G guggen skrev:
Ja, och du tycker TS ser ut som kriget? Jag har iaf sett mkt värre, sannolikt utförda av icke behöriga montörer.
Du behöver inte lägga ord i munnen på mig, jag har öht inte refererat till ts, utan den diskussionen som var behandlade mer "vitt och brett" ämnet..

Sen finns det inga garantier (hur bra ts jobb än ser ut) att det är korrekt utfört eller att en fackman vill ta på sig att godkänna det..
 
Violina Violina skrev:
Du behöver inte lägga ord i munnen på mig, jag har öht inte refererat till ts, utan den diskussionen som var behandlade mer "vitt och brett" ämnet..

Sen finns det inga garantier (hur bra ts jobb än ser ut) att det är korrekt utfört eller att en fackman vill ta på sig att godkänna det..
Det finns inga garantier för att någon gör ngt rätt. oavsett om denne är ingenjör eller montör.
Denna tråd handlar om TS frågeställning och sedan spårar vi lite åt olika håll, så jag tycker nog att det var en utmärkt referens då TS är en hemmapulare och akademiker, och den polarisering ny yttrar mellan akademiker och icke akademiker väl sammanfaller med kritiken mot TS i många fall.
 
G guggen skrev:
Det finns inga garantier för att någon gör ngt rätt. oavsett om denne är ingenjör eller montör.
Denna tråd handlar om TS frågeställning och sedan spårar vi lite åt olika håll, så jag tycker nog att det var en utmärkt referens då TS är en hemmapulare och akademiker, och den polarisering ny yttrar mellan akademiker och icke akademiker väl sammanfaller med kritiken mot TS i många fall.
Problemet är att om den som gör underlaget som montörerna ska följa gör fel, kommer betydligt fler riskera att göra fel än om det bara är en montör som gör fel..
Hänger du med?

Jag är själv arbetare/akademiker/hemmapulare-av-rang så jag förstår inte varför du fortsatt tror att jag försöker dela upp dessa olika i någon form av fack?
 
  • Haha
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Problemet är att om den som gör underlaget som montörerna ska följa gör fel, kommer betydligt fler riskera att göra fel än om det bara är en montör som gör fel..
Hänger du med?

Jag är själv arbetare/akademiker/hemmapulare-av-rang så jag förstår inte varför du fortsatt tror att jag försöker dela upp dessa olika i någon form av fack?
Vilka är det som gör fel? Du nämnde att hemmapulare gör så att det ser ut som kriget. Har du belägg för det?
Jag menar att hemmapulare, särskillt de som efterfrågar tips här på bh inte skapar krigszoner i sina projekt. Och detta är ju TS tråd.
Är de dessutom ingenjörer kan de säkert räkna på kabeldimensioner också.
 
Violina Violina skrev:
Problemet är väl när de kommer hem till någon som påtat ihop elsystemet själv och det ser ut som kriget..
G guggen skrev:
Vilka är det som gör fel? Du nämnde att hemmapulare gör så att det ser ut som kriget. Har du belägg för det?
Jag menar att hemmapulare, särskillt de som efterfrågar tips här på bh inte skapar krigszoner i sina projekt. Och detta är ju TS tråd.
Är de dessutom ingenjörer kan de säkert räkna på kabeldimensioner också.
Nej, det var ju faktiskt så att jag svarade på ditt inlägg om att det var ok om en som hade behörighet godkände vad en hemmapåtare hade gjort.. Hur tycker du då de ska göra? Tror du hemmafixaren i det läget är beredd att "betala en gång till" för att i det läget få allt omgjort av en fackman?

Så många trådar som finns här på BH om hemmapåtade (felaktiga och livsfarliga) elinstallationer så finns det nog absolut belägg för detta påstående..
Verkar finnas många som rådfrågar här på BH som nog skulle göra bäst i att ta in en fackman istället.. Detta är en slutsats jag dragit efter att ha läst en del av de frågeställningar somliga har..

Att någon är ingenjör gör mig (tyvärr) inte det minsta övertygad om att denne vet vad som gäller när det kommer till problem i verkligheten.. I detta fall talar jag vis av erfarenhet..
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
O
Violina Violina skrev:
däremot tror jag att många akademiker skulle behövt "göra" lite också för att få verklighetsförankring på det de påtar ihop på datorn..
Låt oss reda ut vad ordet "akademiker" egentligen betyder. Du verkar blanda ihop det med "teoretiker" vilket är fel. Ordet akademiker betyder enbart att någon har studerat vid en högskola eller ett universitet. Någon som t.ex. läst möbersnickeri vid Carl Malmsteenskolan, eller blivit kock i Grythyttan, är båda akademiker. Även en ballerina, skulptör eller målare ifrån konsthögskolan är akademiker. Det säger alltså ingenting om i vilket omfattning utbildningen innefattar teori eller praktik.

