Ja som rubriken lider Hur många kubik trä växer det per dag, tror ni?
om man lägger ihop alla träd som finns.
en intressant fråga
 
  • Gilla
[old rusty]
  • Laddar…
I Sverige på produktiv skogsmark ungefär 0,318 miljoner m3sk per dag och 0,337 miljoner m3sk på samtliga ägoslag.
 
  • Gilla
Niq
  • Laddar…
C
BirgitS
Sen kanske man ska dra av för alla träd som fälls också, och då kanske det blir rätt nära noll.
 
C
BirgitS BirgitS skrev:
Sen kanske man ska dra av för alla träd som fälls också, och då kanske det blir rätt nära noll.
Ja, eller snarare negativt om man ser det globalt. Tänker på skövlingen av regnskog som det talas mycket om.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Enligt SLU

År 1926 hade vi ett totalt virkesföråd på 1655 milj. m³sk
År 2016 var virkesförådet 3356 milj. m³sk
2015 var det 3323milj. m³sk

En ökning med 33 milj. m³sk på ett år alltså, trots att det avverkas en hel del, så vi avverkar mindre än vad skogen växer i Sverige...
Det gör 0,090410 milj. m³sk per dag. om jag räknar rätt...
 
Fast frågan gällde hur mycket som växer, inte vad totala tillväxten är.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Nu kanske vi komplicerar till det för denna skoluppgift?
 
"mycket", typ...:geek:
 
S Strontus skrev:
Fast frågan gällde hur mycket som växer, inte vad totala tillväxten är.
Enligt tabellen här i länken

så var tillväxten 2016 12 613 (10000 m³sk)
(Medelvärde på fem år)

Jag vet inte om jag räknade rätt men jag fick det till typ 126 milj. m³sk vilket i så fall blir runt 0,345 milj. m³sk per dag.

Detta gäller i så fall Sverige
men jag är lite dålig på att räkna ibland så jag kan ha fått någon siffra fel...
 
Omräknat så växer det 4 st fulllastade timmerbil med släp varje minut dygnet runt året runt i genomsnitt!
 
Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Omräknat så växer det 4 st timmerbil med släp varje minut dygnet runt året runt i genomsnitt!
Vad planterar man för att det ska växa lastbilar? :thinking:
 
  • Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Enligt SLU

År 1926 hade vi ett totalt virkesföråd på 1655 milj. m³sk
År 2016 var virkesförådet 3356 milj. m³sk
2015 var det 3323milj. m³sk

En ökning med 33 milj. m³sk på ett år alltså, trots att det avverkas en hel del, så vi avverkar mindre än vad skogen växer i Sverige...
Det gör 0,090410 milj. m³sk per dag. om jag räknar rätt...
Fast kvaliteten på skogen var betydligt bättre 1926 så det är högst sannolikt att det fanns betydligt mer sågtimmer i skogarna då än nu. Nu har man ju på många håll gått in för att odla pappersmassa. Tallar och granar som gallras hårt ger stor volymtillväxt per hektar per år men en mycket stor del av avkastningen är massaved och flisved som tas ut vid gallringarna och de få träden som får stå kvar och växa till sågtimmerdimension blir ofta kvistvargar som inte duger till någonting.
 
Om vi säger så här. Lägg ihop alla träd som finns på jorden till ett träd med diameter på 1 meter. Hur högt hade det växt på en dag
 
BirgitS
ByggPajken ByggPajken skrev:
Om vi säger så här. Lägg ihop alla träd som finns på jorden till ett träd med diameter på 1 meter. Hur högt hade det växt på en dag
Du får nog tänka dig ett träd med kvadratisk genomskärning (1x1 m) i stället för runt om den beräkningen ska ge önskat resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.