Två av våra grannar byter tak. Det verkar vara samma firma som gör båda jobben. Vad som gör mej lite förvånad är att de inte tar bort den gamla läkten utan lägger en duk ovanpå gamla läkten och sedan ny läkt på detta. Är det vanligt att göra så?
 
R Roinew skrev:
Två av våra grannar byter tak. Det verkar vara samma firma som gör båda jobben. Vad som gör mej lite förvånad är att de inte tar bort den gamla läkten utan lägger en duk ovanpå gamla läkten och sedan ny läkt på detta. Är det vanligt att göra så?
är ett eller 2 företag som har detta som affärside. För då går det snabbt

finns delade meningar i branschen hur det funkar .
Själv skulle jag aldrig göra så.
 
R Roinew skrev:
Två av våra grannar byter tak. Det verkar vara samma firma som gör båda jobben. Vad som gör mej lite förvånad är att de inte tar bort den gamla läkten utan lägger en duk ovanpå gamla läkten och sedan ny läkt på detta. Är det vanligt att göra så?
ÅH Jösses! Man blir aldrig förvånad över vad man kan hitta på i frågan om att lura andra människor! Är det enbart läkt som läggs på utan strö så vart tar kondensvattnet vägen när det blockeras av läkten? Får man reda på fullt ut vad det innebär i frågan om slutresultat både ekonomiskt och funktionellt när man köpt denna metod så kanske det finns ett försvar till varför det erbjuds. Men jag kan tänka mig att det inte informeras om detta utan att det senare kommer att straffa sig i form av tilläggskostnader som högst troligt inte är medräknat. Alternativt att det innebär en senare total renovering av vad denna "billiga" metod åstadkommit.
Lite punkter om hur jag resonerar även om det läggs strö på befintligt underlag.
*Taket höjs - med försvagad konstruktion som följd.
*Taket höjs -med vattenavrinningen som är befintlig hamnar vattnet inte där det ska.
*Taket höjs -med alla garneringar som definitivt måste bytas ut.
*Taket höjs men rännorna byts ut och sätts i nytt underlag. -Stuprören blir kortare och måste förlängas.
 
Vad jag kunde se så lades duken ovanpå den gamla bärläkten. Sedan lade man ny strö och bärläkt ovanpå duken. Kondens på utsidan av duken hindras inte av den nya bärläkten. Däremot kan jag tänka mej att det blir små sänkor i duken för varje gammal bärläkt den ligger på och där borde det ju kunna samlas vatten som inte rinner av. Det gäller att man spänt duken riktigt bra för att det inte skall stå vatten kvar. Vad jag också tycker är märkligt är att man måste anse att den gamla läkten skall hålla i ytterligare 30 - 40 år.
 
Det låter katastrofalt!
Jag krävde att de rev bort all gammal papp då de bytte mitt tak. Tre anledningar:
1. Man hittar alla dåliga brädor som ev behövs bytas. Inspekterbart.
2. Tätskikt såsom takpapp och även väderutsatt trä som tunn läkt håller definitivt inte i 100 år med god funktion..
3. Man vill aldrig bygga in organiskt material mellan två tätskikt...
Stackars husägare....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.