Tjenare, har nyligen satt in ett nytt element i mitt nybyggda sovrum. Får bara fesljummet på tillflödet och varmt på returledning. Har kollat alla kopplingar osv och allt är rätt kopplat.
har luftat elementet och kollat allt. Men får inte fason på det hela. Halva övre elementet är halv varmt undre halvan är kall.


Samtliga element i övriga rum blir varma men inte detta.

Någon som har en idé om vad jag bör kolla eller göra ?

Tack på förhand
 
Krokben
Man kan ju justera på själva kopplet hur mycket av vattnet som ska tas in i radiatorn och hur mycket som ska vidare. Låter som att det rör sig om en sådan grej.
 
Jo jag läste de efter ja skapat tråden, ska prova att ”strypa” dem andra elementen lite och se hur det artar sig
 
Krokben
Om returen är varmare än själva elementet så är det ju ditt nya element du ska justera på.
 
Det nya elementet sitter rätt långt ifrån själva huvudstammen. Och har kollat alla andra elementen och där är returventilerna fullt öppna.

jag tänker att om jag stryper några av returventilerna på dem andra elementen så borde trycket öka lite ut till mitt nybyggda och därmed bli varmare. Eller tänker jag helt galet ?
 
Krokben
Men uppenvarligen har du ju bra värme fram till elementet, bara det att det går mer värme i returen än vad som går ut till elementet? Eller har jag förstått det fel?

Om det är så att inte värmen som kommer fram till elementet inte är tillräckligt så får man ju strypa dem innan, på så vis skickas varmare vatten till elementen efter.
 
Ja precis, jag har värme fram till elementet. Tillflödet till elementet är ljummet, däremot returen från elementet är riktigt varmt.
och delar av elementet blir ljummet, så vill ha mer kräm i grejerna :)

Ska tillägga att jag eldar med ved också. Kanske spelar roll med tryck på cirkulationspumpar osv.
 
Krokben
Som sagt, har du bra värme fram till elementet så justera nya elementet först :D
Låter som kopplet bara är lite väl strypt. Är ju trist med för varm retur när man har acktank trots allt!
 
Ja jag tror på att strypa returen från dem andra, eftersom detta nya sitter långt ifrån så orkar inte hela vägen fram till elementet. sen kommer trycket från dem andra in genom returen och därmed blir de varmare än tillflödet. Så om jag stryper returen på några andra bildas ett högre tryck och de kanske kan trycka fram mer värme till det som sitter en bit ifrån.

Känns de logiskt ? :)
 
Krokben
Testa det, jag står fast vid det jag sade: om röret för framledningen till ditt nya element är varmt och även returen är varm medans elementet inte är varmt så är det kopplet som släpper in för lite varmt vatten och helt enkelt skickar det vidare till returen. Om röret för framledningen är ljummet, elementet kallt och returröret kallt så är din teori logisk.

Då kan du antingen öka kurvan så vattnet som skickas ut till radiatorerna blir varmare och på så vis når fram (men kommer fortfarande att bli kallare än de övriga elementen) eller så stryper du elementen innan lite så att mer varmvatten skjussas vidare till nya radiatorn. Resultatet om du stryper elementen innan är ju att dessa blir kallare så då måste du ju ändå framledningstempen för att få den temp du vill ha inne.
 
Redigerat:
Jag har inget koppel på de nya, utan har kopplat ihop de nya som den gamla i husen är kopplade. Där går ett enkelt rör till tillflödet, och ett enkelt rör till returen.


Såhär se ett av dem gamla ut.
 
  • En gammal radiator kopplad med rör till tillflöde och retur i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krokben
Det där var en variant jag inte har någon erfarenhet av, så låter det var osagt. Utgår bara från mitt ettrörsystem och hur det fungerade för mig när jag justerade in det.

Testa din variant, om inte annat vänta tills någon rörmokare eller dyl ser denna tråd. Om du prövar din variant så berätta gärna resultatet, alltid kul att lära sig nya saker!
 
Absolut, jag ska forska lite och prova mig fram. Återkommer med resultatet :)

tack för fina svar också
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
Lite resultat av vad jag provat.

Började med öka trycket i pannan till 1.3 bar och lufta cp.

Ströp sedan returen på elementet innan det jag hade problem med.

nu efter några dagar så är elementet varmt som satan. Vet inte om de jag gjorde var rätt men de funkade i alla fall :)
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
Krokben
D Daniel8884 skrev:
Lite resultat av vad jag provat.

Började med öka trycket i pannan till 1.3 bar och lufta cp.

Ströp sedan returen på elementet innan det jag hade problem med.

nu efter några dagar så är elementet varmt som satan. Vet inte om de jag gjorde var rätt men de funkade i alla fall :)
Men elementet du ströp håller fortfarande lämplig temp? Kul att det fungerade :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.