M.Drömmaren
J JohanLun skrev:
Som en som uppskattar äldre hus tycker jag alltid det är tråkigt när det rivs men ibland kan det vara enda rimliga valet. Se till att erbjuda tex dörrar och fönster till de som vill ha men inget stort ekonomiskt värde. Eller om tomten tillåter låt huset stä kvar som extrahus?
Ladugården behöver nog fixas en del men det måste ju vara billigare än att smälla upp ett nytt garage eller ladugård på en tom tomt. Boningshuset är tyvärr i mina ögon både för dåligt skick, litet och heller inget vackert gammalt hus. Det finns ett mindre "hus" på tomten också som egentligen är fint och hade varit kul att spara men taket har halvvägs rasat in och det är i dåligt skick. Ska ordna lite bilder när vädret blir bättre.
 
Det är inte så bra skick på ladan att den går att bygga om till boningshus då? Kanske går det att "campa" i befintligt hus medan man bygger?
 
  • Gilla
M.Drömmaren
  • Laddar…
M.Drömmaren
Anna_H Anna_H skrev:
Det är inte så bra skick på ladan att den går att bygga om till boningshus då? Kanske går det att "campa" i befintligt hus medan man bygger?
Älskar alla idéer o tips, ös på bara.
Men OM jag kommer fram till att jag bör köpa denna tomt så ska huset rivas o flehoppningvis bygga ett nytt. Jag har ingen brottska att riva så tar tacksam emot tips på sätt att komma undan billigare. Kan inte va ledig heltid o bars syssla med det men kan ägna fritid åt att sortera o greja mycket själv.

Huset är inte i skick att bo i.

Det är svårt att veta om de är värt o sattsa på tomten eller leta vidare. :rolleyes::rofl:
 
M.Drömmaren
Vinterscen med snötäckt väg och fält, träd och kraftledningar mot molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinterlandskap med byggnader mellan träd synliga i fjärran bortom ett snötäckt fält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 1: Svårt att se att de är vägen fram till huset och bland träden ligger det.
Bild 2: Sett från vänster ligger den mindre "stugan", boningshuset, någon bod/förråd och till sist på tvären ligger ladugården.

Ska ta fler bilder så snart jag kan.
 
Vi köpte ett hus med förutsättningen att vi eventuellt skulle behöva riva det. Som det ser ut nu ska vi inte göra det. (Krypgrunden var ej besiktningsbar men rätt mycket fukt).

Vi köpte för läget, enbart läget. På landet, men 10 minuter in till Västerås centrum. Då betalade vi ju lite mer än vad en tomt i ett bostadsområde kostar men definitivt värt det då ingen av oss vill bo i ett villaområde.

Plus att vi fick en färdigplanerad tomt med äppelträd, bärbuskar, ett gammalt garage, friggebod, el, vatten + avlopp (enskilt, kommunalt finns inte), staket med mera.

Tror många som bygger nytt eller tänker bygga nytt glömmer bort att det övriga på tomten brukar kunna vara dyrt och ta tid att få fint. Samt om man bygger i ett nyplanerat villaområde så tar det 5-10 år innan den där sista grannen byggt färdigt... Oftast byggs det i flera etapper och gatan man bor på är en genomfartsled för byggtrafik. :)

Såhär några månader in i renoveringen känns det helrätt.
 
  • Gilla
M.Drömmaren och 1 till
  • Laddar…
M.Drömmaren
R ramafred skrev:
Vi köpte ett hus med förutsättningen att vi eventuellt skulle behöva riva det. Som det ser ut nu ska vi inte göra det. (Krypgrunden var ej besiktningsbar men rätt mycket fukt).

Vi köpte för läget, enbart läget. På landet, men 10 minuter in till Västerås centrum. Då betalade vi ju lite mer än vad en tomt i ett bostadsområde kostar men definitivt värt det då ingen av oss vill bo i ett villaområde.

Plus att vi fick en färdigplanerad tomt med äppelträd, bärbuskar, ett gammalt garage, friggebod, el, vatten + avlopp (enskilt, kommunalt finns inte), staket med mera.

