Hej,
Jag köpte ny tub och när jag skulle grilla var den tom... Tänker om det kan vara reg. slangen som behöver bytas? Eller någon som har nåt annat tips på vad jag kan kolla. Jag har en Weber. Måste jag köpa Webers reg. slang? De är dubbelt så dyra. Vad kan jag köpa istället? Tack på förhand!
 
Men har du flaskventilen öppen när du inte grillar?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Men har du flaskventilen öppen när du inte grillar?
Nej den stänger jag
 
Fairlane
Om tubens ventil är stängd så kommer det ju inte läcka i slang/regulator?
 
Viggenwalle Viggenwalle skrev:
Nej den stänger jag
Då kan det ju inte vara slangen som läcker, antingen har du inte stängt ventilen riktigt eller så är det nåt fel på tuben men det känns inte som det är särskilt vanligt eller?
 
Var tuben full när du köpte den då? Inplastad och fin? Så du inte fick en tom flaska.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Sant... det kan ju inte vara slangen :)

Och tuben var plastad. Då måste jag ju helt enkelt slarvat med att inte stänga den ORDENTLIGT... känns inte som det kan vara nåt annat än jag själv som orsakat detta...
 
Viggenwalle Viggenwalle skrev:
Och tuben var plastad. Då måste jag ju helt enkelt slarvat med att inte stänga den ORDENTLIGT... känns inte som det kan vara nåt annat än jag själv som orsakat detta...
Och då var vreden på grillen avstängda?
Kan ju vara slangen, den skall bytas efter x antal år beroende på hur utsatt den sitter. Hur gammal är den?
 
Fairlane
LIte märkligt är det.
Om jag lämnar ventilen på gasolflaskan öppen så läcker den inte ut gasolen så länge grillens reglage är i avstängt läge.
Det kommer rimligen inte fungera hur länge som helst, men det har hänt att jag missat stänga av efter en grillning och upptäckte det veckan efter utan att kunna märka att någon gasol försvunnit.
Slangen och/eller regulator misstänker jag är boven, kombinerat med att ventilen inte var åtskruvad.
 
K Kane skrev:
Och då var vreden på grillen avstängda?
Kan ju vara slangen, den skall bytas efter x antal år beroende på hur utsatt den sitter. Hur gammal är den?
Jag har grillen ute under tak hela året och den är ett par år. Så det är nog dags att byta. Behöver jag köpa Weber original eller kan jag välja någon annan? Typ denna?

https://www.clasohlson.com/se/Regul...MIqKmFs4CK7gIVCgd7Ch39zQgnEAQYBCABEgICVfD_BwE
 
Tänkte just tipsa om den där billiga packningen som Robert-san01 hann före med ovan. Läcker den (eller att kopplingen är för dåligt åtdragen), och kranen inte sluter absolut tätt på flaskan, så spelar det ingen roll om din gasolgrills brännare och resten av systemet är tätt. Gasen läcker ut mellan varven du grillar.

I mer seriösa installationer som tex i husvagnar eller om man har gasolinstallationer i kök så har man en tryckmätare kopplad direkt efter regulatorn. Då blir det enkelt att konstatera ev småläckage på anläggningen, kontrollen sker typiskt vid varje flaskbyte.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Tänkte just tipsa om den där billiga packningen som Robert-san01 hann före med ovan. Läcker den (eller att kopplingen är för dåligt åtdragen), och kranen inte sluter absolut tätt på flaskan, så spelar det ingen roll om din gasolgrills brännare och resten av systemet är tätt. Gasen läcker ut mellan varven du grillar.

I mer seriösa installationer som tex i husvagnar eller om man har gasolinstallationer i kök så har man en tryckmätare kopplad direkt efter regulatorn. Då blir det enkelt att konstatera ev småläckage på anläggningen, kontrollen sker typiskt vid varje flaskbyte.
Tack för tipsen! Värdefullt!

Återigen vill jag höra om någon vet om jag måste köpa Weber original regulatorslag eller det går lika bra med en som kostar mindre än hälften, likt denna:

https://www.clasohlson.com/se/Regul...MIqKmFs4CK7gIVCgd7Ch39zQgnEAQYBCABEgICVfD_BwE
 
Skiljer ett par hundra spänn, är det nåt att spara in på då?
 
Är det bara samma anslutningar måste det vara skitsamma
 
  • Gilla
Viggenwalle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.