Hej,

Vi håller på att renovera vårt kök. Jag har införskaffat 8 st spotlights som ska fällas in i ett numera sänkt innertak. Jag ska inte koppla in dom själv, men tänkte förbereda för elektrikern så att det ska gå snabbt och smidigt när denne kommer. Tänkte därför höra här först så att jag tänker rätt och det inte istället blir tvärt om med en massa merarbete när proffsen dyker upp.

Taket är sänkt med 7 cm och på detta kommer sedan gips (jag tänkte skruva ner de gipsplattor som är i vägen för elektrikern när denne kommer). Det är denna spot som ska byggas in: https://www.ljustema.se/led-spotlights/2880-sunset-2000k-2800k-led-spotlight-600lm-8w50w.html - dvs en 230v spot med 47mm inbyggnadsdjup och det behövs inte in någon säkerhetsbox.

Tanken är även att lite annan el ska gå i innertaket. Bl.a. 3-fasen till spisen. Det är de rosa strecken där tanken var att dra VP/flexrör från platsen där elen kommer in till den nuvarande spisen och över till där den nya ska stå. Tanken var att i samma rör även dra elen till köksfläkten. De blåa ringarna är dosor så att elektrikern ska komma åt.

Spotlightsen tänkte jag få strömmen till genom den röda ringen där det kommer ner kablar från innertaket (sedan innan). De orangea strecken är VP/flexrör och blåa ringar fortfarande dosor. Grönt är där strömbrytarna ska sitta. Gula ringar är spottarna. Drar elektrikern sen strömmen till spottarna som lösa kablar från dosorna eller hur brukar de vilja ha det där?


Sista frågan är hur man gör med den gamla elen. Jag har varit uppe och tittat på "ovansidan" av innertaket och där ligger en massa elrör under isoleringen hit och dit med ström till den nuvarande belysningen och brytarna. Kan man bara låta denna ligga kvar som den är eller måste den bort? De gamla brytarna hamnar bakom två skjutdörrar där de är ur vägen, men samtidigt är det ju ström kvar i dom.

Tack på förhand om någon har några bra svar! Kökstak med markerade planer för eldragning: rosa VP-rör, gula spotlights och blå dosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med nytt sänkt träinnertak, spotlights planering och temporär belysning längs en plastdraperad dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett kök under renovering med synliga träbjälkar, nedhängda elsladdar och en vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det tråkiga är ju att du inte får göra något själv och jag tror inte du vinner någon tid på att förbereda något.
Elektrikern gör det snabbare om han får göra som han är van.

Du får inte ens dra rör själv...
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Jag har ändå svårt att tänka mig att det inte skulle gå åt mindre elektrikertid om jag skulle förbereda själv. Totaltiden blir säkert längre, men jag jobbar ju gratis...

Jag skulle dock ändå uppskatta om någon klok person kunde komma med input på frågorna ovan. Då kan jag ju höra av mig till elektrikern på förväg med ett förslag på dragning och höra om denne accepterar upplägget med att jag förbereder och hen sen kopplar in det (för vad jag har förstått skulle detta vara tillåtet).
 
Om du verkligen ska ha dit en elektriker så skicka skissen till honom och fråga.
Det finns inte en enda elektriker som vill fortsätta någon annans påbörjade jobb, och, nej, det är inte tillåtet att dra rören själv men vissa elektriker tycker det är ok om du t.ex. måste stänga väggen för att hantverkare ska kunna avsluta.

Kolla med elektrikern vad han vill att du använder för material, eller ännu hellre hämta från honom efter ni är överens.

Om du tänkt göra det själv är det bara att du berättar det så hjälper vi dig bäst vi kan...
 
Att bygga in dosor med ström i är inte att rekommendera. Kablaget bör göras spänningslöst och dras ut.Känns även om du får väldigt mycket ljus.(jag gillar inte när man gysslar alldeles för mycket med spotlights) Hur stort är rummet?
 
anders07 anders07 skrev:
Om du verkligen ska ha dit en elektriker så skicka skissen till honom och fråga.
Det finns inte en enda elektriker som vill fortsätta någon annans påbörjade jobb, och, nej, det är inte tillåtet att dra rören själv men vissa elektriker tycker det är ok om du t.ex. måste stänga väggen för att hantverkare ska kunna avsluta.

