Hej!

Jag och min sambo (inga barn) har en gemensam inkomst på 52 500 kr per månad brutto (exkl övertid). Vi letar tomt i Sthlm norrort och planerar att bygga nästa vår . Vi avser att lägga 10% kontant av en produktionskostnad på cirka 2,2-2,5 Mkr (Älvsbyhus).

Vi kommer således att låna drygt två miljoner, men räknar med att betala av eventuellt topplån på ett år och därmed få ned månadskostnaden. Därefter satsar vi på att betala av åtminstone 100-120 000 kr per år på lånet.

Vi tror att denna kalkyl håller utan att ruinera oss. Tilläggas kan att vi prioriterar boendet och är inte alltför intresserade av resor runt världen e d som kostar mycket pengar.

Det är som sagt en fråga om prioriteringar...

Mvh/Stefan
 
Ett bra sätt, om man inte har så brottom att börja bygga, är att under ett eller ett par års tid se hur mycket man kan lägga undan per månad. Själv har jag och min sambo lagt undan ca 20.000 per månad under ett par år. Vi har därmed extremt bra koll på våra omkostnade och dessutom så har vi fått ihop en rejäl kontantinsats. Vi kommer inte att behöva något topplån alls.

En förutsättning för att detta skall funger är förstås att man har ett billigt boende under denna testperiod.
 
Vår inkomst är en aning över de som angetts i de tidigare inläggen och vår totala boendekostnad är idag ca 2.500 per månad. Vi har räknat ut att vi lägger ner mer pengar på lunch på jobbet än på vårt nuvarande boende, så någon radusbiff är det inte frågan om. Jag kan inte direkt påstå att jag tänker på vad det kostar när jag går i matvaruaffären.

Vår prioritering är att ha mycket låga fasta utgifter nu för att kunna få en rimlig boendekostnad senare.

Vi har detta som en prövoperiod för att se att vi inte kommer att behöva leva på radhusbiff resten av livet när vi har byggt vårt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.