K katten12 skrev:
Tänkte dra igång med kakling i kök imorgon. Men blev fundersam över vägguttagen. Dom är nyligen ditsatta av elektriker men dom ligger redan i nivå med bara gipsskivan.

Så hur gör jag nu vid kaklingen för kåpan som ska sitta utanpå kommer ju hamna en bra bit längre ifrån dosan nu, och även själva insatsen kommer ju hamna en bra bit ifrån dosan. Längre skruv bara? Eller behöver jag modifera dosan på något sätt innan jag kaklar?
Du tar ner vägguttaget, hela vägguttaget, inte bara locket, när du kaklar. Skär kaklet med samma rundning som dosan. Montera sedan vägguttaget utanpå kaklet, är man noga ska det vara förhöjningsringar.
 
Det finns även klokit som fungerar ypperligt.
 
E
Enbart klor som fästmetod bör inte användas på vägguttag
 
E
E Emil_K skrev:
Enbart klor som fästmetod bör inte användas på vägguttag
Varför klor, när det sitter en dosa? Borde sitta bra med längre skruvar.
 
E
E El-Löken66 skrev:
Varför klor, när det sitter en dosa? Borde sitta bra med längre skruvar.
Jag svarade inlägget ovanför mitt som påstod att det finns klokit som funkar ypperligt
 
Mikael_L
Hej.
Till den/de gula dosan behöver du långa m3 dosskruv, jag tror 40mm blir lagom
https://www.elbutik.se/product.html/dosskruv-mkfxs?category_id=1964

Till de gröna dosorna behöver du "plastskruv"
https://www.elbutik.se/product.html/skruv?category_id=1964

Sen påbyggnadsringar tills du kommer i liv med väggytan, eller strax under.
Höjden på ringen/kombinationen bestäms av var färdig kakelyta kommer.
https://www.elbutik.se/product.html/pabyggnadsring-apparatdosa

Så nu ser vi snabbt att bara materialet för att ordna detta blir dyrare än att välja en VP-2-dosa för trippelgips direkt. Så det var en riktigt klantig elektriker som inte valde rätt material direkt.
https://www.elbutik.se/product.html/apparatdosa--vp2-trippel-gips?category_id=1923
 
Mikael_L
Och, du kan gärna skruva ut ett par skruvar och kolla att jag hade rätt, innan du beställer.
Jag är ganska säker att jag har rätt, men inte idiotsäker, det finns väldigt många slags dosor på marknaden, man kan inte ha koll på alla.
 
E El-Löken66 skrev:
Din elektriker ställer sig lite frågande till förfarandet.. [länk]
Alltså vad vill du med dina inlägg?

Vi har anlitat en certifierad firma som helt själva har fått bestämma när dom velat komma och göra jobbet och gjort jobbet. Tycker du att vi som anlitar firman ska vara experter och peka ut åt en fackman vad för material han ska sätta och när han ska sätta det?
Och om jag som lekman hade kunnat det varför ska jag då anlita en firma?
 
E El-Löken66 skrev:
Det får du nog fråga elfirman om, ingen aning vad som sagts er emellan.
Men precis som @Mikael_L påpekar finns det många dosor idag som hade varit bättre.
Ska jag fråga elfirman om varför du ska hålla på och pika hur eljobbet är utfört med spydiga inlägg om när jobbet skulle gjorts och material val?

Och om du nu inte har någon aning om vad som sagts vad sägs om att lägga ner då?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hej.
Till den/de gula dosan behöver du långa m3 dosskruv, jag tror 40mm blir lagom
[länk]

Till de gröna dosorna behöver du "plastskruv"
[länk]

Sen påbyggnadsringar tills du kommer i liv med väggytan, eller strax under.
Höjden på ringen/kombinationen bestäms av var färdig kakelyta kommer.
[länk]

Så nu ser vi snabbt att bara materialet för att ordna detta blir dyrare än att välja en VP-2-dosa för trippelgips direkt. Så det var en riktigt klantig elektriker som inte valde rätt material direkt.
[länk]
Tacl för tips på material. Får kolla upp detta när jag tar tag i renoveringen igen efter jul =)
 
E El-Löken66 skrev:
Informationen är gratis, varsågod. Vad du väljer att göra med den är upp till dig.

Varför det är fel material har jag ingen aning om men då påpekandet uppfattas som spydigt tror jag mig kunna ana.

Sak samma, blir säkert jättebra i slutändan, hoppas du inte blev allt för kränkt, det är inget fel på dosorna som sådana, för några decennier sen hade man inget annat att tillgå och det funkar perfekt än idag så det är ingen stor grej.

Fridens liljor. :D
Vad jag blir kränkt över är din spydiga antydan till att vi mixtrat med elen själva och att det är därför dosorna är "dåliga"/ "fel".

Vi må göra jävligt mycket jobb själva och lär oss längs med vägen mycket via youtube men el är något jag har respekt för och mixtrar inte med själv.
Och det enda material vi köpt själv är just vägguttagen för att vi ville ha svarta renova uttag från schneider. Resten av materialet har elektrikern fått välja helt fritt utan budgetrestriktioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.