S Spikin skrev:
Grunden för rättsskipning är Plikt att handla så att ingen skada uppstår och att varje person skall svara för sitt handlande.
Skada genom olyckshändelse ger inget ansvar. Skada genom oaktsamhet ger ansvar.
Oaktsamhet bedöms enligt .1. Möjlighet att inse risk för skada 2.Insikt om risk för skada.3.Möjlighet att förekomma skada.
Bilisten kan inte antas ha kunna förutse denna skada och om det visas att bilisten inte haft möjlighet att stanna. Skadan faller då inte under bilistens förutsebara skaderisk och har därmed inte har överträtt aktsamhetsnormen. Aktsamhetsnormen är hur en person
normalt skulle ha handlat.
Fastighetsägaren har installerat en robotklippare på mark med direkt anslutning till väg med trafik och utan fysisk avgränsning
mot vägen. Fast ägare borde ha insett att om det blir fel på roboten skulle den kunna komma ut på vägen och orsaka skada.
Fast ägare har därmed brutit mot aktsamhetsnormen och är skadevållande genom oaktsamhet och skall ersätta skadelidande. Det är ostridigt att roboten har lämnat sitt avsedda område och åkt ut på vägen och krockat med bilen. Skadan
har endast uppkommit genom detta handlande. Fast ägare har ensam kontakt och kontrollansvar för roboten .Fast ägare borde ha installerat fysiskt hinder för roboten t ex staket , rabatt , häck , dike , grind.
Mycket bra skrivet. Håller fullständigt med dig.
 
  • Gilla
Thordh
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Mycket bra skrivet. Håller fullständigt med dig.
Visst, men plikten övergår aldrig det omöjliga.
Dvs det bör gå att bevisa ifall man varit ouppmärksam och hade kunnat undvika olycka/skada, eller om man inte hade en chans att undvika en olycka/skada.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför ska det vara så? Vad är ett bostadskvarter? Alldeles för luddiga svarbaserade på eget tycke och tro.
Thomas, tråden har förvandlats till ett trassel av lösa trådar! :cool: Kan du bidra med mer detaljer, alternativt lägga locket på? Det finns väl byggfrågor att diskutera här? :)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Jag har en liknande fråga. Cyklar ofta. Särskilt sommartid är pappor och småpojkar ute och kör radiostyrd bil på samma cykelväg. Jättekul förstås. Men dessa små jehun verkar göra 70 knyck! Och är ganska svårstyrda. Flera gånger har jag varit nära att bli påkörd. Det som kommer hända är ju att leksaken splittras om den hamnar under mitt hjul. Vem betalar??
Barnens familjs hemförsäkring betalar kostnaderna för att laga din cykel.
 
harry73 harry73 skrev:
I och med att bilisten faller under trafikskadelagen spelar det mindre roll om bilisten kunde förutse händelsen och om den kunde stanna i tid eller ej. Men generellt ska bilister anta att djur eller leksaker plötsligt kan hamna på vägen. Och kör man förbi en trädgård som ligger så nära vägen, ska man definitivt förutsätta att saker eller personer kan hamna på vägen.
Som bilist kan man då välja att anpassa hastigheten, köra mer mitt på vägen och finns det annan trafik på vägen kan man i värsta fall behöva stanna bilen tills mötande trafik passerats för att därefter fortsätta.

Vi har många hästar i närheten. När jag passerar en häst, förutsätter jag alltid att den kan skena. Då anpassar jag hastigheten, väntar på mötande trafik och passerar hästen i lugn takt.
Vi har även en landsväg med relativ mycket trafik och smala körfält. Passerar jag en cyklist, förutsätter jag alltid att den får en vindpust och hamnar mitt på vägen (eller kanske kör i gräset för att därefter ramla på asfalten). Jag går därför alltid över till mötande körfält och vid mötande trafik väntar jag bakom cyklisten.
Vi har även en kurva med hög häck som skymmer utsikten. Jag antar alltid att det finns lekande barn på vägen bakom kurvan och att det samtidigt kommer mötande trafik.

Det krävs rätt så mycket av bilister för att undvika olyckor.
Läs mitt inlägg ordentligt . Det avser inte TSL utan vad som händer efter och defintion av oaktsamhet.
Allt här i livet har sina risker därför finns aktsamhetsnormen som utgår från hur en normalförståndig person skulle uppfatta och handla i situationen. Vid trafik på väg med hästar/barn och skymd sikt fordras större försiktighet och du uppträder med
stor aktsamhet men det hör inte till tråden. TS har inte
harry73 harry73 skrev:
I och med att bilisten faller under trafikskadelagen spelar det mindre roll om bilisten kunde förutse händelsen och om den kunde stanna i tid eller ej. Men generellt ska bilister anta att djur eller leksaker plötsligt kan hamna på vägen. Och kör man förbi en trädgård som ligger så nära vägen, ska man definitivt förutsätta att saker eller personer kan hamna på vägen.
Som bilist kan man då välja att anpassa hastigheten, köra mer mitt på vägen och finns det annan trafik på vägen kan man i värsta fall behöva stanna bilen tills mötande trafik passerats för att därefter fortsätta.

