Nu tappade du mig - är du inne i maskinen (diskutrymmet) eller på sidan/baksidan/ovansidan (dvs jag behöver ta ut maskinen från dess skåp)?
 
A
Inne
Du ser de två skruvarna på din bild
Och röret till höger
Silen hänger med
 
Nu fattar jag! Tack!

Ska mecka lite. Återkommer.
 
Fick loss plaströret som leder upp vattnet. Ser ut såhär ner mot golvet. Hittar inga uppenbara lösa föremål som satts sig i vägen.

Interiör av en tom diskmaskin sedd nerifrån utan blockeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på insidan av en tvättmaskins trumma utan uppenbara blockeringar, med ett synligt avtaget plaströr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
magda136 magda136 skrev:
Tack.

Den visar P0 och när jag stegar igenom genom att trycka på vänstra knappen med dubbelpilen går den från P0 --> P9 och sen tillbaka till P0.

Så inga felkoder....

Vad gör jag nu?
Du skall trycka på den högra av de två knapparna du höll inne vid uppstart för att komma till de lagrade felkoderna. Får du E26 är det spolarmsväxlaren
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Du skall trycka på den högra av de två knapparna du höll inne vid uppstart för att komma till de lagrade felkoderna. Får du E26 är det spolarmsväxlaren
E:00 och E:08 verkar det växla mellan. Och C:00-C:07?
 
 
Ok. Den tar in för lite vatten.
Kör igång testprogrammet genom att ändra till P1 och samma knapp som du stegade igen felkoderna med

(E00 är alltså ingen felkod och C01-C07 är bara minnesplatserna över de senast köra programmen)

Kranen är helt öppen? Slangen inte böjd? Hur låter det när den tar in vatten, fullt tryck eller bara mesigt? Om du kan dra ut maskinen, lossa på plåten vänster sida sett framifrån och kolla på vattenpaketet. Fylls det upp och töms utan problem
 
Hur får jag igång testprogrammet? Jag kan ändra så det står P1 men det händer inget om jag stänger lyckan eller trycket på ”Start”.
 
Jo, nu stod det att ett program skulle ta fem minuter tror jag. En vit fyrkant lyser på golvet.

Årets bild
En upplyst vit fyrkant på ett trägolv i hörnet av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Testprogrammet tog inte slut så jag öppnade luckan. Då stod det E:08 i displayen igen
 
Ok, fanns det vatten i maskinen nu då?
 
Fortsätter arbetet imorgon...
 
Liten uppdatering - efter tips så har jag testat att fylla silen med vatten och hälla i maskindiskmedel och låta det stå över natt för att det ev skulle kunna lösa upp en propp. funkade dock inte... Nu har jag istället hällt i citronsyra för att se om det är en avkalkning som kan hjälpa. Ska låta det stå en timme.

Den lokala reparationsfirman (Uffes i Linköping) sade att fel E:08 kan vara elektroniken och felet kan kosta 3-4000kr att reparera. Nu återstår också att se vad hemförsäkringsbolaget säger om att lägga ner så mycket pengar på reparation på en nästan 7 år gammal maskin.
 
Elektroniken kostar 2000 kr för programmerad variant. Går snabbt och enkelt att byta men tror inte att felet ligger i den ...
Om du kan, dra ut maskinen och kolla på vänster sida där paketet för vattentanken sitter. Kolla så att den fylls upp och att ventilen inte läcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.