O
Trots veckoklorspuck doserad enligt mängd (2 puckar för min 8x4x1.5m) visar Nitors provsticka att kloret är närmast obefintligt (vit färg). Alkalinitet är något låg och pH har gått från låg till hög efter att ha i Höjer PH och är nu lite låg igen. Beställt bikarbonat för att få upp alkalintet och därmed förhoppningsvis behålla stabilt pH.

Men what's upp med kloret, varför visar det 0?
Vattnet smakar svagt av salt (ingen saltpool), är det en indikation på något? Backspolar och fyller på vatten med jämna mellanrum.
 
Är det gammalt klor?
Jag slet mitt hår förra året med poolen, hade svårt att få till ett bra vatten. Ännu värre var det i år, har bytt sand skruvat ner filtret i bitar etc. Till slut tänkte jag till och kastade bort alla gamla kemikalier och köpte allt nytt. Dagen efter var vatnet hur fint som helst.
Det jag vill förmedla är att klor blir gammalt, även i pulverform! Jag har oxå mätt låga värden men inte reagerat på det då det brukar gå att hålla poolen ren med väldigt lite klor, men det finns ju en gräns.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
O
G gusvo085 skrev:
Är det gammalt klor?
Jag slet mitt hår förra året med poolen, hade svårt att få till ett bra vatten. Ännu värre var det i år, har bytt sand skruvat ner filtret i bitar etc. Till slut tänkte jag till och kastade bort alla gamla kemikalier och köpte allt nytt. Dagen efter var vatnet hur fint som helst.
Det jag vill förmedla är att klor blir gammalt, även i pulverform! Jag har oxå mätt låga värden men inte reagerat på det då det brukar gå att hålla poolen ren med väldigt lite klor, men det finns ju en gräns.
Nja från förra året skulle jag tro, botten på en burk med veckoklorspuckar jag tog över från förra ägaren. Har köpt en ny burk nu, kanske kan hoppas på att det blir bättre då...

Jag har chockklorerat 2 ggr, en i april och en i maj (stängde igen poolen igen efter första kloreringen, blev kallare väder direkt) och då visade stickan högt klorvärde efter båda kloreringar.
 
T
Man kan få chocka lite i början av säsongen för att ta död på bakterier i slangar och vatten innan man börjar underhållsklorera.
Kanske det fortfarande är mycket bakterier kvar som behöver tas död på innan du börjar med puckar.

Försök hålla klor värdet uppe med chock några fler dagar.

Sen skulle jag rekommendera dig att skaffa en riktig digital mätare istället för stickor till en så stor pool.
Samt mäta cyansyra då du använder veckorklor.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
stickor är värdelöst, jag tycker att pillermätning fungerar bäst. där man häller vatten i en liten behållare och slänger i ett piller för att läsa av färgen.
 
O
Kan ni tipsa om en bra digital mätare eller piller? Har bara kollat runt i poolavdelningen på Bauhaus.

Vad rekommenderar ni istället för veckoklor?
 
O
G gusvo085 skrev:
Denna är bra: [länk] observera dock att den bara mäter det viktigaste, ph & klor.
Istället för veckoklor så kan man köra med chockklor, men det blir ju ett väldigt jobbande...
Ok tack. Sett att folk skrivit om Scuba 2 digital mätare som kostar nästan 2k. Är det värt?

Hur stort problem är egentligen cyansyra om man kör med veckoklor, är det av typen "det skulle kunna hända om du aldrig byter ut vatten och överdoserar av guds nåde" eller mer "det kommer hända, det är bara en tidsfråga"? Förr ägarna har kört veckoklor i 11 år men jag är tveksam på att han visste att cyansyra är ett potentiellt problem, han var lite happy go lucky vad gäller poolen men vattnet ser fint och klart ut iaf, dock luktar det i princip ingen klor och smakar som sagt lite salt.
 
jag har samma storlek som du på pool och har inte haft problem med vackoklor. det kan ju bero på att man hela tiden får fylla vatten för att barnen skvätter ut så mycket :)
 
O
G gusvo085 skrev:
jag har samma storlek som du på pool och har inte haft problem med vackoklor. det kan ju bero på att man hela tiden får fylla vatten för att barnen skvätter ut så mycket :)
Har inga barn :D men får mycket skit i poolen och backspolar en del och har poolskyddet borta morgon till kväll så solen tar en del.
 
MultiMan
Kan inget särskilt om pooler men natriumhypoklorit bryts ner till koksalt med ålder så jag skulle också gissa på för gamla tabletter (eller fel förvarade).
 
T
Använder Scuba 2 och är nöjd med denna.
Hittade den för 1100kr någonstans på nätet när jag köpte.

Cyansyra är viktigt att mäta då det ger klorblockering tillslut.
Har varit upp på tapeten många gånger så sök runt lite.

Men du ska inte ha över 50 som riktvärde och ända sättet är att byta vatten för att sänka.
Går rätt fort över 50 om du bara kör veckoklor.
 
T
Fördelen med en digital förutom att den mäter mer än klor och PH är att du får ett exakt värde.
Med piller och stickor så är det oftast omöjligt att säga om det är PH 7.5 eller 8 då färgen är svår att tyda.

Sen om man nu har lagt flera hundratusen på en pool så är en vattenmätare för en tusing eller två inte så mycket.
Speciellt när det är en så viktig funktion som att hålla vattnet rent. ;)
 
O
T Thörre skrev:
Fördelen med en digital förutom att den mäter mer än klor och PH är att du får ett exakt värde.
Med piller och stickor så är det oftast omöjligt att säga om det är PH 7.5 eller 8 då färgen är svår att tyda.

Sen om man nu har lagt flera hundratusen på en pool så är en vattenmätare för en tusing eller två inte så mycket.
Speciellt när det är en så viktig funktion som att hålla vattnet rent. ;)
Well, poolen kom med huset och var därmed gratis ;-) men jag hör vad du säger. Uppskattar poolen och lägger gärna pengar på bra skit så får nog bli en sån.

men hur yttrar sig hög cyansyra rent praktiskt? Utslag på hud? Förstörd liner/pump/rör? Äckligt vatten? Giftigt att få i sig?
 
T
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.