Tror många som bygger nytt eller tänker bygga nytt glömmer bort att det övriga på tomten brukar kunna vara dyrt och ta tid att få fint. Samt om man bygger i ett nyplanerat villaområde så tar det 5-10 år innan den där sista grannen byggt färdigt... Oftast byggs det i flera etapper och gatan man bor på är en genomfartsled för byggtrafik. :)

Såhär några månader in i renoveringen känns det helrätt.
Här finns väll i stort sätt bara fungerande el, eller alltså el till tomten allt annat behövs nytt. Och de är 3 km från "byn". Går ändå cykla in om man vill utan problem. Vägen på kortet är inte den bästa men hade bara varit vi som använt den iaf i dagsläget eftersom de är de enda vägen leder till. Jag kan ju inte veta hur de hade varit att bo där precia lika lite som på en annan ny tomt om ja inte bott typ granne men jag har varit där på både vintern o sommaren o klart jag uppskattar de byggnader som redan finns o de borde gå att rusta upp ladan. Jag ser också de som en tillgång att även här finns fruktträd o uppvuxen trädgård o träd, det behövs ju på den blåsiga slätten om man säger så.;)
 
M.Drömmaren
Boningshuset
Slitet vitmålat trähus med snötäckt tak och delvis smältande snö på marken i förgrunden, trähuset ser gammalt och i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ladugården
Gammal ladugårdsbyggnad i dåligt skick omgiven av snö och torrt gräs i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Boden"
Dilapidated black wooden shack with snow patches and bare trees around, in need of repair or demolition.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stugan
Slitet trähus med skadad ytterpanel och trasig trappa, omgivet av torrt gräs och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser inget vidare skick på något.
Kom gärna med inputs eller kanske idéer på hur man billigast river huset. Ska man riva stugan med tro eller kanske den går att rädda. Vet att innertaket gett sig på sina ställen. Eller ska man strunta i allt i leta ny tomt? :thinking::rolleyes:;)
 
Jag tycker du ska titta närmare på båda husen innan du bestämmer något. På det större huset ser ju taket och grunden helt okej ut vid en snabb anblick och det ser ut att kunna vara timmerhus. Isåfall kan du ha en i det närmaste felfri stomme.

Stirra dig inte blind på ytskikten, panelen byter man på några dagar om stommen är bra. Invändigt blir det ju mer jobb, byte av all el, alla ytskikt och troligen åtgärder på golvet, samt givetvis isolering i golv, väggar och tak.

Men att innertaket "gett sig" kan bero på att det är gamla pappspända tak, de är ju känsliga för fukt och det är ju någon trasig ruta. Behöver inte alls vara något jätteproblem. Ta dit en kunnig besiktningsman.

Ladan ser ju sämre ut, det har börjat rasa i ena änden. Är taket på ladan av plåt eller eternit?
 
  • Gilla
haavard och 2 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Precis som Anna_H påpekar så är du allt för snabb med döma ut byggnaderna. Med det sagt så verka du ju inte vara särskilt intresserad av äldre byggnader och om din avsikt är att riva dessa skulle jag, om det är stommar i liggtimmer, lägga ut dessa på Blocket med villkoret att köparen demonterar och forslar bort husen men att du ordnar med rivningsanmälan och åtar dig markarbetet. Men tänk på att köparen måste ha tid på sig att ordna med sitt bygglov och kontakt med firma som flyttar timmerhus.

Som jag ser det ligger kostnaden i hur du ska ta dig an ladan. Mycket större konstruktion dvs mycket större kostnad för att antingen reparera eller riva. Lador är inte särskilt hett eftertraktade av byggnadsvårdare om dom inte innehåller massa fint timmer och breda plank...

ps. Har du koll på vem som äger vägen till fastigheten? Det finns gott om trådar i detta forum om problem med ägaren av vägen till fastigheter och även ägaren av marken i vilken du kommer vilja dra el och framtida kommunalt vatten... ds.
 
Redigerat:
  • Gilla
M.Drömmaren
  • Laddar…
M.Drömmaren
Anna_H Anna_H skrev:
Jag tycker du ska titta närmare på båda husen innan du bestämmer något. På det större huset ser ju taket och grunden helt okej ut vid en snabb anblick och det ser ut att kunna vara timmerhus. Isåfall kan du ha en i det närmaste felfri stomme.

Stirra dig inte blind på ytskikten, panelen byter man på några dagar om stommen är bra. Invändigt blir det ju mer jobb, byte av all el, alla ytskikt och troligen åtgärder på golvet, samt givetvis isolering i golv, väggar och tak.

