För att lättare kunna räkna in vad man själv klarar att bygga på ett hus skulle det underlätta med en lista på arbetsmoment som ska göras vid uppförande av ett hus.

Lite moment jag kommer på i skrivande stund...hjälp mig komplettera/rätta mig. Gällande 1-plans-villa

1) Schaktning
2) Grundbygge och gjutning (vilka är inblandade vid grundbygget?)
3) Stomresning (dags att bygga med lättbetogngblock = legobygge)
4) Putsning av fasad
5) Takelementen ska på/alternativt takstolar och sen på med tak (plåt eller pannor)
6) Sätta i fönster
7) Börja mura upp inneväggar/regla upp inneväggar
8) Regla upp för innetak
9)VVS dragning
10) Elarbete
11) Måleriarbete/inneputsarbete
12) Fixa till nitcher och fönster- karmar/brädor
13) Golvläggning / kakelsättning
14) Kökinstallation


Om man försöker uppskatta tiden fördelad bland hantverkarna...hur ser den isf ut? (stenhus av lättbetongblock alltså). Utelämna grundarbetet nedan.

Något åt det här hållet?:
25% murare
20% snickare
20% elektriker
15% vvs
20% målare


Mitt inlägg är nog långt ifrån komplett (och kanske rätt) men hjälp mig färdigställa momenten :)

mvh
Andreas
 
Efter Schaktning
Ska uppakning med sten, makadam, etc innan man börjar med grunden

Efter att väggarna reglas upp ska de isoleras

Beroende på hur du ska göra taket, ska det isoleras och om du ska använda den som vind ska golv läggas.

Det är vad jag kommer på :D
 
Väggarna behöver väl inte isoleras om man använder sig av lättbetongblock? eller...?

mvh
Andreas
 
Det e nog listigt att isolera på utsidan av lättbetongen vill jag påstå.....
 
Jag tror att det är innerväggarna Sweli menar.

Borde man inte ha färdigställande av innerväggar efter el-, vvs-dragning och isolering, eller blir det för detaljrikt?

Montera innerdörrar
Monterar kamin, öppen spis (om det är aktuellt)
Montera centraldammsugare (samma som ovan)

Janne
 
Som jag förstått det av alla inläggen jag läst på forumet ska det inte behövas att isolera om man avänder sig av lättbetong. Man sprutar putsen direkt på lättbetongväggen (typ ytong) a 35cm. Fördel att spruta puts direkt på betongen är att den sitter mkt bättre.

Rätta mig om jag har fel!

mvh
Andreas
 
Snackar vi yttervägg så borde en isolering på utsidan göras svar ja.... På innerväggar nej det är bara å putsa....
 
melle skrev:
Väggarna behöver väl inte isoleras om man använder sig av lättbetongblock? eller...?

mvh
Andreas
Jag menar träväggar, inte om man använder lättbetong för innerväggar!

För ytterväggar kan man använda ISOBLOCK som redan har isolering inbyggt. Gör man inte det, måste man isolera från insidan eller utsidan i vilket fall som helst.

Om du inte ska bygga i Spanien ;D

TLovskog här på Forumet har byggt själv med block, du kan fråga om han har isolerat eller hur han har gjort.
Mer expert en han kan du inte hitta ;D
 
Nej inte sjutton skall man isolera utsidan på lättbetongblocken? Man lägger ju nät och sedan putsar, det har jag sett flera exempel på. Vitsen med lättbetong är att slippa en massa skikt....? Trodde ja i alla fall.....
 
Jag skulle isolera på insidan istället. Helst skulle jag använda ISOBLOCK.

www.leca.se
 
Lecablock känns inte lika intressant (då det inte är betong).

Alternativ om man ska isolera...
1) Frigolit på utsidan (35cm tjock betongblock)
2) Frigolit på insidan (35cm tjock betongblock)
3) Frigolit mellan 2st 20cm betongblock?


Alternativ 3 verkar bäst, men kan nog ta lite mer tid.
Alternativ 1 gör putsen svagare än att putsa direkt på betongen.
Alternativ 2. Om man inte spikar upp gips blir konstruktionen svag för att borra å hänga upp hyllor m.m.

mvh
Andreas
 
Våra betongväggar är:
5cm betong, 20cm cellplastisolering, reglar, gips.
De blir 28cm tjocka. 5cm av väggarnas tjocklek tar fönsterna och dörrarna.
Jag skulle ha gjort de med 10cm betong.

Enl dina alternativ skulle jag välja alt. 3.
Jag skulle inte putsa på frigolit :-/
Med alternativ 3 kan du både putsa på ut- och insidan.

Nackdelen med betong på insidan är att vad än du ska göra måste du borra i betong. Även om du ska bara hänga en tavla. Det finns betongstift men det är ingen garanti på att det sitter kvar. I min gamla lägenhet, hade jag betongväggar och jag försökte med betongstift för att hänga tavlor. Det gick inte så bra med de tavlor som var lite tunga. Jag fick använda betongborr och plugg.
Det blir jobbigare el- och vvs-installation.

Nackdelen med gips är att ska du hänga tunga hyllor måste du hänga de i reglarna eller förberedda innan man sätter upp gipsen med kottlingar där man ska hänga hyllorna.

//Sweli
 
Stötte nu på de sk Lammi blocken. Den produkten verkar ju smidig! Vad kostar den i förhållande till andra alternativ?

mvh
Andreas


 
Hej Melle,
Vi bygger i lättbetongblock och kommer inte att isolera något alls, det behövs inte. Man putsar bara på utsidan och insidan också om man vill. Det finns andra lösningar med insidan av väggen också om man vill undvika spacklingen som är ett ganska omfattande arbete på ett lättbetonghus murat i block. Vi har sett ett bygge där man i stället använde sig av en särskild typ av gipsyskivor på insidan just för att slippa tidskrävande spackling. Vi kommer dock att putsa både på in- och utsidan.
Mvh/stenhus05
 
Mr Z: Man ska inte isolera utsidan! Som övriga sagt så lägger man först ett nät på och sen putsar man.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.