A
Hej,
Vi köpte vårt hus för ca 1.5 år sedan, hus byggt -74 1-1/2 plans. Under besiktningen uppmärksammades det att nock-vinden är kraftigt drabbad av svartmögel som är jämnt fördelat över hela vinden. Även kattvind på norrsida har förhöjd fuktighet och man kan ana mögelpåväxt även här men långt ifrån samma omfattning som på nockvinden.

Besiktningsmannen påpekade då att det var extremt dålig ventilation på ovanvåningen. Till badrummet har man inte satt någon ventilation när det byggdes (trots det var förberett med huv på taket för detta..) och ingen tilluft fanns någonstans.

Så säljarna fick på sig att förbättra ventilationen och täta alla vindsluckor. Så det har gjorts:
3 st. paxfläktar som går kontinuerligt (och varvar upp när man duschar) har installerats i: Badrum bottenvåning, badrum ovanvåning och i tvättstugan. Tilluften förbättrades genom att installera en fresch ventil och ett flertal spaltventiler i fönsterna (alla fönster är bytta och ca 10-15 år gamla) runt om i huset.

Nu går vi i banorna om att verkligen ta tag i möglet/problemet och det är därför jag skriver här och även om många trådar handlar om samma sak så hittar jag inget som passar exakt in på vår situatuon…

Man har läst att man kan sanera men beroende på saneringsvätska kan det antingen fungera som en sorts gödning för möglet, och vissa vätskor lämnar bara koksalt som restprodukt men salt drar ju åt sig fukt gärna… Nockvind är även extremt liten (500mm från isolering till takstol) så det är svårt att komma åt, vindsluckan är mer som ett titthål…
Undertaket är 13mm plywood som jag även förstått är ett väldigt dåligt val av material för undertak då plywood är väldigt bra på att suga fukt… På plywooden ligger det sedan duk…

Taket är konstruerat enligt inifrån och ut:
- Takpanel med plast ovanpå (som jag identifierat saknas vid vissa överlapp under isoleringen vid vindsluckan). Panel och plast är spikat direkt på takstolarna
- Isolering
- Asfaboard
- Luftspalt (läkt 10mm ca)
- Plywood 13mm
- Takduk
Vidare finns det gavelventiler på bara ena gaveln, man brukar väl ha på varje sida för att luften ska kunna gå genom hela vinden? Dock är flertalet hus i vårt område bygga på samma sätt som vårt.
Jag känner mig ganska övertygad om att svartmöglet kommer från varm fuktig luft inomhus (plasten är inte 100% tät som jag skrev ovan och ventilationen har varit lika med noll, kombinerat med att luften står relativt stilla i vinden.

Vi är övertygade om att vi kommer byta hela undertaket men vad rekommenderar ni experter att man byter till? Vad finns det för bra alternativ, råspont och papp? Vilken typ av papp och eller duk etc.?
Själv funderar jag på följande lösning:

1) Riv bort undertaket inkl. isolering och lägg ny råspont och isolering
2) Utöka luftspalten
3) Installera avfuktare som kan avfukta hela nock- och båda kattvindar. På så vis behöver man inte oroa sig över en icke helt tät plast?

Uje va långt det blev. Hoppas någon kan ta sig tid och ge feedback och svar på hur vi lämpligast bör göra :)

Tack på förhand!
 
Det du beskriver är tyvärr en mycket vanlig situation.
Jag tycker du är inne på helt rätt förslag på lösning, men avfuktare låter overkill i mina öron.
 
sen beror det ju på hur det ser ut också. En del skriker ju rakt ut bara det syns lite svarta prickar och det är ju förvisso mögel men inte i den karaktären att det äter upp hela huset. Särskilt inte om man förbättrar orsaken till den fuktiga luften.
 
A
@GoForIt:
Varför är det overkill med avfuktare? Jag är livrädd över att göra alla åtgärder, och att möglet sedan återkommer om några år...

@Stefan192:
Det är verkligen helt svart på skivorna, även takstolarna har fått lite påväxt men inte "så mycket"...
Mörk träyta med synlig svartmögel och spindelnät i ett hörn indikerande fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med en rätt ventilerad vind behöver du ingen avfuktare.
Du kan ju hålla koll på klimatet. Idag finns det ju mätare att enkelt installera.

Sådana skivor har jag sett många gånger. Inget extremt.
Huset är trots allt 43 år..
 
inget att bry sig om även om det ser tråkigt ut. Mögel kräver fukt för att "överleva". Torkar man ut och gör nödvändiga åtgärder så dör påväxten även om det fortsätter vara svart. Det är ingenting som sprider sig på något vis. Mögelsporer finns i luften precis överallt helt naturligt och de väntar bara på rätt miljö att kunna växa vidare.
 
A
Vad är din åsikt om en rätt ventilerad vind? :) (Jag är medveten om att frågan är svår att svara på generellt...) Nog borde man väl åtminstone ha gavelventiler på bägge gavlar för att få mer luftflöde genom vinden och förhindra att den "fastnar"?

