Det beror på. Vinha är faktiskt OK :) Vill du vara naturlig så är det slamfärg, men då skall panelen ej vara grundad. Vilken kulör?
 
Du, ta och kolla med ngn som har målat för ca 10 år sedan. Annars gör du som jag och järnvitriolar :)

De hus jag sett med mögelprickar har oftast varit gula eller vita. Sedan beror det en hel del på var huset står. Det finns nog ingen färg som kan målas om utan rengöring före.

Kolla även trådarna i färgforumet.
 
Nej, järnvitriol blir gröngrått. Om du funderar på linolja så kolla tex på www.gysinge.nu efter ideer.:

http://www.gysinge.nu/frames.aspx?sectionId=956

Gysinge har dock en tendens att vara dyra, men deras katalog är läsvärd och full av tips. Stället är också värt ett besök med familjen.
 
Jo, du kan blanda i bets, men om du är ute efter en speciell nyans så är det nog bättre med regelrätt färg. Järnvitriolen är litet oberäknelig.

Du vet väl hur vårt hus ser ut?
 
Det var svårt det här.... :-?
Nu hittade jag ett test från Folksam http://www.folksam.se/fargtest/
där Nordsjö Tinova Oljetäckfärg verkar vara en vinnare, kanske man skulle satsa på det!
Annars verkar det finnas väldigt sparsamt med tester av målfärg ...

Någon som har testat Nordsjö oljetäckfärg ?

/Matiasm
 
Vi kommer att måla med Nordsjö Tinova VX.

Med den slipper du grundmåla men ska vara noga med att olja in ändträet. Enda erfarenheten jag har av den färgen är att vi målade vår stuga med den färgen för 3 år sedan och det blev/är bra.

Största fördelen är att slippa grundmåla och att den är vattenburen = lätt att rengöra penslar och miljövänligt. Jag hoppas den har liknande hållbarhet som Tinova V som finns med i folksams undersökning, de bygger på samma alkydemulsion med ett särskitl bindemedel som gör att den inte behöver grundfärg innan målning.

Vi får se hur bra den är om 10 år då jag ska jämföra med en vän som nyss byggt och målar med demidekk, som säljaren påstod skulle klara 14-18 år innan ommålning behövs (jag tvivlar på den säljaren :-?
 
Största fördelen är att slippa grundmåla och att den är vattenburen = lätt att rengöra penslar och miljövänligt. Jag hoppas den har liknande hållbarhet som Tinova V som finns med i folksams undersökning, de bygger på samma alkydemulsion med ett särskitl bindemedel som gör att den inte behöver grundfärg innan målning.
Låter litet som Dickursbys Vinha. Den stryker man en gång litet förtunnad med vatten. Om man vill kan man stryka olja före.
 
Jag känner itne till den färgen men det låter likartat, förutom att Tinova VX inte ska spädas med vatten.
 
W
Kör med linoljefärg. Ottossons och har absolut inga mögelfläckar eller dylikt. Var 12 år sedan vi målade. Det finns linoljefärg som du inte behöver grunda med utspädd färg innan. Bara att måla två gånger samt mätta ändträt. Mycket smidigt att måla med samt att underhålla + att det går åt väldigt lite färg. Måla med ren linolja ibland så håller det hur länge som helst sedan. Zinket som är i färgerna dödar det mesta.
 
Småskador kan man nog få acceptera, men dethär verkar litet mycket. Vem köpte du av? Ett tips bara: Betala inte före du är nöjd.
 
Prata med Rundbergs annars. Vår panel kom iofs från MP och var helt OK. Det var bara en handfull bräder som fick sållas bort.
 
Hittade flera intressanta saker i en gammal tråd ...
Vad är bilad panel ?

Skulle vara kul att få höra vad Mathias valde för färg !

Vi funderar också på linoljefärg, någon som har bra eller dåliga erfarenheter ?
Strandtomt och hade tänkt oss en ljus kulör, ev. hyvlad panel.
 
Du målar väl inte nu, mitt i vintern?? ;)
 
Vilken ovanlig panel ! Har aldrig sett en sådan förut, inte heller min sambo som är byggare. Färgen passar bra till den typen av hus !

Vi funderar som sagt på linoljefärg men vet inte om vi skall våga oss på det..
Stilen på vårt hus är lite som de äldre husen i centrala Mariehamn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.