Men att innertaket "gett sig" kan bero på att det är gamla pappspända tak, de är ju känsliga för fukt och det är ju någon trasig ruta. Behöver inte alls vara något jätteproblem. Ta dit en kunnig besiktningsman.

Ladan ser ju sämre ut, det har börjat rasa i ena änden. Är taket på ladan av plåt eller eternit?
Det har flugit av bitar på ena änden av ladugården och därmed blivit sån. Det är den o eventuellt stugan jag hade velat behålla.
Frågan handlar inte om att ja är för snabb att dömma ut byggnader, min dröm är ett nytt hus. Det är inte mitt första hus så därför vet jag vad jag vill ha. Tycker gamla hus kan vara jättefina och vill gärna rädda annat som går men köper jag tomten är det för att bygga ett nytt hus. Men är väldigt glad för alla tips o idéer o tankar :D
 
Redigerat:
M.Drömmaren
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Precis som Anna_H påpekar så är du allt för snabb med döma ut byggnaderna. Med det sagt så verka du ju inte vara särskilt intresserad av äldre byggnader och om din avsikt är att riva dessa skulle jag, om det är stommar i liggtimmer, lägga ut dessa på Blocket med villkoret att köparen demonterar och forslar bort husen men att du ordnar med rivningsanmälan och åtar dig markarbetet. Men tänk på att köparen måste ha tid på sig att ordna med sitt bygglov och kontakt med firma som flyttar timmerhus.

Som jag ser det ligger kostnaden i hur du ska ta dig an ladan. Mycket större konstruktion dvs mycket större kostnad för att antingen reparera eller riva. Lador är inte särskilt hett eftertraktade av byggnadsvårdare om dom inte innehåller massa fint timmer och breda plank...

ps. Har du koll på vem som äger vägen till fastigheten? Det finns gott om trådar i detta forum om problem med ägaren av vägen till fastigheter och även ägaren av marken i vilken du kommer vilja dra el och framtida kommunalt vatten... ds.
Rättigheterna finns till vägen. Förening för Kommunalt vatten o avlopp samt fiber finns. Det byggs nytt på grann "åkern" också ett enplanshus som jag drömmer om. Jag kan verkligen uppskatta äldre byggnader och hade gärna velat ha kvar ladugården och stugan om möjligt men inte huset. Jag gillar läget men har svårt o veta om de är den vägen jag ska ta eller leta annan tomt. Kommunalt är ett krav. Uppskattar alla era tips o åsikter :D
 
Gammelnörden
M.Drömmaren M.Drömmaren skrev:
Rättigheterna finns till vägen. Förening för Kommunalt vatten o avlopp samt fiber finns. Det byggs nytt på grann "åkern" också ett enplanshus som jag drömmer om. Jag kan verkligen uppskatta äldre byggnader och hade gärna velat ha kvar ladugården och stugan om möjligt men inte huset. Jag gillar läget men har svårt o veta om de är den vägen jag ska ta eller leta annan tomt. Kommunalt är ett krav. Uppskattar alla era tips o åsikter :D
Om kalkylen går ihop med förvärvandet av tomten och sedan bygga nytt, då återstår det bara att gilla läget! ;) Får du sedan husen sålda på Blocket och bortforslade gratis så finns det väl inget att fundera på - det viktigaste är läget, läget och läget.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
M.Drömmaren
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Om kalkylen går ihop med förvärvandet av tomten och sedan bygga nytt, då återstår det bara att gilla läget! ;) Får du sedan husen sålda på Blocket och bortforslade gratis så finns det väl inget att fundera på - det viktigaste är läget, läget och läget.
Läget är viktigt ja ;).. Men blir kanske rädd att jag drar på mig för mycket rivningskostnader osv även om tomten kan bli billig att köpa. Svårt o räkna på vad som blir ett "bra pris".

Jag har inte brottom att riva eller forsla bort och som jag sa så finns det möjlighet vill ja gärna behålla stugan men iaf ladugården. :D men alltid bra med tips på hur riva eller bli av med saker billigast möjligaste.
 
M.Drömmaren
Missförstå mig rätt, värdet på rätta läget? Det är ju det viktigaste så man trivs o allt blir bra med husets placering mm. Men hur tar man de beslutet, de kan ju finnas andra tomter också. Så himla svårt tycker jag, det är så stora beslut.:thinking::rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.