F Fritt harmoniskt hus skrev:
Det primära problemet är egentligen inte att de begär skala, utan att de gnäller över att utskriften har skett i fel skala. Vill de ha 1:100 så får de väl för sjutton avge det, istället för att komma och kverulera senare.
Lämnade in ritningarna digitalt som pdf, lätt att panorera.

Men egentligen så borde man begära in ritningar i cad format, en pdf är ju egentligen ingen ritning, utan bara en avbild av en ritning.
Jag är väl yrkesskadad, men cadfilen är inte en ritning, en ritning är i format pdf eller på papper. Och skala skrivs alltid ut, ofta i samband med pappersstorlek ("skala 1:100 A1"). Cadfilen är en arbetsfil som kan bli en ritning, ingen ska behöva dator med cad för att kolla detaljer under byggnationen. :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Kommunen har ju en instruktion på hemsidan om vad som skall finnas med. Tycker dom bör arbeta snabbare och släppa eventuella onödiga skitsaker speciellt när man ligger efter såpas som Kungsbacka gör
 
O
K Kane skrev:
Till skillnad från den tiden då ritningar gjordes papper eller film i ett visst format, är det vettigt nu att inte sätta ut skala då utskriften sker på alla möjliga format.
Men varför är de så jobbigt att skriva ut skala och mått?
De måste vara jobbigare förr då man ritade allt förhand...

Att kommunen strular har inte Med. Saken att göra
 
Vill förtydliga något här angående att vi som jobbar med bygglov är petiga och jobbiga och paragrafryttare. Vilket stämmer att vi ofta är.

För att kunna bedöma tillgänglighet och användbarhet enligt BBR och Svensk Standard SiS måste det redovisas hur man kan möblera bostaden så att kraven uppfylls. Tex är det olika mängder förråd och garderober beroende på om det finns en eller 4 sängar, kökslängder och ytor för samvaro. Sedan skall bostaden fungera för handikappade för även om den som bygger inte har ett funktionshinder kan han eller hon få det, samt att huset kan säljas till någon med f-hinder. Om detta in är tillgängligt får kommunen stå för bostadsanpassningsbidrag.

När det kommer till skala och väderstreck mm så handlar detta bland annat om att det är offentliga handlingar som alla skall kunna ta del av. Agda som är 75 år och inte har en dator skall kunna begära ut din planritning och kunna mäta sig till saker och ting. I min kommun sköter vi allt digitalt, vi kan konfigurera mätavstånd så att de blir enkla att mäta men alla har inte denna möjlighet. Detta är krav som finns i kommunallagen eller alternativ förvaltningslagen, kommer inte ihåg vilket just nu.

En annan aspekt är ju att om ett överklagande inkommer eller att kommunen får en granskning på sig skall saker vara korrekt utförda hur tramsiga de än är. Sedan att vissa kommunen skiter i vissa saker och är petiga på andra...Jag kan nästan garantera att man släpper vääääääldigt mycket saker som man kunde anmärka eller begär in mer om.

Arkitekter överlag har inte sådär jättebra koll på saker och ting, vi som jobbar med det tar ju fortlöpande del av nya domar och ändringar på ett sätt de flesta mindre arkitektkontor inte gör, från en vecka till en annan kan det komma en ny tolkning på byggnadshöjder eller hur stor en liten avvikelse på byggytan kan vara.
 
  • Gilla
Huruvida och 1 till
  • Laddar…
Efter att ha hanterat ett bygglov av fristående garage på 80kvm och till sist fått det gpdkänt av min kommun så har jag lärt mig att hädanefter skall jag *aldrig* mer söka bygglov. Hade jag vetat det jag vet idag så hade jag byggt som "svart-bygge" och hävdat att det bestod av årliga utbyggnader av det gamla rucklet till garage som stod där innan (utanför sammahållen bebyggelse och garanterat ingen som hade sett/klagat under dom närmaste 20 åren).

Som exempel så ville min bygghandläggare ha in att jag skulle sätta upp skyltar med "tomgångskörning förbjuden" för att han skulle godkänna bygglovet.

Tyvärr så är detta med bygglov idag så avancerat och långdraget att jag förstår att det finns massor av svart-byggen :( Dock svårt att göra ett komplett nybygge utan bygglov...

EDIT: lade till mellersta stycket.
 