Violina Violina skrev:
Så många trådar som finns här på BH om hemmapåtade (felaktiga och livsfarliga) elinstallationer så finns det nog absolut belägg för detta påstående.
Det där stämmer inte med vad jag ser här i forumet. De allra flesta frågor kommer inte ifrån folk som har gjort, eller tänker göra en farlig installation. Snarare handlar majoriteten av trådar om att någon hittat en installation de tror är farlig och vill ha hjälp att avgöra om hur illa det är samt hur de bäst åtgärdar det. Utan att ha gjort statistik säger dessutom magkänslan att ungefär hälften av trådarna slutar i att trådskaparen inser sina begränsningar och anlitar en elektriker.

Violina Violina skrev:
Verkar finnas många som rådfrågar här på BH som nog skulle göra bäst i att ta in en fackman istället.. Detta är en slutsats jag dragit efter att ha läst en del av de frågeställningar somliga har.
Peka gärna ut några sådana trådar där frågeställaren är praktiskt handikappad ingenjör!
Eller pratar du om alla de andra trådarna där andra ställer frågor, och där ingenjörer, elektriker och nån enstaka bergsspräckande läkare svarar?
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Nej, det var ju faktiskt så att jag svarade på ditt inlägg om att det var ok om en som hade behörighet godkände vad en hemmapåtare hade gjort.. Hur tycker du då de ska göra? Tror du hemmafixaren i det läget är beredd att "betala en gång till" för att i det läget få allt omgjort av en fackman?

Så många trådar som finns här på BH om hemmapåtade (felaktiga och livsfarliga) elinstallationer så finns det nog absolut belägg för detta påstående..
Verkar finnas många som rådfrågar här på BH som nog skulle göra bäst i att ta in en fackman istället.. Detta är en slutsats jag dragit efter att ha läst en del av de frågeställningar somliga har..

Att någon är ingenjör gör mig (tyvärr) inte det minsta övertygad om att denne vet vad som gäller när det kommer till problem i verkligheten.. I detta fall talar jag vis av erfarenhet..
Nu är detta inte din utan TS tråd. Och bh är ett konsumentforum där vi hjälper varandra, och visserligen tjafsar är bland :), men generellt är det bättre att bidra med ju kunskap än att leka polis, naturligtvis om det inte är katastrofalt, du får gärna beskriva hur TS vp dragning är katastrofal. Jag har definitivt en annan uppfattning om TS och andra hemmapulare än dig, mig själv inräknat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Japp, ju mer komplicerade arbeten desto viktigare är ritningar, tekniska beskrivningar etc. Alltså sådant som bl.a. konstruktörer och ingenjörer har knåpat ihop.
Eller du kanske menade att det vid komplicerade arbeten är bättre att låta montörer improvisera och jobba efter eget huvud?
Det är så man lär sig
 
O Steamboy skrev:
Låt oss reda ut vad ordet "akademiker" egentligen betyder. Du verkar blanda ihop det med "teoretiker" vilket är fel. Ordet akademiker betyder enbart att någon har studerat vid en högskola eller ett universitet. Någon som t.ex. läst möbersnickeri vid Carl Malmsteenskolan, eller blivit kock i Grythyttan, är båda akademiker. Även en ballerina, skulptör eller målare ifrån konsthögskolan är akademiker. Det säger alltså ingenting om i vilket omfattning utbildningen innefattar teori eller praktik.

Det där stämmer inte med vad jag ser här i forumet. De allra flesta frågor kommer inte ifrån folk som har gjort, eller tänker göra en farlig installation. Snarare handlar majoriteten av trådar om att någon hittat en installation de tror är farlig och vill ha hjälp att avgöra om hur illa det är samt hur de bäst åtgärdar det. Utan att ha gjort statistik säger dessutom magkänslan att ungefär hälften av trådarna slutar i att trådskaparen inser sina begränsningar och anlitar en elektriker.

