Har försökt hitta lite info om relationen mellan muffar, rör och nipplar men inte hittat någon heltäckande bild.

Några frågor som jag fastnat på:
* Om vi t.ex. tar 100-rör med dimensionens tillhörande muffar och nipplar, vad har då alla dessa för ytter och/eller innermått?
* Om jag har ett vanligt 100-rör, kan jag ansluta både en muff och en nippel till detta?

Kan någon förklara detta? Tack på förhand!
 

Bästa svaret

Nippel skarvar du rör med, dessa har gummi på båda sidor som går inuti spiroröret, alltså några millimeter mindre diameter än spiroröret, muff är i princip en kort bit spirorör, med samma dimensioner som spirorör, man kan skippa att använda dessa och bara kapa korta spirorör för samma funktion, brukar ofta användas när man ska ha en kort bit mellan exempelvis ett T-rör och en böj.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
O ogget skrev:
Nippel skarvar du rör med, dessa har gummi på båda sidor som går inuti spiroröret, alltså några millimeter mindre diameter än spiroröret, muff är i princip en kort bit spirorör, med samma dimensioner som spirorör, man kan skippa att använda dessa och bara kapa korta spirorör för samma funktion, brukar ofta användas när man ska ha en kort bit mellan exempelvis ett T-rör och en böj.
Tack för svar! Så röret och muffen har båda 100 mm innerdiameter medan nippeln har 100 mm ytterdiameter?
 
  • Gilla
exerg och 1 till
  • Laddar…
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Tack för svar! Så röret och muffen har båda 100 mm innerdiameter medan nippeln har 100 mm ytterdiameter?
ja precis
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Tack för det! Då hoppas jag att den här lilla tråden kan hjälpa andra i framtiden
 
  • Gilla
berisa och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Japp, jag blev hjälpt nu. (y)

Jag fick verifierat att det jag trodde var rätt. Tackar.



Jag hittade en flexibel ljuddämpare där det stod:
Anslutning typ: Muff

Så då vet jag att den skarvas in såsom ett spirorör.
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Tack, hjälpte mig också!
 
Staffans2000
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Så röret och muffen har båda 100 mm innerdiameter
Sakta i backarna!

Muffens innerdiameter måste väl ändå var lite större än rörets ytterdiameter?

Staffan
 
Blev nog inte helt rätt där.

Muff-Skarvar utanpå röret dvsa samma innerdiamter som rörets ytterdiamater.

Nippel - Skarvar inuti röret dvsa samma ytterdiamter som rörets innerdiamter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.