligare ett antal tänkbara alternativ.
Men vilket typ av yta är du ute efter? Om du går på med det tunga artilleriet går det ju hyfsat fort, men ytan blir kanske inte så rolig heller.
Provade precis med min ångare. Det är ett alternativ, ett långsamt alternativ....
Ytan ska vara betongren. Alltså allt spackel ska bort ber till ren betongvägg för att antingen målas eller tapetseras
 
C
MarcusRask MarcusRask skrev:
Det är ett alternativ, ett långsamt alternativ...
Dra på rejält med utspätt tapetklister (pulvervarianten) och plasta in så att det får gotta sig några timmar så går det säkert lättare.

Ytan ska vara betongren.
Ja så långt var jag med. Tänkte mer att om du kör en diamantskiva så kommer ju en del av betongen att ryka också. Blir inte en jämn och fin yta. Så i så fall får du ju bredspackla igen innan målning/tapetsering.
 
C cpalm skrev:
Dra på rejält med utspätt tapetklister (pulvervarianten) och plasta in så att det får gotta sig några timmar så går det säkert lättare.


Ja så långt var jag med. Tänkte mer att om du kör en diamantskiva så kommer ju en del av betongen att ryka också. Blir inte en jämn och fin yta. Så i så fall får du ju bredspackla igen innan målning/tapetsering.
Ja jag fundera också på diamantskiva men känns som de blir merjobb isåfall.. är kluven där :thinking: binder inte klistret spacklet så det blir hårdare?
 
C
MarcusRask MarcusRask skrev:
binder inte klistret spacklet så det blir hårdare?
Du skall inte låta klistret torka, dess enda uppgift är att binda vattnet så att du får på rejäla mängder vatten utan att det rinner av.

Sen är det väl ingen katastrof om det torkar då det förblir väldigt vattenlösligt och sväller upp igen om du lägger på vatten på nytt.
 
spackel är väl lämpligt underlag om du ska måla eller tapetsera.
för du vill väl ha en jämn yta? eller varför är där spackel om betongen redan är jämn från början
 
  • Gilla
Bo arnold
  • Laddar…
NHermansson NHermansson skrev:
spackel är väl lämpligt underlag om du ska måla eller tapetsera.
för du vill väl ha en jämn yta? eller varför är där spackel om betongen redan är jämn från början
Det är en form av strukturfärg/strukturspackel som är vit. Den ger alltså väggen strukturer och därmed är väggen inte det minsta jämn. Kan lägga upp bild på det
 
Renoveringsrum med kritmoln på svart tavla, ojämn vitmålad vägg och trägolv med renoveringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med grov strukturtapet, små skador och fläckar, fotograferad i inomhusbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.