Jag har en fuktmätare som jag håller koll på i mobilen, noggrannheten i denna är osäker men ett relativt mått på vindsluften och utomhusluften får jag ju och vinden håller ca 10% mindre fuktighet än utomhus. Från oktober fram tills ganska nyligen låg fuktigheten och pendlade på 70-80% i vinden,

Tycker du inte? Det var minsann en lättnad att läsa det :)
Vy inne på en vind med träbjälkar, isolering och en svart folie med synliga gavelventiler för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Men vad anser du om material, är plywood ett dåligt val för undertak?
 
Redigerat:
Man får ju titta på tilluften både i takfot, nock och gavlar. Det finns ju flera olika lösningar.
En vanlig, traditionell lösning är ju tilluft i takfoten och ventiler i båda gavlarna.
Men det finns ju även lösningar där man ventilerar via springor i taknocken.

Jag är väldigt traditionell när det gäller undertak. Allt annat än råspont och papp är sämre lösningar.
Plywood går snabbt och var en vanlig lösning från slutet av 60-talet och långt in på 80-talet
 
Tror att detta är ett tämligen normalt scenario.
Känns som att orsaken till problemen är väl definierade. Huset är inte ångtätt, utan fukt inifrån läcker upp på vinden och kondenserar på det kalla yttertaket (plyfan).
Idealt vore att göra huset ångtätt, men det är mkt svårt om inte hela ovanvåningen blåses ur och görs om, vilket oftast inte är ett acceptabelt/möjligt alternativ.
Då kan det vara lämpligt att titta på äldre konstruktioner, eftersom äldre hus aldrig var ångtäta. Vilket betyder hygroskopisk isolering (spån, cellulosafiber, lin etc) och ett visst värmeläckage, samt väl avvägd isolering. Värmeläckaget är till för att vinden ska vara ngt varmare än ute och därmed hålla nere RH. Med för mkt ventilation blir det eldning för kråkorna.
Kanske kan man istället tänka sig "inget" värmeläckage och maximal ventilering. Jag tänker här på ekonomibyggnader så som vedbodar, ventilerade kallförråd, höloft och logar.
Troligtvis är det också en fördel om råsponten kan ventileras både inåt och utåt, dvs en takduk istf klassisk takpapp.

Är taket (pannorna) bytta ngn ggn på huset? Annars är det risk att undertaket kanske inte håller tätt helt enkelt och fukt utifrån letar sig ner och in i undertaket/plyfan.
 
A
Absolut är det ett vanligt problem, en liten tröst i sammanhanget, att man inte är ensam :)

Pannorna är inte bytta så det kan absolut vara som du säger. Men största boven har nog varit dålig ventilation sedan tidigare. Nu har jag tre paxfläktar som går hela tiden (tidigare hade man inte ens öppnat till plåthuven på taket för bsdrummets ventilation på ovanvåningen...) samt ingen tilluft alls på ovanvåningen..

Jag hade en annan firma här häromdagen som rekommenderade att jag ska lägga en diffusionsöppen takduk direkt på takstolarna, alltså ingen råspont under. Denna låter fukt vandra igenom men släpper inte igenom regn/vatten... Huset kan alltså andas och det finns inget organiskt material som kan mögla (takstolarna möjligtvis men de hoppas vi inte blir fallet...) med denna ska inte ventilationen heller behöva förbättras då som sagt ventilation sker genom duken.
Har ni någon erfarenhet av sådan duk?
 
Ett massivt undertak av råspont dämpar ljud bättre. Om man har plåttak så bör man av ljudkomfortskäl definitivt lägga råspont under.
 
Vad ligger fuktnivån på i vinden?
 
A
Oldboy, vi har betongpannor så jag tror inte ljudet kommer bli något bekymmer.

Daniel_s, jag har en tellstick som mätt i ett år nu o på vinterhalvåret ligger fuktigheten på ca 70-85%. Typ alltid 10% under fuktigheten utomhus. Så det är ju över med kritiskt värde på 75% men sen vet jag inte hur noggrann hygrometern är...
 
Hej Kent, hur har det gått? Vad blev det för åtgärder?
 
A
H Höga Berget skrev:
Hej Kent, hur har det gått? Vad blev det för åtgärder?
Hej,

Vi bytte plywooden till råspont och bytte all isolering. Takläggarna la inte lika mkt isolering i nocken (slarv!) men den värms upp av inonhusvärmen nu, inte särskilt miljövänligt eller vänligt för plånboken men vinden e torr iaf.. Satte även in mögelstoppers (hoppas inte de kommer bli mögerturbos som många kallar dem..) i varje fack. Förut va de noll ventilation på vinden.

Nu håller vi tummarna att detta funkar :)

Har du oxå bekymmer eller bara nyfiken? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.