Kolla med elektrikern vad han vill att du använder för material, eller ännu hellre hämta från honom efter ni är överens.

Om du tänkt göra det själv är det bara att du berättar det så hjälper vi dig bäst vi kan...

Jag kan förstå att folk säkert ofta säger att "dom ska ha dit någon sen"... Men i mitt fall är det precis som ovan, jag tänkte inte dra själva elen själv. Jag trodde inte att ovanstående förberedelser räknades som något som krävde behörighet då tomma rör ju rimligtvis inte utgör någon brandfara etc. Utan godkänner bara den som ska koppla in elen sen att rördragningen ser vettig ut trodde inte jag att det skulle bli några problem.

Att jag frågade här först och inte hos elektrikern var för att jag inte ville skicka en eventuellt korkad skiss till denne på en gång. Bättre då att kolla upp på förhand och faktiskt skicka ett rimligt förslag.
 
Några allmänna saker:

  • Om rören är tillgängliga från vinden så verkar det ju finnas möjligheter att ta ett lite större grepp och flytta på dem så att de kommer ner där man vill ha dem till spis och downlights.
  • T.ex spisledningen kanske helt enkelt kan flyttas på vinden? Att dra den ifrån nuvarande plats upp i tak och ned på andra sidan låter som en riktig nödlösning. Det måste finnas bättre sätt.
  • Varje grupp ska ha sin egen ledning. Spisen ska sin egen grupp. Så fläkten får samsas med någon belysning och uttags-grupp, den får inte dras i samma rör som spisen.
  • Inga onödiga kopplingsdosor, bara de som verkligen behövs.
  • Vet inte hur du tänkt dig med två strömbrytare. Du kanske tänkte dig en strömbrytare och en dimmer i en trappkoppling? Det går inte att ha två dimmers.
  • Jag läser att armaturerna har ett separat drivdon som ska få plats under taket. Jag hittar dock ingen installationsanvisning och ingen information om de går att vidarekoppla och med vad. Det är avgörande för rördragning och placering av kopplingsdosor.
    • Om det blir ett öppet rent utrymme ovan nya taket behövs det egentligen inga rör till armaturerna. Ev rör måste ju ändå sluta i tomma luften för att armaturerna ska kunna anslutas. Man måste alltså använda kabel, PLS90, TP90, RXKS90 etc.
    • En ytterligare försvårande omständighet är dimmers i slutet på ledningen. Det går inte utan en kopplingsdosa vid varje armatur. Du bör nog planera för en central kopplingsdosa med rör direkt till dimmer/strömbrytare och fördelning av ström till alla armaturer. Som utgångspunkt kanske det skulle passa med en rymlig takdosa där gamla elen kommer ned från taket?
  • "Gammal" el ska rensas bort, ledningarna kopplas bort och dras ut. Gamla dosor som fortfarande används får inte byggas in, det måste flyttas.
  • Som sagt, kontakta en elektriker först. Du får inte göra något av detta alls och det kan därmed bli svårt att hitta en elektriker i efterhand som vill ta i detta. De får inte ens låta dig förbereda.
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
K kanonkula skrev:
Att bygga in dosor med ström i är inte att rekommendera. Kablaget bör göras spänningslöst och dras ut.Känns även om du får väldigt mycket ljus.(jag gillar inte när man gysslar alldeles för mycket med spotlights) Hur stort är rummet?
Får man koppla ur strömmen och dra ut kablaget själv? Jag skulle tro att all ström till innertak matas från röret som kommer från golvet på bild 2. Om jag (med strömmen avstängd) skruvar ur strömbrytaren och kopplar ur kablarna som går vidare uppåt och alla andra kablar då tappar spänning, borde jag väl då kunna dra ur dom ur rören? Jag tänkte i så fall även lyfta bort all isolering ovanför innertaket och kontrollera så att det inte kommer några korsande kablar till/från andra rum in i systemet.

Rummet är 13,8 m2. Sen försvinner ju en del yta till skåp och vitvaror. Så vi räknade med
att hamna strax under 400 Lux. På ljustemas hemsida skrev dom följande:
  • 200lux räcker precis till vanlig allmänbelysning och städbelysning

  • 300lux är en bra ljusstyrka för kontor, bostadsrum och för arbeten som inte behöver så mycket ljus.

