Hej,

Vi håller på och ritar vårt hus med en arkitekt.
Vi är i slutet av denna process, vilket betyder att ritningar på hur huset ska placeras, utsidan och planlösningen är färdig.
Dock behöver vi nu ha konstruktionsritningar, VILKA är det som behövs?

K-ritningar så att huset håller för all tyngd och så
VVS-ritningar
Ventilationsritningar

Vilka ritningar är det mer vi behöver "köpa in" för att huset ska kunna färdigställas.

Är det någon som har ett hum om vad dessa olika ritningar kostar?
Har vi fått helt fel prisbild om vi hört 15 000 för konstruktionsritningarna?
vad kostar ritningar för VVS och ventilation, någon som har en aning?
 
Vvs och ventilation brukar ingå när man köper grejorna/beställer.
Uponor och lk kan göra ritningar och dimensionering gratis via deras hemsida. (De gjorde min)
Ventilationen gjorde soloduct där jag köpte en av deras färdiga kit
 
  • Gilla
villane
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel skrev:
Vvs och ventilation brukar ingå när man köper grejorna/beställer.
Uponor och lk kan göra ritningar och dimensionering gratis via deras hemsida. (De gjorde min)
Ventilationen gjorde soloduct där jag köpte en av deras färdiga kit
Okej, ursäkta min okunskap nu kanske men är så tacksam för hjälp!!
Men du menar alltså att LK och Uponor gav dig VVS-ritningar när du köpte deras produkter.
Alltså vart avlopp till samtliga rum ska vara och golvvärme och allt sådant?
Men förutsatt att jag köper allt från dem eller behövde du enbart köpa vissa grejer?
VVS-ritningarna känns som de sträcker sig över så många olika ställen i huset.
typ golvvärme, avlopp, vatten m.m.

ventilation kan jag tänka mig är lite "enklare" och där de kan erbjuda ritningar vid köp av deras färdiga kit. Känns inte som VVS alls är lite " enkelt" att köpa ett kit av.. om du förstår vad jag menar :)
 
Hur mycket K-ritningarna kostar beror ju helt och hållet på hur huset ser ut. Är det ett "standardhus" så skulle jag tro att 15k är rimligt. Är det många konstiga lösningar så drar det snabbt iväg.

Vårat hus landade på 41 st A- och K-ritningar, och grovt räknat 10 000 kr / ritning. Men då är allt från planlösning till detaljer på fönsterbleck mm inräknat i detta.

Det är ju också en fråga om hur mycket ni vill att byggaren ska lösa på plats. Han kan rent teoretiskt bygga huset efter en typsektion på vägg och tak samt en lastplan på grunden, och då pratar vi kanske 5-10 000 kr istället.
 
Jag behövde bara ritningar på golvvärmen och de var gratis utan krav på köp från dem :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.