Hej!

Vi har nyligen flyttat till 60-tals hus med källare (115+105 kvm) och fjärrvärme, som för närvarande verkar dra ca 800 kWh per vecka i utomhusgrader kring 0.

Jag försöker lära mig och kika på förbättringar, och märker då att vårt oisolerade garage har ett stort element som antagligen behövs för att hålla grundvärme då det även innehåller ett vattenutkast.

Min intuition säger att ett stort element i ett kallt rum sänker temperaturen på vår vattenburna värme rejält på sin väg genom huset, och att det kan vara idé att bekosta en rörmokare så att man kan stänga av vatten och värme till garaget under vintertid.

Någon med erfarenhet eller kunskap kring sånt här, låter det som en vettig investering?

Tack på förhand!

Mvh Claes
 
Frågan är om det är bra att kallställa garaget helt under vintern? Hur är det konstruerat?
 
Med risk för att vara ett lekmanna-svar med felaktigheter: Betong i golv, väggar och tak. Garageport. Altan i trädäck på taket. Ingen övrig inredning förutom sedvanliga trähyllor för verktyg etc. Används som förråd istf garage, åtminstone för nu.
 
Vi har liknande garage, (betonggolv, lättbetongväggar, isolerat platt tak med trätakstolar), jag har satt ner vårt element så att röret vid termostaten på elementet har lite värme, med andra ord ”alltid” lite flöde. Temperaturen i garaget går då aldrig under fem plus.

Har inte märkt något negativt i garaget.
 
  • Gilla
alltomhus
  • Laddar…
Låter idiotiskt att ha värme i ett kallställt garage! 800kwh/vecka vid nollan låter också mycket, för att inte veta nåt om hur det ser ut, sen tillkommer el på detta.

Vi ligger i jämförelse på 500-600kwh/månaden i Nov/Dec i Norrland, inkl värme/el.

Vattenutkastaren sätter man oftast i huset
 
  • Gilla
alltomhus
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Vattenutkastaren sätter man oftast i huset
Nja, i många vidbyggda garage som har vattenburen värme så monterades det vanlig kran i garaget.



Här är vår kran i garaget, röret går antagligen precis innanför putsen i den några cm tjocka blåbetonglager som är mellan putsen och polstenen, ungefär i höjd med kranen ersätts polstenen med träreglar mm, på andra sidan väggen (uppåt) är sovrum, (nedåt) källarförråd, röret till kranen går in i förrådsväggen (mot garaget) ca 5dm längre ner än kranen.
Vattenkran monterad på en vitmålad vägg i ett garage, med synligt rör i betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
alltomhus
  • Laddar…
Tack för alla svar. Hemma och kikar igen nu, och vi har ett vattenutkast med varm- och kallvatten, samt utanpåliggande vattenrör några meter längs väggen. Något som det känns som att jag gott kan klara mig utan, eller åtminstone bara koppla på vid behov.

När jag känner på rören för vattenburna värmen till och från elementet i garaget så är det ena varmt och det andra riktigt kallt. Det tycker jag stärker min hypotes om att detta lilla hörn av huset borde kosta mig ganska mycket i fjärrvärme, right?

För övriga element i den uppvärmda, anslutande källaren (där inneklimatet är mycket varmare) så är skillnaden mellan till- och frånvatten inte i närheten lika stor - och jag tänker mig att vattnet tappar en stor del av sin värme i garaget och därmed kräver mycket mer av fjärrvärmen.

Om ingen tycker det verkar vara en tveksam idé, så tänkte jag därmed fråga en rörmokare om de kan koppla så att jag kan stänga av vatten till garaget under vintertid, borde väl då behövas både för vattenutkast och element för att inget av det ska riskera frysa. Alternativt (om det blir för dyrt eller krångligt), som nämndes tidigare i tråden, hålla uppvärmningen på minimal nivå och kanske komplettera med någon form av frostvakt eller uppvärmningskabel för att inte ta några onödiga risker.
 
alltomhus wwwclaes skrev:
När jag känner på rören för vattenburna värmen till och från elementet i garaget så är det ena varmt och det andra riktigt kallt. Det tycker jag stärker min hypotes om att detta lilla hörn av huset borde kosta mig ganska mycket i fjärrvärme, right?

För övriga element i den uppvärmda, anslutande källaren (där inneklimatet är mycket varmare) så är skillnaden mellan till- och frånvatten inte i närheten lika stor - och jag tänker mig att vattnet tappar en stor del av sin värme i garaget och därmed kräver mycket mer av fjärrvärmen.
Att returen är iskall säger ingenting om hur mycket energi elementet levererar, det har bla att göra med hur stort flöde det är genom elementet och omgivande temperatur.

Prova med att strypa flödet till elementet med termostatvredet, stryp ner flödet till noll å vänta tills tilloppet är iskallt, sedan öppnar du vredet lite å väntar å kollar om tilloppet börjar bli lite varmare än iskallt men inte fesljummet, på så sätt är det lite flöde i elementet.

Elementet i källaren har betydligt högre vattenflöde genom sig så dom kan avge betydligt mer energi än elementet i garaget.
 
