Vi ska bygga övervåning till Smålandsvillan och förstår att spikpistol är till stor hjälp.
Någon som kan tipsa om lämplig finns ju allt från ett till tio tusen. Vad bör man tänka på?
 
Vad ska du spika? List, panel eller stomme?
 
För hemmabruk duger en enkel pistol bra , har julas stomskjutare för 60-90spik hemma och den har funkat klockrent på både garagebygget på nästan 100m2 och ett utbygge nu , då skjuter jag bara stommen för panel tycker jag inte man maskinspikar .
Använder både hiltis och paslodes gaspistoler på jobbet men lnget jag skulle lägga pengar på för hemmabruk .
 
hoppar in i tråden lite, ska spika en del panel samt bygga en friggebod i sommar och är ute efter en stompicka.
Nån med erfarenhet av Krautas?
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/spikpistol-fxa
Hur står sig annars Julas Meec/Clas Ohlsons/Biltemas ?
 
E erix0n skrev:
hoppar in i tråden lite, ska spika en del panel samt bygga en friggebod i sommar och är ute efter en stompicka.
Nån med erfarenhet av Krautas?
[länk]
Hur står sig annars Julas Meec/Clas Ohlsons/Biltemas ?
Välj nån som tar spik med rund skalle , d-skalle på spiken är inte snyggt om man ska spika panel
 
o hur vet man det :)
 
:)fråga där dom säljs , har julas hemma och den skulle ha d-skalle på spiken men jag skjuter ogärna panel så för mig spelar det ingen roll , däremot har jag märkt att ”bättre”fabrikat av spik än dom billiga funkar bättre och prisskillnaden är inte stor
 
E erix0n skrev:
hoppar in i tråden lite, ska spika en del panel samt bygga en friggebod i sommar och är ute efter en stompicka.
Nån med erfarenhet av Krautas?
[länk]
Hur står sig annars Julas Meec/Clas Ohlsons/Biltemas ?
Den där är nog samma som säljs på alla byggvaruhus med olika färger och olika namn. Har en likadan och den funkar bra. För det priset kanske du har råd med en dyckertpistol också.

Enda anledningen till att lägga ut mer pengar på en stompicka är om man absolut vill ha en slangfri modell tycker jag.
 
Casaloco
Köpte spikpistol i våras och kollade runt en del inför. Vissa billigare pickor verkar slå dubbelslag oftare av vad jag läst. Valet föll på en Aerfast som är mittemellan modell, funkar fint ännu så länge
 
  • Gilla
Hajen4711
  • Laddar…
Jag har en Top of the line Senco med ganska många år på nacken och den har alltid levererat avsett vad jag gjort med den. Tror det är en 901XP.

Skillnaden jag märkt mellan andra maskiner - Jobbat ganska mycket med en kamrat som kör en Stompang märkt Senco från Jula.

Jula maskinen VÄGER mer, det blir jobbigt om man skall skjuta mycket tex panel eller råspont under tak.
Jula maskinen drar ofta iväg dubbelskott, något som jag sällan ser på min min Senco.
Jula maskinen har en rund och bred nos vilket gör det svårt att skråa in skotten (Sencon har taggar som möjliggör grepp även i vinkel)
Jula maskinen lämnade ett större slagmärke än min 901XP.
Jula maskinen var dessutom känsligare vad gällde tryck till maskinen, en gång körde vi på samma kompressor där jag hela tiden hade gott resultat men resultatet varierade på Jula pangen. Dvs, hur långt den sköt in spiken.

Annat man skall tänka på är valet av slang - Kör en vettig och lång slang från start. Det finns inget värre än en tung slang som dessutom blir styv i kyla.
Jag valde en Paslode Armerad 3/8 slang på 15 meter och det är verkligen lätt, smidig och blir absolut inte styv. Däremot gör längden att den gärna trasslar sig efter ett tag.

901'an finns kvar men jag har nu bytt till en Essve Gas/Batteri pang och är sjukt nöjd med den - Ganska tung i jämförelse men det underlättar verkligen att slippa slangen.

Min högst personliga åsikter!
 
  • Gilla
Jonas Jonsson 78
  • Laddar…
D-skalle har jag bara sett till 34gr pickor. Plast eller trådbandad har vanlig skalle. Trådbandae pickor är oftast väldigt lätta och smidiga. Dock inte helt säker på att de tar 90 spik. Det behöver dock inte vara något problem då det mesta av stomarna skruvas idag.

Ankarpicka kan vara något att överväga om det är två plan. Tror vi sköt närmare 7000 ankarspik!

Papp-picka hyr man.
 
Det finns fullskalle till 34 också men den kostar multum!
 
L
Det funkar lika bra med en bra hammare. Jag har pistol men använder den nästan aldrig.
 
Om man inte ska spika en hel villa så kör på skruv eller hyr maskin, inte värt att köpa för små projekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.