Redigerat:
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kommunen har ju en instruktion på hemsidan om vad som skall finnas med. Tycker dom bör arbeta snabbare och släppa eventuella onödiga skitsaker speciellt när man ligger efter såpas som Kungsbacka gör
Jag tycker detta är en fråga för lagstiftaren. Ska det finnas lagar och regler så ska dessa följas, annars är det ju meningslöst att det finns. Men då lagstiftaren, enligt min mening, helt verkar sakna inblick i processen så försöker de hela tiden "förenkla" processen för att det ska gå snabbare.

Anledningen till att det upplevs krångligt och tar tid är dock ofta, enligt min erfarenhet okunskap från både branschfolk som ex arkitekter och från privatpersoner. Dels okunskap om processen men även om regelverk. Samt att många privatpersoner inte tycker att dom behöver anlita konsulter utan ska göra allt själv, och då blir det lätt stökigt och tar tid om underlagen måste uppdateras flera gånger och det ska skickas fram och tillbaka.

Sen tycker jag att byggbranschen dras med en sjuka där man man envisas med att projektera vartefter man bygger, och då blir det svårt att redovisa alla handlingar för ett startbesked då man inte vet hur det ska utföras innan man börjat bygga. Och allt ska vara så väldigt bråttom innan man ska igång, och när man bråkat i veckor för att skynda på handläggningen, så dröjer det ändå en par månader innan man kommer igång, så då var det inte så bråttom. Planerade man bättre från branschens sida skulle processen också upplevas smidigare, men "kan själv och kan bäst" mentaliteten ligger som ett täcke över hela projektet så man ser inte värdet av regelverken och kontrollen av dessa. Även jag under mina år inte stötte på ett enda projekt som var klockrent och man inte hade fuskat med tillgängligheten eller annat.

Lösningen på problemet att ligga efter är inte att sänka kraven, då äventyras rättssäkerheten och syftet med hela prövningen försvinner. Sånt här är en direkt konsekvens av sparkrav och "effektiviseringar" enligt mig.

Allt kan inte lösas genom att kasta mer resurser på det, men när jag jobbade med detta så var det till stor del bemanningen som gjorde att det tog tid, samt att vi hade ca 50% av ordinarie personal på olika grader av långtidssjukskrivning och arbetsträning för att komma tillbaka. Vilket inte är tecken på ett hälsosamt arbetsklimat...

*osammanhängande och utanför ämnet lite, men det börjar bli sent på eftermiddagen, det har varit en körig dag på jobbet och detta är ett sätt för mig att varva ner lite...
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Skulle gärna se mer generella regler för detaljplaner. Dvs att en detaljplan bara kan ha vissa förutbestämda regleringar. Gamla benämningar avrundas automatiskt till dessa standard regler. Avvikelse ska inte tillåtas över huvud taget.

Reglering av modell typ. A B C D
Att det då finns en rikstäckande modell. Täthet C skulle kunna vara ett normalt villakvarter där täthetsbenämningen har reglering för byggyta. Byggnadshöjd. Avstånd till tomtgräns, minsta tomtarea etc. Då skulle en detaljplan i princip kunna säga "markerat område i rött bebyggelse C, område i grönt bebyggelse B" sen skulle husleverantörer kunna anpassa sina hus att vara "villa nivå C"
 
O
Vad som egentligen krävs det är att alla kommuner börjar tolka lagen på samma sätt.
Det är ett problem för de stora byggarna idag.
En dp som tas fram idag borde vara ganska detaljerad och tydlig.om det stämmer vet jag inte jag hoppas. Efter dp så har du PBL och BBR att följa. Jag tror inte man behöver ändra om så mycket gällande dessa bitar och nyare dp. Sen dyker det upp problem ibland. Och det dyker upp handläggare som bars vill hitta saker att slå ner på. Sånt är jättetråkigt att det finns. Man det är människor som sitter där. Tanken är att det ska vara någon skillnad mellan dessa handläggare. Men det är skillnad. Man jag är övertygad om att i slutändan så fungerar de flesta ärenden smidigt i handläggandet
En fundering jag har är att många problem uppstår när det är utanför planlagt område eller samlad bebyggelse.
 
Vi fick bygglov till slut.

I okt 2017 lämnade vi in de första handlingarna och fick den soppa till svar som jag redogjort för i tidigare inlägg.