  • Gilla
alltomhus
  • Laddar…
Känns ganska galet att ha ett garage som är oisolerat med vattenburen värme och vatten i.

Så kan aldrig kalltställa det, samt onödigt att ha det varmt om ytan inte används.
 
  • Gilla
alltomhus
  • Laddar…
Hej Nej stäng inte av radiatorelementet i garaget. En avstängt termostat börjar troligen läcka och du måste byta hela alltet. Jag har fjärrvärme och det fungera förträffligt. Vad du ska göra är byt ut alla gamla termostater till nya effektiva på alla element i hela huset. Reglera värmen för varje rum. Värm upp källare 17-18 gr - övervåning 21-22 gr vad du vill. Täta fönster och dörrar. Termostaterna byter du själv Gamla fungerar dåligt - Lev gott
 
  • Gilla
alltomhus
  • Laddar…
Samt att det fryser sönder om man stänger det.
 
O olle43 skrev:
Hej Nej stäng inte av radiatorelementet i garaget. En avstängt termostat börjar troligen läcka och du måste byta hela alltet. Jag har fjärrvärme och det fungera förträffligt. Vad du ska göra är byt ut alla gamla termostater till nya effektiva på alla element i hela huset. Reglera värmen för varje rum. Värm upp källare 17-18 gr - övervåning 21-22 gr vad du vill. Täta fönster och dörrar. Termostaterna byter du själv Gamla fungerar dåligt - Lev gott
Varför skulle ventilen börja läcka pga att termostaten ställs på minimum så att ventilen stänger?
I så fall borde typ alla ventiler börja läcka på sommaren när det är så varmt så att termostaterna stänger ventilerna!
Efter sommaren brukar det vara vanligt med trådar om ”ett/flera element ger ingen värme”, detta pga att termostaten har hållit ventilen stängd under längre tid så att ventilen har fastnat i ”stängt” läge.

Om TS tätar alla fönster och dörrar så kommer antagligen ventilationen att sluta fungera om TS har självdrag eller fläktstyrd frånluft, detta eftersom både S-/FT-systemen antagligen vill ha sin tilluft just genom otätheterna i fönster och dörrar.


Däremot håller jag med dig om att gamla termostater fungerar sämre än nya, bla pga att gamla termostater har större hysteres (dödband) mellan ”öppna”/”stäng”.
Ja på sätt å vis så kan man säga att nya termostater är ”effektivare”, det blir mindre temperaturvariation med nya jämfört med gamla.
Med termostater som inte svänger lika mycket i temperatur gör att man kan hålla lite lägre temperatur utan att man tycker att det blir ”för kallt”, på så sätt är nya termostater ”effektivare”.
 
  • Gilla
Norrland2 och 1 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Samt att det fryser sönder om man stänger det.
Nja, kan frysa sönder är mer rätt.
Om det fryser sönder beror på bla om det blir tillräckligt kallt i garaget ”en längre tid”.
Kommer inte ihåg om TS har skrivit om garaget är vidbyggd huset eller inte, om det är vidbyggd huset så lär elementet sitta på husväggen och då behöver det bli ännu mer minusgrader i garaget innan elementet fryser.
 
  • Gilla
alltomhus
  • Laddar…
Hej Har en kompis som stängde av termostaten i sovrummet helt. Det slutade med att det blev ingen cirkulation. Resultat vattenläcka och byte parkettgolv. Ja frågade honom stängde du ner termostaten på noll - ja det gjorde jag - jag svarade - därav fick du vattenläckan - om du vill ha 18 gr i sovrummet ställ termostaten på 16 så det blir ett litet obetydligt flöde som håller ventilen levande håll varmt
 
O olle43 skrev:
Hej Har en kompis som stängde av termostaten i sovrummet helt. Det slutade med att det blev ingen cirkulation. Resultat vattenläcka och byte parkettgolv. Ja frågade honom stängde du ner termostaten på noll - ja det gjorde jag - jag svarade - därav fick du vattenläckan - om du vill ha 18 gr i sovrummet ställ termostaten på 16 så det blir ett litet obetydligt flöde som håller ventilen levande håll varmt
Var det verkligen en termostatventil din kompis hade var det inte bara ett vred och det började läcka i vredets axel? Typ denna,
En termostatventil på ett radiatorrör med inställningsvred och synliga användningsspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En termostatventil som är inställd på att börja strypa flödet så fort det är varmare i rummet än det man håller normalt (inställt värde).
I tex ett kök så kommer termostatventilen att strypa flödet när man lagar mat.

Tex i somras när det var 25-30° varmt inne så var alla våra termostatventiler till elementen helt stängda.

Tex när vi eldar i vår kamin så märker jag på bla cirkulationspumpens effektförbrukning att många termostatventiler stryper/stänger av flödet till elementen. Märker det även när temperaturen i huset sjunkit så mycket att termostatventilerna börjar öppna igen, det börjar nämligen knäppa om järnrören som ligger dikt mellanbjälklagets träbalkar.
 
  • Gilla
alltomhus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.