Peka gärna ut några sådana trådar där frågeställaren är praktiskt handikappad ingenjör!
Eller pratar du om alla de andra trådarna där andra ställer frågor, och där ingenjörer, elektriker och nån enstaka bergsspräckande läkare svarar?
Jag blandar på intet sätt ihop någonting.. det var inte jag som började använda uttrycket "akademiker", men eftersom jag faktiskt i detta nu inte bara är heltidsarbetande förvärvsarbetare, utan även heltidsstudent på en av landets högskolor så måste jag väl absolut betraktas som akademiker?
Sen är det väl ytterst få av de utbildningarna man läser som akademiker som ger någon form av praktisk erfarenhet av att tillverka/skruva/etc nåt?

Nu har du läst in något i min kommentar som jag inte alls skriver, läser du den igen ser du att den även innefattar alla dessa trådar, där folk hittat just hemmapåtat och därför rådfrågar här..

Trådar på internet? Nä, jag pratar om erfarenheter från verkliga livet.. som när man försöker förklara för en INGENJÖR att "Nej, även om du räknat på att åtta M8 skruvar ska räcka för att hålla uppe den där maskinj***ln så är det inte möjligt, för belastningen kommer aldrig bli precis lika över alla skruvarna, och därför kommer den lösningen inte fungera" men det går ändå inte in..
DET är den formen av erfarenheter jag grundar mina påståenden på (och jag har långt fler såna här anekdoter än jag skulle önska)
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Nu är detta inte din utan TS tråd. Och bh är ett konsumentforum där vi hjälper varandra, och visserligen tjafsar är bland :), men generellt är det bättre att bidra med ju kunskap än att leka polis, naturligtvis om det inte är katastrofalt, du får gärna beskriva hur TS vp dragning är katastrofal. Jag har definitivt en annan uppfattning om TS och andra hemmapulare än dig, mig själv inräknat.
Men, när har JAG någonsin sagt att det är TS dragning jag kommenterat?
Det är det bara du som påstår.
 
Violina Violina skrev:
Men, när har JAG någonsin sagt att det är TS dragning jag kommenterat?
Det är det bara du som påstår.
Då tycker jag du skall starta en egen tråd och inte ts där du kan diskutera hemmapulandet av högutbildade i mera generella termer...
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
O
Violina Violina skrev:
Sen är det väl ytterst få av de utbildningarna man läser som akademiker som ger någon form av praktisk erfarenhet av att tillverka/skruva/etc nåt?
Alla ingenjörsprogram är praktiska program. Alla ingenjörsprogram lägger stor vikt vid praktiska laborationer och projekt. Sen är givetvis skruva, fräsa, borra och svetsa mer framträdande i ett program för maskinteknik än det är för ett program i t.ex. elektroteknik eller teknisk fysik. De får å andra sidan betydlig mer erfarenhet i att mäta, löda, koppla, osv. Så bör nog släppa de där fördomarna om ingenjörer som teoretiker.

Violina Violina skrev:
Trådar på internet? Nä, jag pratar om erfarenheter från verkliga livet.
Mitt svar handlade om det här stycket som jag citerade:
Violina Violina skrev:
Så många trådar som finns här på BH om hemmapåtade (felaktiga och livsfarliga) elinstallationer så finns det nog absolut belägg för detta påstående..
Verkar finnas många som rådfrågar här på BH som nog skulle göra bäst i att ta in en fackman istället.. Detta är en slutsats jag dragit efter att ha läst en del av de frågeställningar somliga har.
Så du får ha vilka erfarenheter du vill, men här pratade du om trådar på internet och då svarade jag om trådar på internet.

Violina Violina skrev:
"Nej, även om du räknat på att åtta M8 skruvar ska räcka för att hålla uppe den där maskinj***ln så är det inte möjligt, för belastningen kommer aldrig bli precis lika över alla skruvarna, och därför kommer den lösningen inte fungera" men det går ändå inte in..
Jag tycker mer det låter som ett klassiskt fall av Dunner-Kruger. Du går på din magkänsla och ingenjören går på vetenskap och fakta. Finns massa liknande trådar här på forumet där någon elektriker säger typ: "Döhh, du kan ju inte avsäkra den där med 16A, då måste det vara 2,5 mm2 och inte 1,5 mm2". Sen sätter sig någon och räknar på det och jajemän det gick alldeles utmärkt att avsäkra med 16A. Det är det som är skillnaden mellan någon som går på magkänsla och emperi och någon som har en gedigen teoretisk grund att stå på.
 
  • Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Alla ingenjörsprogram är praktiska program. Alla ingenjörsprogram lägger stor vikt vid praktiska laborationer och projekt. Sen är givetvis skruva, fräsa, borra och svetsa mer framträdande i ett program för maskinteknik än det är för ett program i t.ex. elektroteknik eller teknisk fysik. De får å andra sidan betydlig mer erfarenhet i att mäta, löda, koppla, osv. Så bör nog släppa de där fördomarna om ingenjörer som teoretiker.


Mitt svar handlade om det här stycket som jag citerade:

Så du får ha vilka erfarenheter du vill, men här pratade du om trådar på internet och då svarade jag om trådar på internet.


Jag tycker mer det låter som ett klassiskt fall av Dunner-Kruger. Du går på din magkänsla och ingenjören går på vetenskap och fakta. Finns massa liknande trådar här på forumet där någon elektriker säger typ: "Döhh, du kan ju inte avsäkra den där med 16A, då måste det vara 2,5 mm2 och inte 1,5 mm2". Sen sätter sig någon och räknar på det och jajemän det gick alldeles utmärkt att avsäkra med 16A. Det är det som är skillnaden mellan någon som går på magkänsla och emperi och någon som har en gedigen teoretisk grund att stå på.
Jag går inte alls på magkänsla, jag går på vanligt sunt förnuft och erfarenhet, något man inte får under en ingenjörsutbildning..

Och jag skulle absolut kunna använda mig av matematik/fysik/mekanik/whatever för att bevisa de flesta påståendena jag gör när jag försöker förklara för en ingenjör varför denne har fel, men när denne inte förstår de fundamentala anledningarna till varför man inte kan räkna på att samtliga belastningspunkter tar samma last, då är det lönlöst..
Man kunde ju tycka att (eftersom) de lärt sig hur man beräknar tyngdpunkten på ett objekt så borde de iom detta förstå att trots att du delar upp infästningen på fyra hörnor så kommer dessa hörnor inte bära samma last, men icke :confused:

Sen angående elen, det kanske är så att en klenare ledare absolut klarar den tänkta belastningen, men vad händer om det blir en strömtopp eller spännigstopp till följd av en överbelastning? En gång kanske går bra, men om det händer flera gånger?
Sen ser jag det som jag ser det när man använder travers och lyftredskap, jag vill inte ligga på gränsen när jag belastar dessa, för risken för allvarlig olycka ökar (och ja, jag vet att dessa är specade på typ 1/7 av den belastning de teoretiskt klarar) och samma sak med el, följderna kan bli katastrofala, därför är det bättre att inte ligga på gränsen..
(Sen är det ju dessutom så med växelspänning att man oftast inte räknar med den faktiska toppeffekten utan ett slags medelvärde, vilket kan göra att man kanske kan räkna sig till att en klenare ledare än vad man bör ha går att använda, men det är en helt annan diskussion)
 
  • Älska
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Alla ingenjörsprogram är praktiska program. Alla ingenjörsprogram lägger stor vikt vid praktiska laborationer och projekt. Sen är givetvis skruva, fräsa, borra och svetsa mer framträdande i ett program för maskinteknik än det är för ett program i t.ex. elektroteknik eller teknisk fysik. De får å andra sidan betydlig mer erfarenhet i att mäta, löda, koppla, osv. Så bör nog släppa de där fördomarna om ingenjörer som teoretiker.


Mitt svar handlade om det här stycket som jag citerade:

Så du får ha vilka erfarenheter du vill, men här pratade du om trådar på internet och då svarade jag om trådar på internet.


Jag tycker mer det låter som ett klassiskt fall av Dunner-Kruger. Du går på din magkänsla och ingenjören går på vetenskap och fakta. Finns massa liknande trådar här på forumet där någon elektriker säger typ: "Döhh, du kan ju inte avsäkra den där med 16A, då måste det vara 2,5 mm2 och inte 1,5 mm2". Sen sätter sig någon och räknar på det och jajemän det gick alldeles utmärkt att avsäkra med 16A. Det är det som är skillnaden mellan någon som går på magkänsla och emperi och någon som har en gedigen teoretisk grund att stå på.
Teoretiskt sett ska 1,5 mm2 avsäkras med 10A men vill du riskera en brand kan du avsäkra med 16A. Ibland hänger okunskap ihop med dumhet som i det här fallet.
 
  • Älska
  • Wow
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Det är så man lär sig
Faktum är att det finns en hel värld därute som inte arbetar efter principen trial and error.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.