  • 500lux ger ett starkt ljus över tex. ett frukostbord eller skrivbord, fungerar bra om man vill ha ett starkt allmänljus i kök eller badrum
 
Eftersom ni tänker låta en elfirma göra jobbet vilket är klokt så tycker jag att det är väl spenderad tid att låta de komma en timme redan nu och gå igenom vad ni vill ha.
Där tror jag ni kan spara pengar i slutänden.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
O O-86 skrev:
Får man koppla ur strömmen och dra ut kablaget själv?
Nej tyvärr, för det innebär att du måste in i elcentralen eller en kopplingsdosa för att koppla bort ledningen.
 
  • Om rören är tillgängliga från vinden så verkar det ju finnas möjligheter att ta ett lite större grepp och flytta på dem så att de kommer ner där man vill ha dem till spis och downlights.
Då blir det nog bäst att koppla ur allt och sen dra det helt i det nya innertaket. Så slipper man härja mer än nödvändigt i all musskit och damm på vinden.

  • T.ex spisledningen kanske helt enkelt kan flyttas på vinden? Att dra den ifrån nuvarande plats upp i tak och ned på andra sidan låter som en riktig nödlösning. Det måste finnas bättre sätt.
Spisledningen kommer upp från golvet, så det blir nog antingen att dra den längs väggen eller i taket enligt ovan.

  • Varje grupp ska ha sin egen ledning. Spisen ska sin egen grupp. Så fläkten får samsas med någon belysning och uttags-grupp, den får inte dras i samma rör som spisen.
Ok.

  • Inga onödiga kopplingsdosor, bara de som verkligen behövs.
Återkommer till denna punkt längre fram då kanske, vilka som verkligen behövs.

  • Vet inte hur du tänkt dig med två strömbrytare. Du kanske tänkte dig en strömbrytare och en dimmer i en trappkoppling? Det går inte att ha två dimmers.
Det var tanken. https://www.ljustema.se/dos-dimmer/3326-komplett-dosdimmer-max-150w-led.html Kopplas dosdimmern in bakom strömbrytaren eller var ska den hamna?

  • Jag läser att armaturerna har ett separat drivdon som ska få plats under taket. Jag hittar dock ingen installationsanvisning och ingen information om de går att vidarekoppla och med vad. Det är avgörande för rördragning och placering av kopplingsdosor.
Tog en bild på hur dom ser ut, går det att klura ut med hjälp av detta?
LED-downlight med fjäderfästen och separat drivdon på en mörk brun yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


  • Om det blir ett öppet rent utrymme ovan nya taket behövs det egentligen inga rör till armaturerna. Ev rör måste ju ändå sluta i tomma luften för att armaturerna ska kunna anslutas. Man måste alltså använda kabel, PLS90, TP90, RXKS90 etc.
Inte rör till strömbrytarsladden heller då? Själva inkopplingen och val av kabel fixar elektrikern som sagt :)
    • En ytterligare försvårande omständighet är dimmers i slutet på ledningen. Det går inte utan en kopplingsdosa vid varje armatur. Du bör nog planera för en central kopplingsdosa med rör direkt till dimmer/strömbrytare och fördelning av ström till alla armaturer. Som utgångspunkt kanske det skulle passa med en rymlig takdosa där gamla elen kommer ned från taket?
Måste en sådan dosa vara åtkomlig? Dvs i så fall med ett fult täcklock, eller får den gipsas in sen?
  • "Gammal" el ska rensas bort, ledningarna kopplas bort och dras ut. Gamla dosor som fortfarande används får inte byggas in, det måste flyttas.
Ok.
  • Som sagt, kontakta en elektriker först. Du får inte göra något av detta alls och det kan därmed bli svårt att hitta en elektriker i efterhand som vill ta i detta. De får inte ens låta dig förbereda.
Jag kommer att kontakta en elektriker innan jag börjar göra något praktiskt alls. Men som sagt, har jag gärna en hyfsad plan innan jag hör av mig dit.