Vi har många hästar i närheten. När jag passerar en häst, förutsätter jag alltid att den kan skena. Då anpassar jag hastigheten, väntar på mötande trafik och passerar hästen i lugn takt.
Vi har även en landsväg med relativ mycket trafik och smala körfält. Passerar jag en cyklist, förutsätter jag alltid att den får en vindpust och hamnar mitt på vägen (eller kanske kör i gräset för att därefter ramla på asfalten). Jag går därför alltid över till mötande körfält och vid mötande trafik väntar jag bakom cyklisten.
Vi har även en kurva med hög häck som skymmer utsikten. Jag antar alltid att det finns lekande barn på vägen bakom kurvan och att det samtidigt kommer mötande trafik.

Det krävs rätt så mycket av bilister för att undvika olyckor.
Du förstår tydligen inte vad Aktsamhetsnormen innebär. Tråden avser endast krock på bilväg mellan bil och robotklippare
utan inblandning av hästar, cyklister , barn , höga häckar ( som borde stoppat roboten),leksaker , djur , mötande trafik.
Mitt inlägg är vad som händer efter TSL . I allt finns en inbyggd risk som vi har accepterat och måste tåla och skadan blir då bedömd som en olycka utan ansvar då ingen överträdelse av aktsamhetsnormen har skett. För bedömning av aktsamhetsnormen finns regler och lagar till hjälp men den viktigaste är normalt förstånd. Det används ofta en fri bedömning av aktsamhetsnormen och då utgås från vad som är normalt handlande och förstående bland förståndigt folk i den specifika och unika situationen och
omständigheterna kring uppkomsten av den specifika situationen .
Även underlåtenhet att handla kan medföra ansvar. Om du går på en gata med mycket folk och blir knuffad är detta en olyckshändelse ,om du går på samma gata ensam och blir knuffad av en mötande person kan det bli misshandel.
Enligt harry 73 sätt att förstå TSL kan robotägaren slänga ut sin trasiga robot framför en bil och få betalt för den oavsett
handlingen och ansvar. Riktigt så enkelt är det inte , lagar och regler har skapats av förnuftiga personer efter hur normalt
förståndiga personer kommer att uppfatta reglerna och dessa personers behov av reglerna.
 
K karlmb skrev:
Visst, men plikten övergår aldrig det omöjliga.
Dvs det bör gå att bevisa ifall man varit ouppmärksam och hade kunnat undvika olycka/skada, eller om man inte hade en chans att undvika en olycka/skada.
Aktsamhetsnormen är den samlade bedömningen av handlande och omständigheterna i varje specifik skada .
Ansvarsbefriad är en olycka .En olycka är när du inte kunnat förutse att en robot kör ut på vägen framför dig och du inte hinner
stanna. Bilisten är ansvarsbefriad.
Ansvar genom oaktsamhet faller på robotägaren som borde ha förstått att roboten, vid fel ,kan köra ut på vägen och
orsaka skada , detta enligt hur en normalt förståndig person förstår händelsen. Skadan har skett genom att roboten har kunnat lämna
sitt avsedda arbetsområde
pga ägaren genom underlåtenhet att upprätta fysiskt hinder för detta vållat skadan. Ägaren har haft möjlighet att
förhindra skadan enligt normalt förstånd. I plikt att handla skall även förstås att underlåtenhet att handla vid risk för skada medför ansvar .
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Det är ju lite svårt att veta vad du Spikin har för juridisk kompetens, men allt det du skriver känns för mig väldigt logiskt i det här fallet. Allt prat i tråden om att bilförare "alltid" bär ansvaret har jag varit väldigt skeptisk till från första inlägget. Det finns helt enkelt för många hypotetiska situationer där detta skulle vara helt orimligt.
 
harry73
S Spikin skrev:
Mitt inlägg är vad som händer efter TSL .
Det är bra att du förtydligar det. Då är vi överens om att bilens trafikförsäkring kommer att ersätta robotägaren. Är robotägaren vållande kan ersättningen jämkas, men utgångsläget är att trafikförsäkringen ersätter.
 
