Hej, hittade en finfin bild och följande rubrik: "10. TeroM byggde in en pool i terrassen"
Hur kan jag få hjälp med hur man gått tillväga? Finns TeroM så kanske hen kan hojta!! Så himla fin lösning... finns fler så mottages dessa tacksamt.
 
  • Gilla
Messelt78
  • Laddar…
Han finns kvar på forumet, ping @TeroM
 
En bild säger mer 1000 ord ...

Träreglar och bärlinor utlagda för konstruktion runt en uppfälld rund blå pool i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oval ovanmarkspool på trädäck med diverse byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rund uppbyggd pool med blått vatten och träkors ovanpå för att förhindra överdraget från att sjunka ner och samla vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träkonstruktion med korsformade stöd på ett trädäck vid kanten av en pool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träkonstruktion med metallbeslag som försöksuppbyggnad för överdrag, vilket förkastades.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träram runt ovanmarkspool med blått överdrag och byggverktyg på trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Korset var ett försök för att överdraget inte skulle hänga i poolen och bli full med vatten, resulterade i fyra dammar att tömma istället för en så den förkastades.

Och färdig bilden

Rund utomhuspool med träram och integrerad trappa på altan, två personer i poolen, hund och trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
MrDizzy och 20 till
  • Laddar…
Wow!! Jag och gubben jublar!! Detta ska studeras och kanske återkommer vi med ngn fråga eller så!!
 
  • Gilla
Jackie64 och 1 till
  • Laddar…
en fråga på en gammal post, TeroM:, I andra bilden uppifrån, där lägger du innersta varvet sarg runt poolen.
där har du ett spännband riggat, - limmade du skarvarna ? Domino / kex ?
Om du limmade , med vad slags lim ? (funkar det med skummande polyuretan ?)
 
  • Gilla
Ulrikaj70
  • Laddar…
H hyggabus skrev:
en fråga på en gammal post, TeroM:, I andra bilden uppifrån, där lägger du innersta varvet sarg runt poolen.
där har du ett spännband riggat, - limmade du skarvarna ? Domino / kex ?
Om du limmade , med vad slags lim ? (funkar det med skummande polyuretan ?)
Det var bara för att hålla bitarna ihop på plats temporärt. Var ett elände att hålla och kapa 16 bitar lagom långa i vinkel då alla bitar behövde kortas ner lika för att matcha poolradien. Bitarna är skruvade ner i de stående reglarna. Långa skruvar i ändträt... Ramen är fortfarande relativt plan men hade jag haft en domino vid bygget hade jag satt det mellan bitarna.
 
  • Gilla
KennethH56 och 2 till
  • Laddar…
Kollat på denna inbyggnad många gånger. Riktigt snyggt gjort!

Förhoppningsvis är jag där själv om några veckor...

Måste fråga, överliggaren ser rätt grov ut. Vilken dimension är det?

(Menar plankan längst upp som man kliver på innan man hoppar i poolen.)

Och följdfrågan, håller det om barn med kompisar kravlar upp där varje dag? (De lär ju knappast använda stegen...)
 
M Mikael K. skrev:
Kollat på denna inbyggnad många gånger. Riktigt snyggt gjort!

Förhoppningsvis är jag där själv om några veckor...

Måste fråga, överliggaren ser rätt grov ut. Vilken dimension är det?

(Menar plankan längst upp som man kliver på innan man hoppar i poolen.)

Och följdfrågan, håller det om barn med kompisar kravlar upp där varje dag? (De lär ju knappast använda stegen...)
145*34, två i bredd och en liten mellan dessa. Barn vet jag inte men tonåringar i poolen har den klarat och dessa förstod inte vad stegen var till ...
 
Redigerat:
Riktigt snyggt bygge!
 
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
Hej, måste säga riktigt snyggt bygge, är själv inne på liknande bygge, får man fråga vad kostnaden för all virke gick på?
Mvh
 
R Reyier88 skrev:
Hej, måste säga riktigt snyggt bygge, är själv inne på liknande bygge, får man fråga vad kostnaden för all virke gick på?
Mvh
Det är 9 år sedan bygget, 70 m2 altan och pool. Har lyckats förtränga kostnaden då det var nog mycket mer än gissningen innan bygget. Bara all skruv som gick åt kostade några 1000:-. Men, har något svagt minne av att allt hamnade på kring 50 000:- men delen som är virke kan jag nog inte uttala mig om då det är så mycket mer kostnader som ingår i bygget. Virkeskostnaden är väl egentligen det enda man kan räkna ut innan bygget ...
 
Hej!
Vi har tittat på ditt snygga bygge massor av gånger och vi kommer nu att försöka bygga likadant runt vår pool.
Det ser ut som om du har lagt de stående reglarna helt intill poolväggen. Hur nära ungefär står de?
Vi har fått för oss att det behöver finnas ett visst spelrum för poolen att röra sig.
Våra poolväggar rör sig lite nu när den står fritt. Nu när din pool har varit färdig ett tag, märker du om det är bra eller dåligt att ha reglarna nära väggen?
 
J Joacim A skrev:
Hej!
Vi har tittat på ditt snygga bygge massor av gånger och vi kommer nu att försöka bygga likadant runt vår pool.
Det ser ut som om du har lagt de stående reglarna helt intill poolväggen. Hur nära ungefär står de?
Vi har fått för oss att det behöver finnas ett visst spelrum för poolen att röra sig.
Våra poolväggar rör sig lite nu när den står fritt. Nu när din pool har varit färdig ett tag, märker du om det är bra eller dåligt att ha reglarna nära väggen?
Gick och mätte då vi har en sektion som jag kan lyfta för att komma åt breddavloppet, 2-3 cm mellan reglar och pool för att gå fria från vertikala stagen i poolväggen, nertill på bilden. Som syns behövde jag även shimsa på vissa ställen då en del av reglarna kom närmare, upptill på bilden. Har inte haft några problem med att poolen skulle ta i väggen. Var en hel del pyssel för att få det jämt runt hela poolen ...

Lyftbar sektion av trätrall visar breddavlopp och reglar nära poolvägg, shims synliga upptill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
TeroM TeroM skrev:
Gick och mätte då vi har en sektion som jag kan lyfta för att komma åt breddavloppet, 2-3 cm mellan reglar och pool för att gå fria från vertikala stagen i poolväggen, nertill på bilden. Som syns behövde jag även shimsa på vissa ställen då en del av reglarna kom närmare, upptill på bilden. Har inte haft några problem med att poolen skulle ta i väggen. Var en hel del pyssel för att få det jämt runt hela poolen ...

[bild]
Okej, då vet vi, tack för svaret:)
Kan tänka mej att det var en del pyssel för att få det jämt och det är det som jag bävar för nu när man ska sätta igång. Har dragit på det väl i ca två år nu, men nu var det dax att dra ur tummen och börja så det blir färdigt någon gång:rofl:
 
TeroM TeroM skrev:
En bild säger mer 1000 ord ...

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Korset var ett försök för att överdraget inte skulle hänga i poolen och bli full med vatten, resulterade i fyra dammar att tömma istället för en så den förkastades.

Och färdig bilden

[bild]
Nyfiken fråga! Hur gör man om/när linen ska bytas? Känns krångligt! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.