Stort tack för alla svaren!
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej tyvärr, för det innebär att du måste in i elcentralen eller en kopplingsdosa för att koppla bort ledningen.
Eftersom det uppmuntrades att vara ärlig måste jag ju erkänna att jag är sugen på att göra denna bit själv. Att öppna elcentralen skulle jag aldrig göra, men att öppna en dosa och koppla ur sladdarna för att se om all annan ström dör känns inte lika allvarligt (jag vet att juridik är utan gråzoner och att det ju då inte skulle vara tillåtet). Och jag förstår att brännskador och död ingår i vad jag nyss beskrev som "inte lika allvarligt".

Men under förutsättning att man inte är helt bakom flötet, kontrollerar att strömmen är avstängd, inga andra kablar/rör ansluter till rörsystemet på innertaket, samt kontrollerar alla sladdar för spänning innan man rör dom, borde det då inte vara säkert?

Det känns som att jag vet vad svaren på ovan kommer bli från er dock...
 
Ok, dosdimmer, den kan placeras där den passar, lämpligen i takdosan.

Vad drar du själv för slutsatser av drivdonet? Går det att vidarekoppla eller krävs en egen slang till varje armatur? Det är det som är frågan.

Till strömbrytaren ska det vara slang.

Dosor får inte byggss in, de ska vara åtkomliga.

Det är ingen rocket science att koppla ur en kabel. Du känner själv vad du kan göra minst lika bra som en elektriker. Om urkopplingen sker i en dosa så kommer du sannolikt inse att de gamla toppklämmorna behöver bytas, så då gäller att du har sådant hemma plus nödvändiga verktyg och handlag för att avisolera ledarna.
 
Ok, dosdimmer, den kan placeras där den passar, lämpligen i takdosan.

Ok.

Vad drar du själv för slutsatser av drivdonet? Går det att vidarekoppla eller krävs en egen slang till varje armatur? Det är det som är frågan.

Såg du denna texten på ljustemas hemsida?:
"Till denna ledspotlight ingår det ett drivdon till var spotlight. Det är ett minidrivdon som endast kan driva en spotlight. På det sitter en snabbkontakt som passar i armaturen. Drivern ska ligga löst bredvid ledlampan så den kommer alltså inte att bygga något extra. Fördelarna med detta, mot att ha en driver till många ledspotlights, är att man drar 230V fram till var armatur. Om en driver skulle gå sönder slocknar endast den spotlighten och inte hela taket."
Då tänker jag att man kan koppla i serie, men jag vet inte, det är därför jag frågar. Och kan inte ni svaret hör jag så klart med återförsäljaren.

Till strömbrytaren ska det vara slang.
Ok.


Dosor får inte byggss in, de ska vara åtkomliga.

Hur brukar folk göra då? Är dosan åtkomlig från ett av hålen som spottarna sen sitter i eller måste man ha en lucka i taket?


Det är ingen rocket science att koppla ur en kabel. Du känner själv vad du kan göra minst lika bra som en elektriker. Om urkopplingen sker i en dosa så kommer du sannolikt inse att de gamla toppklämmorna behöver bytas, så då gäller att du har sådant hemma plus nödvändiga verktyg och handlag för att avisolera ledarna.

Tackar för ett sansat svar med bra info att tänka på.
 
Eftersom varje led har en egen 230V matning kan du antingen lägga en kopplingsdosa i en vägg eller mitt i taket som du (parallel)kopplar vidare från.
Alternativt kopplar du vidare efter varje Led, alltså "kedjar" ihop alla armaturer (men fortfarande i en parallelkoppling).

Det ena eller andra är inte mer rätt eller fel men det är ganska vanligt med en kopplingsdosa med armaturuttag ovanför fönster (för julstjärnan), mitten i rummet eller dylikt om du vill hänga en lampa någon gång.

För spisen så spelar det ingen roll hur du gör men det är vanligare att ha rören dragna över vinden (under isolering för att undvika kondens) så de kan tillgängliga utan att riva mellantak.
Jag skulle dra dem över vinden om det finns utrymme (och på med andningsmask).

Tänk ev. på att dra in högtalare eller matning för extra uttag etc. också för framtiden om du kommer på något du vill ha.

Det är inte faran att få el genom kroppen som är det värsta under kopplingen (för det undviker man lätt genom att bryta strömmen) utan risken för brand (som kan ske lång tid efter) eller felkopplingar som gör något annat strömförande som ju då blir livsfarligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.