Har bestämt mig för att börja "samla på trä". Alltså små bitar som enkelt visar hur ett specifikt träslag ser ut. Har försökt leta lite på nätet om det går att köpa något och vilken storlek som kan vara lämpligt på dom. Men har inte hittat mycket att gå på.
Tanken är att göra alla bitar lika stora och göra någon fin förvaring till dom.

Det borde finnas någon som gjort detta och har lite tips och idéer både på var man kan köpa små bitar och kanske vill visa upp sin samling.

Dessa träslag hittade jag i min hylla när jag kollade idag. Så nu behöver jag bara bestämma mig för hur stora bitar det ska bli.

Ask, ek, alm, bok, lärk, körsbär, mahogny, valnöt, teak, wenge, furu och ett par som jag tyvärr inte vet vad det är.

Kanske någon som vill sälja eller skänka små bitar av något träslag!
/Andreas
 
  • Gilla
Robin Wahlman och 1 till
  • Laddar…
C
Jag har en sats med Bengt Anderssons klossar - http://www.gottvirke.se/produkter.html som jag köpte efter att en kollega varit på någon föreläsning med honom. En kul grej att plocka fram när man kommer in på olika träslag.
 
  • Gilla
Ezcobar
  • Laddar…
Hej Ezcobar

Alexandra, kollega till @Daniel_N, har byggt upp en imponerande samling i en jättefin förvaring. Prata med henne nästa gång du är där så visar hon säkert gärna.

Ha det gott!
//Ronnie
 
  • Gilla
Ezcobar och 1 till
  • Laddar…
Har själv funderat på detta sedan jag var i en hemslöjdsbutik och fick se en timmerbil i trä och på den så fanns det "stockar" i 18 olika träslag, storlek ca 1,5*3*15 cm.
jag var inne på IWCShttp://www.woodcollectors.org/ sida och kollade.
IWCS använder en "standard" som är ½" x 3" x 6", dvs 1,2 x 7,5 x 15cm.
 
  • Gilla
Ezcobar
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Hej Ezcobar

Alexandra, kollega till @Daniel_N, har byggt upp en imponerande samling i en jättefin förvaring. Prata med henne nästa gång du är där så visar hon säkert gärna.

Ha det gott!
//Ronnie
Går fint, välkommen Andreas!
 
  • Gilla
Ezcobar
  • Laddar…
C
K kioskdavid skrev:
IWCS använder en "standard" som är ½" x 3" x 6", dvs 1,2 x 7,5 x 15cm.
Det som är lite trist med "plankor" vs. klossar är att man inte får med så mycket ändträ. Visst, är ju perfekt om man vill åskådliggöra hur materialet ser ut i en färdig produkt, men om man är intresserad av träslagens kännetecken är ju ändträet nästan mest intressant att studera.
 
  • Gilla
Ezcobar
  • Laddar…
  • Gilla
Ezcobar och 1 till
  • Laddar…
Jag fick den här när jag köpte lite virke av en privatperson, utöver att innehålla provbitar så står det lite om de olika träden också vilket är trevligt. Tyvärr har jag inte blivit bättre på att artbestämma saker ... ;)



Författaren/samlaren heter Erik Richter.

Boken gavs visst ut 1987 men 2013 gjorde man ett omtag och den finns att köpa hos Norrgavel.
https://norrgavel.se/inredning/inredningsdetaljer/ovrig-inredning/tra-d-bok
 
  • Gilla
PeterFalun och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Man kan också kombinera kunskap med nytta, som i denna "woodstock" där varje segment av tumstocken är ett specifikt träslag med fakta på baksidan:
Hand håller upp en ihopfällbar tumstock där varje segment visar olika träslag med text och ikoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
och en till och 5 till
  • Laddar…
Nästa gång någon "skogskunnig" klagar på att vi har så blandade bestånd i skogsskiftet skall jag säga att jag samlar på olika slags trä(d)....... ;)
 
  • Gilla
Jormen och 4 till
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
Kan detta vara en början?
Perfekt start, precis vad jag letat efter!
 
Hej! Verkar som att jag hittade denna tråden 3 år efter alla andra. Nåja. Bra idé med att börja samla på träslag! Själv har jag samlat i ungefär 25 år. Först i form av små klossar, men för ca 10 år sedan i IWCS "standardformat" som beskrevs här i ett av svaren. Har för närvarande 360 olika träslag stående på några hyllor. Blir himla dekorativt, ser ut som små böcker.
Jag bor i norra Skåne om du vill kolla på samlingen. Finns även en hel del dubbletter undanstoppade i en låda.
 
  • Gilla
Stefan_R och 3 till
  • Laddar…
Ska villigt erkänna att samlingen inte växt jätte mycket. Kanske 20-25 olika bara. Men de flesta är träslag jag faktiskt har använt i nåt projekt på ett eller annat sätt. Så än så länge har jag inte köpt nåt bara för att ha i samlingen.

Hade varit trevligt att få titta på din samling nån dag.
 
Ludde här, född 03 och har haft en träsamling med runt 500 arter sedan 1,5 år tillbaka.
Följer vanliga IWCS standardmått och ändträet syns väl på en halvtum, alla märkbara sektioner får plats där. De plattare bitarna ger också ett mycket platseffektivt sätt att förvara dem.
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Mytheec Mytheec skrev:
Ludde här, född 03 och har haft en träsamling med runt 500 arter sedan 1,5 år tillbaka.
Följer vanliga IWCS standardmått och ändträet syns väl på en halvtum, alla märkbara sektioner får plats där. De plattare bitarna ger också ett mycket platseffektivt sätt att förvara dem.
Imponerande många. Finns det internationell handel och utbyte? Knappast så att du fällt alla träd själv och sparat en lagom bit av varje.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.