Byggahus.se

Riva bärande vägg, vilka ritningar behövs?

1. M
    Medlem Nivå 6
    Hej!

Vi har tänkt riva en bärande vägg som jag förstått inte kräver något bygglov utan endast bygganmälan.
    Men vilka ritningar behöver jag skicka med? Är det endast planritning och sektionsritning? Något annat kan väl inte vara relevant, eller?

Bifogar en bild som visar vilken vägg det är som ska rivas.

Väggen är tänkt att ersättas med en limträbalk. Utöver uträkningen, är det viktigt hur man redovisar för hur denna installeras, i detalj?

Tack! :)

2. M
    Medlem Nivå 6
    Skulle någon stöta på samma fråga så svarar jag vad som gällde i vårt fall!
    Det räckte med planritning och sektionsritning enligt ovan, en ritning före och en efter planerad avväxling. Dock lade jag givetvis till mått. Sektionsritning ändrades till kortsidan då den var mer relevant, lade då även till taket och dess lutning.

Den enda uträkning jag skickade med var från dimensioneringsguiden hos byggbeskrivningar.se. Hade även kollat med Svenskt trä om det verkade rimligt - han svarade att uträkningen var OK och dessutom överdimensionerad, de hade nämligen inte riktigt vårt exakta exempel med en bärande innervägg i enplanshus så vi räknade på tvåplanshus med "lätt" ovanvåning endast till förvaring.

Det var inte viktigt att redovisa hur balken skulle installeras i detalj, beskrev i text på ritningen vad för balk och vad för pelare.

Redigerat 29 apr 2019 10:06