Vi har 190m² en plan från 73 som vi värmer med fjärrvärme.
Vi värmer även garaget som har en port som nog kyler ner en del.
Brukar pendla kring 28-32Mhw /år.
Platts norra Norrland där temp på vintern kan vara allt från -35 till att som nu bara ligga kring 5 - -5

Rolig notis, för 3år sen hade vi -40 här veckan :D
 
mexitegel mexitegel skrev:
Fjärrvärmepriserna lär knappast stå still heller och definitivt inte om kommunen säljer energibolaget, så jag antar att du vet hur du ska rösta? ;) :D

Men givetvis är första prio att få ner energiförbrukningen innan man räknar på uppvärmningsalternativ, det finns dock egentligen inget mer än att sänka inomhustempen. Isolera mer går bara inifrån vilket är ett gigantiskt jobb så det lär aldrig löna sig. Utifrån är det minst lika kostsamt. Byta fönster till mer energieffektiva lönar sig aldrig heller.

Så, sänker du inomhustemp till 21 grader så gör du istället av med c:a 37500 kWh. Med fjärrvärme så kostar det dig 27 tkr om året.

Min poäng var att det ibland är klokt att se över sina alternativ :).

Överslagsmässigt så borde du producera 1 kwh värme för c:a 30 öre med luft/vattenvärmepump vilket ger dig en besparing på c:a 16 tkr/år. En pump borde kosta runt 120 tkr att få installerad vilket ger en återbetalningstid på 8 år. En värmepump räknar man håller i c:a 15 år. Så på den tiden har du sparat runt 100 tkr. Även om elpriset ökar finnas det sannolikt pengar att spara.

Självfallet är det klokt att räkna lite noggrannare på det det, och det lustiga är att ju mer energi du förbrukar ju mer sparar du jämfört med fjärrvärmen.

Det är givetvis intressant med alla alternativ, ska vår inkompetenta regering fortsätta är inget säkert. Elen kommer garanterat öka, och ja de påverkar ju fjärrvärmen såsklart.
Men ska se över alla alternativ, först och främst ska vi sänka temperaturen rejält, sen ska jag nog investera i en värmekamera och se vart de läcker ut mest värme.
 
Danin Danin skrev:
Det är givetvis intressant med alla alternativ, ska vår inkompetenta regering fortsätta är inget säkert. Elen kommer garanterat öka, och ja de påverkar ju fjärrvärmen såsklart.
Men ska se över alla alternativ, först och främst ska vi sänka temperaturen rejält, sen ska jag nog investera i en värmekamera och se vart de läcker ut mest värme.
Hur är det möjligt med så lite förbrukning ? Är det isoleringen som avgör då ?
 
MultiMan
Tänk på att sänker du innetemperaturen så kommer kondensproblemen mot fönster och andra kalla ytor öka eftersom kallare luft inte kan bära lika mycket vatten. Märkte själv mycket stor skillnad när jag skaffade värmepump och gick från 18C till 22-23C inne (allt annat oförändrat). Känns snustorrt inomhus numera. Så fixa ventilationen först innan du sänker temperaturen annars riskerar du mycket större problem med kondensen.
 
T
Danin Danin skrev:
Det är tom lite kondens på rutor vilket betyder ventilationen behöver förbättras.
Förslag, råd ?
Beror på om kondensen är på insidan eller utsidan.
Med nyare fönster som är tätare och bättre isolerade så brukar det bli imma och kondens på utsidan vissa perioder om året.
Vilket är ett tecken på att det är bra isolerförmåga för innetemperaturen inte kommer igenom fönstret och värmer utsidan av fönstret. Då utsidan blir kallare än utetemp så bildas kondens.

Kondens på insidan är för att fönstrets insida blir kallare än innetemperaturen och då blir det kondens vilket tyder på dåliga fönster som inte isolerar.
 
G Galten skrev:
Bara en kommentar till de tjocka väggarna. Ni har antagligen (som jag) två murade väggar med en luftspalt i mellan.
Ett vanligt problem i den här lösningen är att luftväxlingen i spalten är fri, dvs. uteluften cirkulerar helt fritt i den vilket naturligtvis kyler ner tokigt för mycket.
Det är mycket vanligt att friskluftsventilerna som brukar finnas inte har genomgående kanaler utan är ett hål i ytterfasaden och ett i innerväggen så luftspaltens luft kan fritt strömma ut genom det yttre ventilationshålet.

