M
T TreeView skrev:
Hej, ska man behöva rapportera värdehöjande renoveringar till försäkringsbolaget? De frågar ju inte om ålder på husets delar när man tecknar försäkringen, så hur kan de hålla koll på sånt?
Har jag aldrig hört talas om, faktist. Däremot om man drar in vatten i friggeboden så får man ju anmäla det och få en högre premie i och med att det blir en extra risk med läckage. Större grejor som nytt kök, badrum, tak, fasad osv. höjer ju standarden och därmed poängen. Ju högre poäng, ju högre taxeringsvärde, dvs. ju högre värde på fastigheten. Förr om åren, innan dom hutlösa uppgångarna, så motsvarade taxeringsvärdet 75% av värdet 3 år tidigare.
 
T TreeView skrev:
Hej, ska man behöva rapportera värdehöjande renoveringar till försäkringsbolaget? De frågar ju inte om ålder på husets delar när man tecknar försäkringen, så hur kan de hålla koll på sånt?
Faktum est att när vi köpte vårt förra hus i Göteborg 1998, och meddelade försäkringsbolaget,
så skickade de ut en "inspektör" som kollade igenom försäkringsobjektet.
Om det var för att skydda sig själva, eller skydda oss köpare vet jag inte.

Det var försäkringsbolaget IF, och huset var väl (då i alla fall) i den högre prisklassen.
 
Upp 50,6% ändringar jag gjorde i underlaget var nytt yttertak samt att det felaktigt stod att vi inte hade en tvättstuga på mer än 4kvm.

Antar att ovan inte är huvudorsaken utan att det är värdestigning i området. Bor i hus Stockholms norra förorter, en brasklapp dock. Tidigare taxeringsvärde är hämtat från prospektet när vi köpte huset för c.a. 2 år sedan.
 
harry73
varmkorv varmkorv skrev:
Tidigare taxeringsvärde är hämtat från prospektet när vi köpte huset för c.a. 2 år sedan.
Kolla på skatteverket. taxeringsvärdet borde finnas i din deklaration Det är den som fortfarande gäller
 
  • Gilla
varmkorv
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Faktum est att när vi köpte vårt förra hus i Göteborg 1998, och meddelade försäkringsbolaget,
så skickade de ut en "inspektör" som kollade igenom försäkringsobjektet.
Om det var för att skydda sig själva, eller skydda oss köpare vet jag inte.

Det var försäkringsbolaget IF, och huset var väl (då i alla fall) i den högre prisklassen.
Det gjorde Folksam när vi köpte huset 2015 också.. de kallar det "trygghetsbesiktning" och ska göra den vart femte år. Men det är ju givetvis främst för att de vill kolla att det inte finns några pågående skador när de tar över objektet, och det sa besiktningsmannen rakt ut till oss.
 
Samma sak i fjol när vi flyttade. F-bolaget skickade en besiktningsman som gjorde i stort sett exakt samma sak som den besiktningsman vi anlitade vid överlåtelsen.
 
useless useless skrev:
Samma sak i fjol när vi flyttade. F-bolaget skickade en besiktningsman som gjorde i stort sett exakt samma sak som den besiktningsman vi anlitade vid överlåtelsen.
I vårt fall kollade försäkringsbolagets besiktningsman (som kom från Anticimex) väldigt mycket mindre än vad som kollades vid överlåtelsebesiktningen.. han var mest intresserad av våtrum/golvbrunnar och tog en snabb titt på vinden utan att klättra upp.. var klart på en halvtimme. Tror mest det handlar om en enkel koll, att det inte är ett fallfärdigt hus de tar över eller befintliga vattenskador i felaktigt byggda våtrum.
En sak var väl att besiktningen krävdes för att hussvampsförsäkringen skulle gälla (vi har "stora villaförsäkringen").
 
M
Jag har också fått "erbjudande" om en gratis besiktning av anticimex genom mitt försäkringsbolag. Jag fattade ju direkt att det enda dom var ute efter var att hitta så mycket fel som möjligt för att kunna ha kött på benen vid en eventuell skada. Eftersom detta var frivilligt och gratis så fanns det ju ingen möjlighet i världen att denna besiktning skulle vara till min fördel, att tro något annat är som att tro på tomten. Jag utnyttjade självklart inte detta fina "erbjudande"
 
  • Gilla
gusvo085 och 1 till
  • Laddar…
När vi köpte hus fick vi 11 anmärkningar från anticimex, rätt många på genomföringar i badrum.
Förra ägarna hade haft anticimex trygghetsnånting och fått huset besiktigat året tidigare, 1 anmärkning, på att det saknades lås på fönsterna.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag har också fått "erbjudande" om en gratis besiktning av anticimex genom mitt försäkringsbolag. Jag fattade ju direkt att det enda dom var ute efter var att hitta så mycket fel som möjligt för att kunna ha kött på benen vid en eventuell skada. Eftersom detta var frivilligt och gratis så fanns det ju ingen möjlighet i världen att denna besiktning skulle vara till min fördel, att tro något annat är som att tro på tomten. Jag utnyttjade självklart inte detta fina "erbjudande"
Jag fick aldrig uppfattningen att jag hade nåt val.. men det var som sagt för att det krävdes för att hussvampsförsäkringen skulle gälla utan förbehåll. Och den är ju en utökning av den vanliga husförsäkringen.
 
