Ska ev byta fönster i ett flerfamiljshus och det verkar som det kan vara bygglovspliktigt, då det glasytan blir mindre med nya fönster.

Såklart bäst att få tydlighet från kommunen om vilka handlingar som krävs, men vill kolla om någon har erfarenhet av vad ni skickat in. Skalenliga ritningar på de nya fönstren, fasadritning (?), kulör, material? Behövs alltid en kontrollplan?

Har ingen erfarenhet av det hela så tar tacksamt emot råd.
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Jag ansökte på mitt hus för några år sedan byte av färg på fönster och dörrar.

Det blir ett ”enkelt bygglov”

-bygglovsansökan (mallen från kommunen)
-fasadritning
-bilder på huset

Kontrollplan behövs normalt inte för enkelt bygglov. Jag gjorde mina ritningar själv och skrev enkelt pilar på ritningen vilka färger allting skulle ha. Vissa kommuner önskar NCS och vissa inte. Jag skrev bara vit, och på tegel typ rött.
 
Sammy_j Sammy_j skrev:
Jag ansökte på mitt hus för några år sedan byte av färg på fönster och dörrar.

Det blir ett ”enkelt bygglov”

-bygglovsansökan (mallen från kommunen)
-fasadritning
-bilder på huset

Kontrollplan behövs normalt inte för enkelt bygglov. Jag gjorde mina ritningar själv och skrev enkelt pilar på ritningen vilka färger allting skulle ha. Vissa kommuner önskar NCS och vissa inte. Jag skrev bara vit, och på tegel typ rött.
Rätt i första läget men en kontrollplan krävs i alla bygglovsärenden, det är omfattningen av den som varierar. Du kan dock alltid fråga om det behövs då en del kommuner "struntar" i vissa delar av PBL :)

PBL 10:6
Kontrollplan
6 § Byggherren ska se till att det finns en plan för kontrollen av en bygg- eller rivningsåtgärd som avses i 3 § (kontrollplan) med uppgifter om

3 § En åtgärd får inte påbörjas innan byggnadsnämnden har gett ett startbesked, om åtgärden kräver
1. bygglov, marklov eller rivningslov, eller
2. en anmälan enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 8 §.
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.