lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
...Han utför inte service på det, reparerar det, eller bygger om det. (Och notera att du inte behöver fast monterade taksteg för takläggarna. De sköter sin säkerhet på annat sätt, pss som elektrikern gör).
Sotaren skulle kunna göra precis på samma sätt som takläggarna, nämligen bygga en ställning, men det tror jag inte du vill betala för. Om sotaren skulle bygga och riva sin egna ställning så skulle en vanlig villa ta minst fyra timmar att sota/inspektera. Timpriset skulle även vara betydligt högre än vad det är idag.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Sotaren skulle kunna göra precis på samma sätt som takläggarna, nämligen bygga en ställning, men det tror jag inte du vill betala för. Om sotaren skulle bygga och riva sin egna ställning så skulle en vanlig villa ta minst fyra timmar att sota/inspektera. Timpriset skulle även vara betydligt högre än vad det är idag.
Jo, och det vore ju som sagt inte rimligt. I vilket fall så var det en annan aspekt på taksäkerhet som inte var en bra jämförelse med själva sotningen.

Pss som elsäkerhetsreglerna i ditt hus inte främst är till för att skydda elektrikern, denne åsidosätter ju tvärtom många/de flesta av skydden vid sitt arbete, så kan man inte jämföra taksäkerhet för sotare/snöskottare och takläggare. Elsäkerhetsjämförelsen är snarast med hemtjänsten, eller städare, som använder din anläggninge, men inte uppgraderar, underhåller, eller bygger ut/om den.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag förstår inte vad du menar. Sotaren använder ditt tak för att kunna besiktiga och sota skorstenen. Det är säkerheten på taket som diskuteras. Oavsett om man behöver en stege för att använda eldstaden eller inte. Fallsäkerheten på taket måste som sagt följa nuvarande regelverk. Det är ditt ansvar att se till det, även om det innebär att taket måste uppdateras.

På samma sätt så använder din hemtjänsttant dina eluttag för att göra sitt jobb. Dessa behöver inte följa nuvarande regelverk. MEN, eftersom man själv också använder eluttagen på samma sätt, så vore det ju, i så fall mer motiverat att kräva uppdaterade elanläggningar, än uppdaterade tak. Det är ju fler som exponeras för riskerna med en undermålig elanläggning, än ett undermåligt fallskydd på taket!

Samma med bilbältena. Besiktningskillarna kan, vad jag vet, inte kräva att man monterar bilbälten i veteranbilarna, för att de skall utföra provkörningen. Så även där så gäller inte efterföljande säkerhetsuppdateringar retroaktivt.
Det finns väl ingen hemtjänsttant som kontrollerar ditt elsystem? Det är sotarens uppgift på ditt tak och sotaren har rätt att kräva en säker arbetsmiljö. Sotaren använder inte din skorsten eller din eldstad.
Hemtjänsttanten får å andra sidan inte ställa sig på en pall för att pusta dina fönster, byta din glödlampa eller damma överst i bokhyllan. Det är hennes säkerhetsregler.
Och besiktningskillarna kör inte din bil.
Hur många som exponeras för faran har inte med saken att göra. sotaren får inte gå upp på taket om säkerhetsreglerna för taket inte uppfylls, det handlar om regler för personskydd för tak. På samma sätt som hemtjänstpersonalen inte får klättra på stolar och pallar för att nå.
 
  • Haha
fiskarn87
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det finns väl ingen hemtjänsttant som kontrollerar ditt elsystem?
Nej. Men de använder det. Vilket var poängen. Om de exv. sätter på brödrosten. Pss som sotaren använder ditt tak. De är brukare av anläggningen.

Anna_H Anna_H skrev:
Och besiktningskillarna kör inte din bil.
Jo. Det gör de. Det är ett lagkrav. (2 kap. §18). (Har du aldrig besiktigat en bil )

Men jag tror inte jag kan förklara vad jag menar mycket tydligare än så här, så jag lämnar sista ordet till dig.
 
  • Gilla
fiskarn87 och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. Men de använder det. Vilket var poängen. Om de exv. sätter på brödrosten. Pss som sotaren använder ditt tak. De är brukare av anläggningen.



Jo. Det gör de. Det är ett lagkrav. (2 kap. §18). (Har du aldrig besiktigat en bil )

Men jag tror inte jag kan förklara vad jag menar mycket tydligare än så här, så jag lämnar sista ordet till dig.
Nej det var inte det som var poängen, och jag räknar inte de 500 metrarna runt huset som att köra bilen.
 
  • Haha
fiskarn87
  • Laddar…
harry73
Demmpa Demmpa skrev:
Om sotaren skulle bygga och riva sin egna ställning så skulle en vanlig villa ta minst fyra timmar att sota/inspektera
De kan använda en kranbil eller lift. Så gör fönsterputserna hos oss på jobbet.
 
Då föredrar jag att få en faktura på 420:- istället för att sotaren åker iväg och kommer tillbaks med en kranbil jag får betala...
 
  • Gilla
Uffe A och 5 till
  • Laddar…
Jag är rätt säker på att hemtjänsten kan vägra jobba om de bedömer att elsäkerheten är för låg. De kan också ställa krav på arbetsmiljön. Jag känner till ett ställe där hemtjänsten vägrade gå in. Jag var inne där när husägaren avlidit och det var ny ägare. Jag har förståelse för att de inte gick in. Huset revs sedan.
 
  • Gilla
ilafudi och 2 till
  • Laddar…
Självklar skulle dom kunna använda kranbil också men det är inte säkert att det går att komma åt skorstenen med en kranbil.
Det kan vara buskar/träd/etc ivägen så att inte kranbilen kan komma tillräckligt nära.

Gatan i villakvarteret kan vara så smal att kranbilen spärrar av hela gatan.
 
Ni är ju för gammaldags. Ställning och kranbil. Har ni inte hört talas om drönarsotning? ;)
 
  • Gilla
Uffe A och 5 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Självklar skulle dom kunna använda kranbil också men det är inte säkert att det går att komma åt skorstenen med en kranbil.
Det kan vara buskar/träd/etc ivägen så att inte kranbilen kan komma tillräckligt nära.

Gatan i villakvarteret kan vara så smal att kranbilen spärrar av hela gatan.
Och jag vill inte ha gräsmattan sönderkörd av en kranbil om den kommer vid en tid på året när marken har låg bärighet. Det räcker så bra med slamsugningsbilen.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
En viska monterad på kranbilen kanske vore nåt. Å nån robotarm på denna om man måste pillra upp en ev. skorstenshuv.
 
harry73
Många bra ideer. Min poäng är att det inte är orimligt om sotaren själv ansvarar för sin arbetsmiljö.
 
Min poäng är att det blir orimligt dyrt för den korta stund det faktiskt tar att sota/inspektera en rökkanal.
Skulle du betala sotaren 3-5000kr vart femte år för att han ska kunna inspektera din rökkanal från en kranbil?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73
Nu är kranbil säkert överkill för de flesta hus. Jag kan tänka mig att sotaren skaffar sig en lift på släp och kör runt med den.
En mobil lift på släp framför ett hus med en person i korgen vid taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror inte att det skulle ta många minuter extra att använda den. Det skulle säkert räcka med några hundralappar extra och jag slipper ansvar för sotarens arbetsmiljö
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.