L
Om den kommer i ett mellanläge på trycket så kan det hända , ventilen börjar studsa i sätet ,
är det OK nu så är det bra , påfyllt tryck ca 1,2 bar är bra , kan öka men justerar sig själv
 
Fast om ventilen öppnar av någon anledning när man inte är hemma så tror jag rören någonstans kommer kollapsa av stötarna.
En sak som jag gjorde tidigt när jag fick problemet var att jag skulle stänga en liten kran till beredarens tillopp. Den började då direkt att droppa(där axeln kommer ut) så jag öppnade den fullt och då slutade det. Det funkade ju ihop med den trögsega ventilen som satt där innan, men med den nya fräscha så kan det ju kanske bli problem. Kanske måste strypa tilloppet igen, ska prova att strypa vid vattenmätaren och se om det går att få det att lira ihop.

Får väl byta den lilla kranen också i värsta fall, ska experimentera mer imorgon.
 
Det skulle kunna orsakas av att det saknas backventil in till beredaren.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det skulle kunna orsakas av att det saknas backventil in till beredaren.
Om det hade funnits en backventil så hade inte övertrycksventilen fungerat vid övertryck i beredaren, bara på inkommande.Vet ju iofs hur det ser ut inuti.

Har testat mer, att strypa på inkommande nära beredaren, strypa vid vattenmätaren men får fortfarande samma rundgång vid testöppning av ventilen.
 
Det ska sitta en backventil på inkommande ledning till beredaren. Annars trycks varmvatten bakvägen när det värms upp och expanderar
 
Även när säkerhetsventilen sitter på inkommande?


useless useless skrev:
Det ska sitta en backventil på inkommande ledning till beredaren. Annars trycks varmvatten bakvägen när det värms upp och expanderar
 
SÄV'en ska sitta efter backventilen. Vart sitter den nu? Innan kallvattenledningen grenar av till beredaren?
 
Sitter ett T-rör där inkommande grenar in i beredaren och till säv
 
Finns ingen synlig backventil.
 
L
Ta foton på beredarens anslutningar , samt hur det ser ut omkring den säk som du har bytit och lägg in
 
L Liteavvarje skrev:
Ta foton på beredarens anslutningar , samt hur det ser ut omkring den säk som du har bytit och lägg in
Ok. Ikväll.
 
Hur ligger vattentrycket i anläggningen och har du tillräcklig marginal mot säkerhetsventilens som kan vara tex 6 eller 9 bar. Backventil behöver du inte tänka så mycket på för symptomen med självsvängning. Det tyder mer på att du har fjädring elasticitet som tex luftficka instängd kanske i beredaren sen du jobbat och tömt. Iofs samverkar en backventil och fullt öppet inflöde med ev luftkudde så allt beter sig lite som en sk Vädurspump.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Hur ligger vattentrycket i anläggningen och har du tillräcklig marginal mot säkerhetsventilens som kan vara tex 6 eller 9 bar. Backventil behöver du inte tänka så mycket på för symptomen med självsvängning. Det tyder mer på att du har fjädring elasticitet som tex luftficka instängd kanske i beredaren sen du jobbat och tömt. Iofs samverkar en backventil och fullt öppet inflöde med ev luftkudde så allt beter sig lite som en sk Vädurspump.
Inte en aning om trycket, men mindre än ventilens 9bar iaf.
Jag gillar inte tanken på att ventilen öppnar och släpper ut övertryck och hamnar i självsvängning när jag inte är hemma, därav "oron"
 
L
Den kommer nog inte att öppna för sig själv , detta är ett fenomen som uppkommer vid tappning och stängning av kranar , är det bra fart på vattnet så kan det bli tryckstötar ner man stänger
Prova med att stänga kranen saktare , blir det bra då utan stötar så är det kanske långa slangar som exspanderar och skjuter på när dom går ihop
Om du stänger en ventil på inkommande lite , du kan stänga ända ner tills flödet i kranen är på en nivå som du kan ha , utan komfortförstörning ,
Lämpligt öppna en kran eller dusch och stänga ventilen , så du ser vad som behövs i flöde för att fungera vattenmässigt
 
GK100 GK100 skrev:
Vädurspump
L Liteavvarje skrev:
bra fart på vattnet så kan det bli tryckstötar ner man stänger
Exakt detta jag tänkte på(y)

Vatten i rörelse skapar tryckspikar om det stoppas plötsligt.

Kan bli mycket högre än vanliga vattentrycket.

Och finns det ingen backventil som stoppar det så..

Kan ev finnas en patronbackventil, ersätter en stödhylsa i en klämringskoppling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.