harry73
P Paxman skrev:
Det är ju lite svårt att veta vad du Spikin har för juridisk kompetens, men allt det du skriver känns för mig väldigt logiskt i det här fallet. Allt prat i tråden om att bilförare "alltid" bär ansvaret har jag varit väldigt skeptisk till från första inlägget. Det finns helt enkelt för många hypotetiska situationer där detta skulle vara helt orimligt.
Lätt att låta sig luras. @Spikin hävdar att robotägaren är ansvarig utan att veta så mycket vad hände och varför den beter sig som den gör.
Att då säga att han är ansvarig, är lite märkligt och inte särskild seriöst.
Sen är det frågan om man kan utreda så mycket efter att framhjulet körde över klipparen.
 
harry73 harry73 skrev:
Lätt att låta sig luras. @Spikin hävdar att robotägaren är ansvarig utan att veta så mycket vad hände och varför den beter sig som den gör.
Att då säga att han är ansvarig, är lite märkligt och inte särskild seriöst.
Sen är det frågan om man kan utreda så mycket efter att framhjulet körde över klipparen.
Spikin vet ju precis lika mycket som du gör i det här fallet, så dina uttalanden är ju i så fall lika märkliga och ickeseriösa. Dock tycker jag att det Spikin skriver känns mest trovärdigt och logiskt, inte på sättet h*n uttrycker sig (vem som helst kan svänga sig med uttryck och formuleringar för att ge ett mer kompetens intryck) utan innehållet i det h*n skriver.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
harry73
P Paxman skrev:
Spikin vet ju precis lika mycket som du gör i det här fallet, så dina uttalanden är ju i så fall lika märkliga och ickeseriösa.
Nej, för jag skriver varken att robotägaren är vållande eller att han inte är det. Men vill man att robotägaren betalar din och sin egen skada, behöver man bevisa att han var oaktsam. Det behöver man inte för bilisten eftersom det handlar om en trafikskadeersättning.

Och alla jämförelser med häst, barn och leksaker var faktiskt relevanta eftersom TS själv började jämföra med förarlösa bilar. Och då är det relevant att komma med exempel som faller under samma regelverk som robotgräsklippare.
 
harry73
S Spikin skrev:
Tråden avser endast krock på bilväg mellan bil och robotklippare
utan inblandning av hästar, cyklister , barn , höga häckar ( som borde stoppat roboten),leksaker , djur , mötande trafik.
Nu handlade ju frågeställningen i alla fall om mötande trafik (oklart om det är bilar eller hästar/cyklister)
T Thomas_Blekinge skrev:
Vägen är rätt smal och man måste köra bil rätt nära kanten, speciellt vid mötande. Hur som helst så hoppade roboten ut rakt framför mig.
Och om vi nu inte ska utgå från häckar eller andra saker som skymmer utsikten, då ser man ju tydligt att det finns en robotgräsklippare i direkt närhet till asfalten. Jag skulle i alla fall anpassa min körning efter det, och det är det man ska göra som bilförare.
 
  • Gilla
andreas45
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Enligt harry 73 sätt att förstå TSL kan robotägaren slänga ut sin trasiga robot framför en bil och få betalt för den oavsett
handlingen och ansvar.
Min uppfattning är att @harry73 brukar vara väldigt balanserad. Känner inte riktigt att den här beskrivningen av hans ståndpunkt bär sannolikhetens prägel. Det är nog mer meningsfullt att säga emot vad någon faktiskt tycker än en nidbild av någons position – prova det!
 
K karlmb skrev:
Visst, men plikten övergår aldrig det omöjliga.
Dvs det bör gå att bevisa ifall man varit ouppmärksam och hade kunnat undvika olycka/skada, eller om man inte hade en chans att undvika en olycka/skada.
Det kan jämföras med installation av parabolantenn. Om antennen installeras på ett sätt att inga risker föreligger att den ramlar ner och skadar personer eller föremål.
Man kan exempelvis inte stoppa antennen i en blomlåda och hoppas att den sitter fast. Det finna flera rättspraxis från hovrätten om oaktsam installation av parabolantenn. Samma sak kan gälla för robot gräsklippare att den monteras och programmeras så att den inte orsakar fara för förbi passerande.
 
  • Gilla
Spikin och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nej, för jag skriver varken att robotägaren är vållande eller att han inte är det. Men vill man att robotägaren betalar din och sin egen skada, behöver man bevisa att han var oaktsam. Det behöver man inte för bilisten eftersom det handlar om en trafikskadeersättning.

Och alla jämförelser med häst, barn och leksaker var faktiskt relevanta eftersom TS själv började jämföra med förarlösa bilar. Och då är det relevant att komma med exempel som faller under samma regelverk som robotgräsklippare.
Klart man ibland behöver reda ut vållande även om båda fordonen i en krock har trafikförsäkring.
Du gör märkliga sammankopplingar.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.