En första åtgärd är att se till så att luften mellan tegelväggarna inte kan röra på sig, så att den börjar att få en isolerande verkan. Det är ett relativt sett mycket litet ingrepp och kostar inte mycket.

Nästa åtgärd kan vara att isolera inuti själva spalten, det kan man göra med mineraliska isoleringar som perlit, leca eller annat som går att hälla in.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Tänkte installera en insats just för detta. Ved kostar ju givetvis men kanske går köpa billigt och klyva själv.

Är en luft luft mer effektiv än fjärrvärme ? Vi kommer ha ganska öppet med ca 80m2 vardagsrum och in till köket. Då kanske man kan skruva ner värmen också .
Ja det verkar som hela husets situation behöver ses över!
Börja med att ta dit någon som kan ventilation !
Sedan en luft luft värmepump som ni kan använda på sommaren för kylning också för om huset drar så mycket energi på vintern kommer ni antagligen få varmt på sommaren
Därefter tar ni dit någon som kan isolering och börjar med att täta allt utom den ventilation ni precis fixat

Orsaken till den enorma förbrukningen är antagligen först och främst felinställd fjärrvärme agg!
Sedan tex otätheter öppet spjäll i öppna spisen i kombination med den höga temperaturen som skvallrar om drag
Källaren är antagligen helt oisolerad och där värmer ni moder jord

Det borde inte vara ett problem att minska era värmekostnader rejält men stora gamla hus drar mycket men inte så mycket
 
B byggarätt skrev:
Ja det verkar som hela husets situation behöver ses över!
Börja med att ta dit någon som kan ventilation !
Sedan en luft luft värmepump som ni kan använda på sommaren för kylning också för om huset drar så mycket energi på vintern kommer ni antagligen få varmt på sommaren
Därefter tar ni dit någon som kan isolering och börjar med att täta allt utom den ventilation ni precis fixat

Orsaken till den enorma förbrukningen är antagligen först och främst felinställd fjärrvärme agg!
Sedan tex otätheter öppet spjäll i öppna spisen i kombination med den höga temperaturen som skvallrar om drag
Källaren är antagligen helt oisolerad och där värmer ni moder jord

Det borde inte vara ett problem att minska era värmekostnader rejält men stora gamla hus drar mycket men inte så mycket
Källaren är ju betong, och som du säger har inget gjorts med den förutom en tvättstuga som vi själva kommer göra om och använda på första våningen. Vi vill endast ha källaren som matförråd /förråd. Så max 10 grader och avfuktare då som någon rekommenderade.

Det tråkiga är att inte veta vilken konstruktion det är i väggar och innerväggarna, kommer man mötas av hö när man öppnar upp eller asbestmattor eller hur kommer det se ut. Kommer bli ett äventyr.
 
T tompaah7503 skrev:
Ett vanligt problem i den här lösningen är att luftväxlingen i spalten är fri, dvs. uteluften cirkulerar helt fritt i den vilket naturligtvis kyler ner tokigt för mycket.
Det är mycket vanligt att friskluftsventilerna som brukar finnas inte har genomgående kanaler utan är ett hål i ytterfasaden och ett i innerväggen så luftspaltens luft kan fritt strömma ut genom det yttre ventilationshålet.

En första åtgärd är att se till så att luften mellan tegelväggarna inte kan röra på sig, så att den börjar att få en isolerande verkan. Det är ett relativt sett mycket litet ingrepp och kostar inte mycket.

Nästa åtgärd kan vara att isolera inuti själva spalten, det kan man göra med mineraliska isoleringar som perlit, leca eller annat som går att hälla in.
Ja tycker problemet var som ja såg att de fanns inga ventilationstrummor någonstans, såg inte ett enda ventilationshål på hela nedervåningen, kanske toalett. Men kan även ha missat , därav kondensen på rutorna. Så här handlar det nog mer om att jag ska göra hål i väggen och själv installera ventilationstrumma som går att reglera vid behov. Det är synd att de inte köpte fönster som har ventilation inbyggt. ¨
 
Danin Danin skrev:
Ja tycker problemet var som ja såg att de fanns inga ventilationstrummor någonstans, såg inte ett enda ventilationshål på hela nedervåningen, kanske toalett. Men kan även ha missat , därav kondensen på rutorna. Så här handlar det nog mer om att jag ska göra hål i väggen och själv installera ventilationstrumma som går att reglera vid behov. Det är synd att de inte köpte fönster som har ventilation inbyggt. ¨
Du har kanske ventilationshål i fasaden men inga i innerväggen? Ganska vanligt att man lägger igen dessa inomhus då man inte riktigt förstår vad de är bra för.
 