M
M MaBj skrev:
Jag fick aldrig uppfattningen att jag hade nåt val.. men det var som sagt för att det krävdes för att hussvampsförsäkringen skulle gälla utan förbehåll. Och den är ju en utökning av den vanliga husförsäkringen.
Jag fick erbjudande om besiktning när jag nytecknade hos IF. Samma visa när jag för 7-8 år sedan bytte till Folksam. Men som sagt, för mig var det ett erbjudande. Kanske beror på vilken hustyp man har. Jag har platta på mark och tegelfasad, 70-tals hus. Kanske är ett större problem med hussvamp i rena trävillor som är lite äldre? Eller hus med torpargrund.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag fick erbjudande om besiktning när jag nytecknade hos IF. Samma visa när jag för 7-8 år sedan bytte till Folksam. Men som sagt, för mig var det ett erbjudande. Kanske beror på vilken hustyp man har. Jag har platta på mark och tegelfasad, 70-tals hus. Kanske är ett större problem med hussvamp i rena trävillor som är lite äldre? Eller hus med torpargrund.
Jag har platta på mark och tegelfasad, 70-tals-hus :). Men har du utökad försäkring med hussvamp? (inte för att jag är orolig för hussvamp i mitt hus, men det ingick i det stora villapaketet. Det jag egentligen var ute efter när jag tecknade stora försäkringen var maxtak för åldersavdrag.)
Jaja, känns kanske som att vi har lämnat trådens ämne..
 
M
M MaBj skrev:
Jag har platta på mark och tegelfasad, 70-tals-hus :). Men har du utökad försäkring med hussvamp? (inte för att jag är orolig för hussvamp i mitt hus, men det ingick i det stora villapaketet. Det jag egentligen var ute efter när jag tecknade stora försäkringen var maxtak för åldersavdrag.)
Jaja, känns kanske som att vi har lämnat trådens ämne..
Japp, hussvamp ingår i min försäkring, utan självrisk tom. Jag har Folksam villaförsäkring stor.
Trygghetsbesiktning vart femte år ingår står det

Och lite anknytning till ämnet så citerar jag:
"Uppgifter om din fastighet kan ha hämtats
från Skattemyndigheten , kontrollera därför noga att fastighetsbeteckningen och uppgifterna om din byggnad stämmer. "

Om denna hämtning av uppgifter från skattemyndigheten innefattar standardpoängen, areal, boyta eller bara fastighetsbeteckning ska jag låta vara osagt. Men nån form av betydelse verkar det ha iaf.
 
M Markarbetaren skrev:
Japp, hussvamp ingår i min försäkring, utan självrisk tom. Jag har Folksam villaförsäkring stor.
Trygghetsbesiktning vart femte år ingår står det

Och lite anknytning till ämnet så citerar jag:
"Uppgifter om din fastighet kan ha hämtats
från Skattemyndigheten , kontrollera därför noga att fastighetsbeteckningen och uppgifterna om din byggnad stämmer. "

Om denna hämtning av uppgifter från skattemyndigheten innefattar standardpoängen, areal, boyta eller bara fastighetsbeteckning ska jag låta vara osagt. Men nån form av betydelse verkar det ha iaf.
Ah det är ju samma som jag har.. det är ju alltid lite mycket att tänka på runt en flytt så jag tänkte aldrig på att jag kanske hade möjlighet att neka. Vet inte om jag skulle gjort det dock, det är ju trots allt en till besiktningsman som tittar på huset.. och det skedde dagen efter vi flyttade in så om han hittat nåt den första missat hade det väl ändå varit bra (man vill ju trots allt veta om ifall man har skador på sitt hus).
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Om denna hämtning av uppgifter från skattemyndigheten innefattar standardpoängen, areal, boyta eller bara fastighetsbeteckning ska jag låta vara osagt. Men nån form av betydelse verkar det ha iaf.
Brukar det inte stå på försäkringsbrevet specificerat vad man har försäkrat?
Så att man inte behöver ta omvägen via Skatteverket.
Så är det i alla fall på papperen som jag får från Moderna Försäkringar.

PS
Skatteverket har väl för fasiken mer angelägna uppgifter att syssla med än att hålla koll på om folk har bytt fönster eller takpannor, eller har 4 +- m2 tvättstuga?
Nästan varje dag får vi ju läsa om mångmiljonbedrägerier som ofta berör skatter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.