Hej.
Jag kom hem från jobbet så hade pelletsbrännaren och elpatronen slagit av. Displayen visade då överhettad panna och värmen var hela 97 grader. Pannan är inställd på 70 grader. Brännaren stannar vid 70 grader, men värmen i pannan ökar ändå. Jag har även stängt av elpatronen. Någon som vet?

Mvh

Hasse
 
Hej,
Är både brännare och elpatroner avslagna, så kan ju inte temperaturen i pannan öka såvida styrningen fungerar.
Vad har du för brännare?
 
En S1X
 
Brännare fungerar utmärkt. Jag har fått temp på pannan och den startar och stänger som den ska. När brännaren är färdig så ökar värmen i pannan. Fick ett logglarm idag "övervärme i panna"
 
Med dom temperaturer som nu är så kan det bli en övertemp i pannan ( glöd och extravärme i gods ) det kanske inte behövs så mycket värme i huset så flödet över pannan är för litet eller inte alls, prova med att ställa ner tempen 3 - 4 C och se vad som händer
 
Hej och tack för svar. Jag har stängt ner värmen i huset. Ringde en vvs:are. Han var övertygad om att elpatronen går hela tiden, även som avstängd. Imorgon så kommer han och stänger stänger av den. Då måste man in bland kretskortet men jag vågar mig inte på att slita ut några sladdar där.
 
Kan vara att inställning på EL-patron står lite högt, men det kan vara att termosaten får EL-patron inte lirrar som den ska, men brukar vara sällsynt , mera kan det vara att om det är en kontaktor med i spelet så kan den bränna fast i tillslaget läge eller bränd spole som gör att den inte kan släppa, får se vad det framkommer. Återkoppla gärna med resultat.
 
Absolut. Det låter som en bra förklaring. Jag återkommer.
 
Hej. Japp, det var elpatronen som inte slog av som den skulle. Det konstiga är ju att den inte användes. Jag kör ju på pellets. Men sånt kan hända. Glad påsk och tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.