T tompaah7503 skrev:
Ett vanligt problem i den här lösningen är att luftväxlingen i spalten är fri, dvs. uteluften cirkulerar helt fritt i den vilket naturligtvis kyler ner tokigt för mycket.
Det är mycket vanligt att friskluftsventilerna som brukar finnas inte har genomgående kanaler utan är ett hål i ytterfasaden och ett i innerväggen så luftspaltens luft kan fritt strömma ut genom det yttre ventilationshålet.

En första åtgärd är att se till så att luften mellan tegelväggarna inte kan röra på sig, så att den börjar att få en isolerande verkan. Det är ett relativt sett mycket litet ingrepp och kostar inte mycket.

Nästa åtgärd kan vara att isolera inuti själva spalten, det kan man göra med mineraliska isoleringar som perlit, leca eller annat som går att hälla in.
Tog fram en stege och kollade i mina ventiler. Du har helt rätt, jag kan föra ner handen i luftspalten så det är fritt blås för uteluften att ta sej in i luftspalten och vice versa. Nu skall jag bara klura på en lösning för att förhindra detta!
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Källaren är ju betong, och som du säger har inget gjorts med den förutom en tvättstuga som vi själva kommer göra om och använda på första våningen. Vi vill endast ha källaren som matförråd /förråd. Så max 10 grader och avfuktare då som någon rekommenderade.

Det tråkiga är att inte veta vilken konstruktion det är i väggar och innerväggarna, kommer man mötas av hö när man öppnar upp eller asbestmattor eller hur kommer det se ut. Kommer bli ett äventyr.
Det kan vara bara håltegel...?
Det du beskriver om luftspalt med fri ventilation bör du sätta reglerbara ventiler i ventilerna och stänga vid fuktig väderlek och eller kyla
Om ni ska ha källaren som kall så se till att ventilera den separat och skilj av den med dörr och täta så ni slipper drag! Håll kontroll på fukten medmätare i källaren
Bostaden luft luft värmepump och se till att ventilation fungerar och täta annat...glöm inte tilluft det kan vara kondensens orsak

Glöm inte att fjärrvärmen kan vara felinställd kolla direkt.... alla system är svåra ställa in värmekurvan korrekt på kring +2 grader ...
 
B byggarätt skrev:
Det kan vara bara håltegel...?
Det du beskriver om luftspalt med fri ventilation bör du sätta reglerbara ventiler i ventilerna och stänga vid fuktig väderlek och eller kyla
Om ni ska ha källaren som kall så se till att ventilera den separat och skilj av den med dörr och täta så ni slipper drag! Håll kontroll på fukten medmätare i källaren
Bostaden luft luft värmepump och se till att ventilation fungerar och täta annat...glöm inte tilluft det kan vara kondensens orsak

Glöm inte att fjärrvärmen kan vara felinställd kolla direkt.... alla system är svåra ställa in värmekurvan korrekt på kring +2 grader ...
Hej tack för de goda råden.
Jag läser en del om att det kan va dåligt och tillägsvärma när man har fjärrvärme. Kan detta bli problem eller är fjärrvärmen så smart att den sänker tillförsel av värme så fort luft luft pumpen går ?

Går det även installera något så man ser förbrukning i kwh i en app ? Så kan man direkt se effekten av det man gör och behöver inte hålla på och gissa sig till varje månad.
 
Danin Danin skrev:
Kan detta bli problem eller är fjärrvärmen så smart att den sänker tillförsel av värme så fort luft luft pumpen går ?
Det beror på vad man har för reglering och hur man ställer in prylarna. Skruvar man ner fjärrvärmen lite och har en bra placerad innegivare så ska den bromsa själv om det redan är tillräckligt varmt.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
I sådana hus och fjärrvärme system är en inne kontrollpanel fantastiskt bra.
I vårt hus tar innegivaren och kontrollerar tempen exakt till inställd temp 21˚C året runt. Det innebär att har man gäster eller solinstrålning Och tempen stiger till 22˚C så blir alla element kalla, och när tempen går ner så möter det med värme på elementen.
Att bara ha en utegivare är en utopi som bara fungerar under idealiska förhållanden och välisolerade och täta hus. Den tar inte hänsyn till om det blåser eller om huset har luftläckor som alla gamla hus har.
 
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.