C
Håller på att försöka rädda ett mindre timmerhus där taket börjat rasa in på ena sidan.
Förfallet har gått så långt så att hela takåsen på den sidan har ruttnat sönder och rasat in.

Med målet att stoppa förfallet tills tid och pengar finns att fixa det är min plan att plocka ner allt tegel på den sidan taket och lägga ett gäng 145x45-reglar mellan långväggen och nockåsen som jag sedan skruvar takplåt på.
Vad tror ni om det?
Hur fäster jag lämpligtvis reglarna?
Hur gör jag med nivåskillnaden som uppstår vid nock?
 
Det hänger mest på måtten.
 
C
J justusandersson skrev:
Det hänger mest på måtten.
Vilka mått tänker du på?
 
Hur långa måste 45x145 reglarna vara, taklutning och snözon?
 
C
J justusandersson skrev:
Hur långa måste 45x145 reglarna vara, taklutning och snözon?
Ah, du tänker hållfasthetsmässigt. Skulle uppskatta spännvidden till ca. 4 meter och takvinkeln till runt 35°, snölastzon 2,0 kN/m².

Med det sagt så är jag väl medveten om att 45x145 är alldeles för klent enligt gängse dimensioneringsprinciper. Det är dock som sagt frågan om en tillfällig täckning för att rädda huset från totalt förfall. Ingen kommer att vistas i huset, i synnerhet inte under vintern. Så jag är inte så orolig för hållfastheten, vad som helst är nästan bättre än den helt genomruttna "råsponten" som idag bär upp de delar av taket + tonvis med tegel som inte rasat in.
 
Om du använder 45x145 C 24 virke och lägger dem med c/c 600 mm får du en nedböjning som är betydligt större än vad som normalt accepteras, men ändå är OK för en tillfällig lösning.
 
C
J justusandersson skrev:
Om du använder 45x145 C 24 virke och lägger dem med c/c 600 mm får du en nedböjning som är betydligt större än vad som normalt accepteras, men ändå är OK för en tillfällig lösning.
Ja, det var nåt i den vägen jag hade tänkt mig.
Frågan är mer hur jag lämpligtvis fäster reglarna i nockåsen, och för den delen även i långväggen?
Samt, om jag bara spikar reglarna ovanpå nock, om det finns något smart sätt att hantera det faktum att det blir en glipa längs med nocken? Antar att enklaste sättet är att spika på en "vindskiva" på änden av reglarna(?)
 
Svårt att kommentera utan att ha sett huset i verkligheten. Kan du inte lägga de nya bjälkarna över nocken och binda ihop dem med spikplåtar? Nocken måste ju bli tät annars blir det poänglöst arbete.
 
I samma snözon har jag och grannen en gemensam bodlänga med något lägre taklutning. Ursprungligen var takreglarna 4x4 sparrar med 1000-1200 avstånd och betongpannor. Grannen bytte ut sitt tak mot 45x120 cc60, råspont och plåt. senare har jag petat in några 45x120 50x100 i mitt för att rikta upp det innan jag bytte till plåt. Fritt spann ca 4,5m. Ingen nedböjning.
 
C
J justusandersson skrev:
Svårt att kommentera utan att ha sett huset i verkligheten.
Skall se om jag hinner ta några bilder i helgen när jag är på plats, men det är som vilket timmerhus som helst med tegeltak - inga konstigheter.
Det som är utmaningen, och kanske inte framgick så tydligt i trådstarten, är att det bara är ena takhalvan som behöver akut åtgärd. Den andra sidan, inklusive nocken är hyfsat fräsch så den hade jag tänkt lämna tills vidare - förhoppningsvis tills tillfälle erbjuds för en mer permanent åtgärd.

Men nuläget är att ena takhalvan rasat in på två ställen och förfallet går nu snabbt. Och med tanke på att jag har 100 andra halvakuta grejor på att-göra-listan så handlar det just nu bara om fixa en fungerande skyddstäckning på enklast möjliga sätt. Att det läcker in lite vid nock kan jag leva med. Vi drog på ett par pressenningar inför förra hösten men de blåste tyvärr sönder redan dagen efter.
 
Några bilder är alltid bra. Allt annat än riktiga, tunga, presenningar är värdelöst.
 
C
J justusandersson skrev:
Allt annat än riktiga, tunga, presenningar är värdelöst.
Jo tack, väl medveten om detta köpte jag de tyngsta som gick att få tag på i vanliga byggmarknaden. Var lite skeptisk, men hade ändå förväntat mig att de skulle hålla lite längre än 1 dag. Så det var pengar i sjön. Det är ett rätt utsatt läge tyvärr.
 
Beroende på hur stor stugan är kan det finnas timmerstockar på tvären som håller ihop långsidorna, i så fall är de så stadiga så man stötta reglarna på mitten. (ungefär som en platsbyggd takstol)
 
Rickard.
Ska det hålla en längre tid under bara pressening är det bästa alternativet en väl fastsatt pvc pressening. Allt annat är mer eller mindre skräp.
 
C
P Plutus skrev:
Beroende på hur stor stugan är kan det finnas timmerstockar på tvären som håller ihop långsidorna, i så fall är de så stadiga så man stötta reglarna på mitten. (ungefär som en platsbyggd takstol)
Jo, det finns ett vindbjälklag, men frågan är hur mycket bärighet som är kvar i detta. Är nog ganska genomruttet tyvärr, åtminstone på sina ställen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.