Det slutade med att jag på ett mycket tydligt sätt förklarade att personen som tagit emot och givit oss dessa synpynkter var inkompetent. I detta fick jag medhåll av dennes chef på ett möte där båda medverkade. Senare kröp det fram att "personen med synpunkterna" var någon slags chef. Han var verkligen urtypen för "myndighetsöversittartyp". Ungefärlig initial sn.

När sn städats bort startade en konstruktiv dialog som fick mig att göra nya bygglovsritningar. Det var egentligen inget större fel på arkitektens bygglovsritningar mer än att de inte var i skala 1:100 och saknade marklinjer men de var inte helt ingenjörsmässiga.

De nya ritningarna som jag gjorde hade fler vyer och mer detaljer. I samband med dessa gjorde jag även underlaget för konstruktionsritningarna. Man kan säga att jag lade ett smörpapper ovanpå arkitektens ritningar och ritade om allt, men förstås i datorn med ett vanligt maskincadprogram.
Huset ritades i 2D, bortsett från vissa konstruktionsdetaljer som jag ritade i 3D.

Dessa nya ritningar lämnades in i mars i år. Handläggaren gick snabbt igenom dem, godkände och lämnade vidare till nästa instans. I sept hade vi tekniskt samråd hos en synnerligen sympatisk och gladlynt man. Han godkände snabbt alla handligar och lämnade vidare. Tyvärr blev de liggande någonstans. Efter en månad ringde vi och frågade vad som hänt, någon dag senare fick vi startbesked.

Jag upplever samtliga handläggare utom sn som mycket positiva, angelägna och tillmötesgående, men strukturen runt dem är total katastrof. 7 månader tog det från den dag då vi lämnade in korrekta handlingar, enligt lag skall de hantera ett bygglov på tio veckor.
Man måste vara noga med att kolla att handlingar som skall förflyttas mellan olika avdelningar inte slarvas bort.


Kan ju även passa på att nämna att vi är mycket nöjda med arkitektens arbete. På ett galant sätt så slipade han till våra initiala ritningar med en kompetens som jag saknar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Erik Vindfjäll och 6 till
  • Laddar…
Kul med återkoppling och att det löst sig!
 
Kul att det löste sig, men en katastrof till bygglovsavdelning måste jag säga. Det tragiska är att det finns många liknande. Både småpåvar och bristande rutiner på många andra ställen.
 
J
Hej!

Intressant tråd. Sitter själv och tittar på tomter i Kungsbacka kommun.

Det verkar vara många med erfarenhet i tråden, så jag vill ta chansen att fråga er i tråden vad ni tror om chanserna att bygga utanför planlagt område i det som kallas "Områden med riksintressen, utökat strandskydd, och/eller Natura 2000 "

Enligt en PDF jag hittat på Kungsbacka kommun står det:

1 Avstyckad tomt i lämplig storlek där vatten och avlopp kan lösas
• Lokaliseringen ska vara ämnad för bostadsändamål.

2 Del av ett markområde som utgör en lucka i en i övrigt bebyggd tomtrad
• Lokaliseringen ska inte tidigare vara ianspråktagen tomtmark.
• Lokaliseringen ska utgöra en väsentligt mindre del av markområdet som bebyggs.
• Lokaliseringen får inte förhindra tillgång till anslutande grönområde för närboende och det rörliga friluftslivet.
• Lokaliseringen får inte förhindra en kommande planläggning.

3 Fastighet där det bedrivs kommersiell verksamhet
• Fastighetsägaren ska avse att uppföra ett bostadshus för att möjliggöra yngre familjemedlems övertagande av verksamheten.
• Verksamheten ska kunna beskrivas och styrkas.
• Tomtplatsen ska vara lämplig med utvecklingsmöjligheter för verksamheten.
• Bostadshuset ska placeras i direkt anslutning till verksamheten.

4 Komplettering av befintlig bebyggelsegrupp – särskild lämplighetsprövning
• Kompletteringen får inte medföra krav på planläggning.
• Kompletteringen ska vara avgränsad utifrån dess unika förutsättningar och får inte innebära någon prejudicerande konsekvens i form av till exempel fortsatt randbebyggelse.
• Hör av dig till Plan & Bygg för mer information om vad som krävs i ansökan.


Det låter ju inte som att det är lätt - men jag tänker också att det verkar som att det går att hitta scenarion där man kan beviljas bygglov om man spelar enligt alla regler och skräddarsyr ett scenario som passar kommunkontorets mallar?

Vad tror ni - är det möjligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.