HRBM Hamid skrev:
[länk]
[länk]
[länk]

när su sprayar klorin då bildas en moln (ånga) av det som du inte ser (väldigt små partiklar) som är väldigt lätta och svävar i luften som andas in utan att du märker det, sedan olika kroppar reagerar olika beroende på kroppens hälsotillstånd, ålder, samt problem med lungor typ KOL, samt mängden av inhalerade ånga, så rätt kombination kan vara rätt farligt!
Tänk bara på att du har bara 2st Lungor för hela livet !!!! Det kan vara värt att var rädd om de.
Så du länkar till artiklar om klorgas. Det svarar inte på min fråga, om du inte också kan visa på vilket sätt klorgas skulle uppstå när du sprayar med klorin.
 
Claes Sörmland
Kom igen nu, vi pratar alltså om några droppar Klorin på TS svartmögliga fogar (eller om det nu är lim). Inte om stridsgas eller kloreringsanläggningar för jättelika äventyrsbad.
 
  • Haha
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Testa mögelsprayen från Clas Ohlson, den funkar direkt. Mycket effektiv! Ta den med skum, sedan kör du på två gånger. Vädra!
 
Före behandling
Hörndetalj i rum före och efter rengöring med tydlig skillnad på smutsiga och rena ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter ca 4 timmar. Gelet är tvättad
Hörn av ett rum där golvet möter väggen, både före och efter att ett rengöringsgel applicerats och sköljts av.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hej, sticker ut hakan med mitt första inlägg på denna site, men ni har alla mer eller mindre fel i era diagnoser.
Det är INTE mögel! Vissa svampar älskar och växer till vid lågt pH =sura rengöringsmedel.
Den svarta beläggningen är en biofilm av BAKTERIER. Bakterierna tar man inte bort med sura rengöringsmedel. Däremot brukar högt pH vara effektivt på bakterier/biofilm. Men man måste upp till ett pH över 10-11, och då pratar vi om frätande medel. Inte att leka med om man inte vet vad man gör. Biofilm bildas snabbt på alla våta ytor. Till en början är filmen ej synlig. Efterhand blir den ljust brun, men mörknar alltmer ju längre den får sitta kvar. Till sist blir den helt svart. Om den kommer kryper under/bildas under t ex silikonfogar, då blir den mycket svår att bli av med. Fogen måste bort och ersättas med ny fog. Bäst är att rengöra OFTA och då går det bra med nästan vilket medel som helst, eftersom det mer eller mindre handlar om att man mekaniskt skrubbar bort biofilmen.
 
A andthe skrev:
[bild] Hej!

Har ni något/några tips hurman blir av med svartmögel i skarvarna mellan våtvägg och våtmatta? Jag har försökt med lite husmorstips som citron- och ättiks-vatten, men utan att lyckas. Ursäkta dålig bildkvalitet:)
Orkar inte läsa svaren. Väteperoxid is da shit. Bakterie och svampborttagande. Har köpt 12%-ig till städning. Har flera hundar som släpar in jorddamm. H2O2 utblandat med 5 ggr vatten tar bort t.o.m ingrodd skit. Mastiffdregel och annat mojs.
 
useless useless skrev:
Det bildas inte klorgas av att man sprayar med klorin.
Det beror på vad man sprayar Klorin på. ;) Ovanpå sur toalettrengöring kan nog förekomma i praktiken. Ingen aning om vilka mängder som kan uppstå i "normala?" fall dock.

https://www.radron.se/artiklar/toalettrengoring/
 
M
M Zolt skrev:
Funkar utspädd Saltsyra? På lenolium matta? (badrum)
Undrar fortfarande om detta funkar?
 
P pingis skrev:
Förra veckan råkade jag se en flaska Cillit Bang Blackmould när jag handlade. Jag köpte den och räknade med att den inte skulle vara mer än halvbra. Jag blev väldigt nöjd med resultatet. Spraya - torka - klart. Den verkar innehålla en hel del klorin av doften att döma.
I vilken butik hittade du medlet?
 
M
D Drosen skrev:
I vilken butik hittade du medlet?
Såg en sån på netto eller lidle för intså så länge sen
 
  • Gilla
Drosen
  • Laddar…
BirgitS
M Zolt skrev:
Undrar fortfarande om detta funkar?
Skulle undvika starka syror på plastmatta, svårt att veta om mattan påverkas negativt.
 
T tarevarg skrev:
OM ni använder klorin, använd andningsmask för den är också giftig. Sover du en natt i klorat utrymme, kanske du aldrig vaknar.
Men herrejösses och det tror du säljs till vanliga konsumenter? Vilka dumheter! Vem har tutat i dig det? Jag har använt klorin i typ 40 år! Superbra till att tvätta ur kattlådan kylskåpet torka golv osv. fast nu är jag frälst på väteperoxid den är MYCKET effektivare. En halv dl -1 dl i en hink skurvatten tillsammans med vilket medel man nu brukar använda. Där kan man prata om starka grejjer! Inte bra att få på huden då det är uttorkande men jösses vad rent det blir. Vatten med en extra syreatom är väldigt effektivt
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D Drosen skrev:
I vilken butik hittade du medlet?
Jag hittade det på Netto.
 
Jag har fått riktig andnöd och varit sekunder från att svimma när jag gjorde rent badrummet i en studentlägenhet. Hade tokmycket klorin, då det var ultraskitigt.. Var tvungen att sitta på balkongen och dricka öl i en hel timme innan det "tunga stenen" över bröstet släppte. Rätt otrevligt. Nu 20 år senare är man lite klokare...

2 veckor efter lurade jag min rummis att använda klorin när det var hans tur att städa, han fick samma sak. Jag skrattade, han var vit/blå i ansiktet. Preskriberat.

Så att svabba ut 3-4 DL rent klorin inne i en duschkabin och ställa sig och skrubba är faktiskt inte att rekommendera, att spraya det över väggarna och gå därifrån är smartare.
 
  • Gilla
tarevarg
  • Laddar…
Om vi bortser från att det inte bildas klorgas vid rengöring av en dusch så kan jag berätta en sak om klorgas. Det märker man om man får i sig. Ska man ligga och dö av den förgiftningen måste man grundat med ordentligt med sömnmedel eller kosken. Jag har dragit i mig en rejäl dos klorgas en gång och det var inte så festligt. Jag hostade, sved och gnällde på väg till sjukhus och utskällning. Ingen smygande förgiftning direkt, så alla som påstår att det är lömskt och läskigt som t ex koloxid får gärna testa eller lugna ner sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.