Kul med trädgårdstråd! Fortsätt att berätta om dina tankar kring växter, och kombinationer. Sedan gillar jag din ordning i Boden .. ;)
 
  • Gilla
Charlie2
  • Laddar…
G
Riktigt inspirerande läsning, tack!

Nu läser jag in ett visst intresse mellan raderna, hur mycket tid/energi/pengar går till underhåll av trädgården? Eller har du gjort några smarta val för att minska dessa? Själv vet jag bara hur jag klipper gräsmattan och rycker maskros (som egentligen är ganska fina).
 
  • Gilla
Charlie2
  • Laddar…
Uj uj här går det undan :) alltid kul med trädgårdstrådar, ser fram emot att följa er färd framåt - ser ut att bli super!
 
  • Gilla
Charlie2
  • Laddar…
Jättefint! Mer trädgårdsbilder tack. ;)
 
  • Gilla
Charlie2
  • Laddar…
TACK alla för positiva kommentarer! Det kommer mera. Just nu är det foton som gäller, har inte gjort ngt alls i trädgården i år (lite för kallt o för mkt hagel) men snart så.

Nu läser jag in ett visst intresse mellan raderna, hur mycket tid/energi/pengar går till underhåll av trädgården? Eller har du gjort några smarta val för att minska dessa? Själv vet jag bara hur jag klipper gräsmattan och rycker maskros (som egentligen är ganska fina).[/QUOTE]

Du har rätt. Mitt intresse är stort, har vuxit med åren, kanske kan säga att ju äldre barnen blev desto mer tid har jag ägnat åt trädgården. Ärligt talat så är planering och ritningar min stora passion, älskar att rita nya projekt, allt från trädgårdsbodar, cykelskjul, rabatter, garage eller hela hus (som jag gjort oxå). Har även jobbat som köksarkitekt ett år.
Jag gillar färg och form, att ha det estetiskt vackert runt mig. Mycket färg (även i min inredning).

Har inte svårt att hitta tid och energi - trädgårdsarbete ger energi, kan glömma både tid och rum samt att äta när jag är igång. Däremot städar jag inte så ofta under trädgårdssäsong :cool:
Pengar? Jag lägger alla kvitton i en stor plastficka men jag summerar aldrig...men för den saken skull köper jag inte hej vilt - jag planerar. Den enda gången jag summerat var när vi sålde vårt nybygge då vi skulle deklarera, då hade jag koll på nyanläggningen av den trädgården.
Röd trävilla med klängväxter på fasaden omgiven av grönskande trädgård och gräsmatta.

Hittade första bilden på huset, bakom alla klängväxter. Grannen mittemot undrade varför jag tog ned dem? Hm, vad svarar man på det? Vill inte bo i en djungel.
 
Redigerat:
När vi köpte huset fanns ett gammalt äppelträd nedsågat med en rosa honungsros som klättrade och fyllde det gamla trädet. Så vackert. Har endast en höstbild på en överblommad ros (t h i bilden nedan). Juni15 hade vi ställt upp ett tält i trädgården inför dotterns student och en mycket blåsig dag vände tältet på sig och flög iväg och landade på äppelträdet som knäcktes rakt av :(

Höstvy av trädgård med äppelträd i gula höstfärger framför rött hus och vita fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Höstvy av trädgård med äppelträd i gula höstfärger framför rött hus och vita fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det gick inte att rädda så jag sågade bort allt, byggde ett nytt torn - som inte alls är lika fint som det gamla trädet och hoppas nu att rosen tar sig och blommar i år. Förra året växte den till sig lite men inga rosor.

Nybyggt vitt trädgårdstorn med klättrande gröna växter och ett rött plank i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggt vitt trädgårdstorn med klättrande gröna växter och ett rött plank i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det fanns en liten rund rabatt som hade några torra Astrar när vi flyttade in. När vi grävde bort växter runt det gamla uterummet satte jag dem i den runda. Några rosbuskar och många Kärleksört. Dessutom stoppade jag ned en massa tulpanlökar. När tulpanerna blommat i år ska jag gräva bort denna rabatt. Så ful och dessutom på en plats där vi behöver ställa vår släpvagn. Jag är dålig på rosor, har eg inget intresse för att bry mig om dem med kupning och annat så de mår inte bra hos mig.

Rund rabatt med blommande vita och rosa-randiga tulpaner, gröna kärleksörter och yngre buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blommande fransiga rosa och vita tulpaner i en trädgårdsrabatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har planterat en Humle vid planket. Vid vårt förra hus (som var ett modernt funkishus) byggde jag en spaljevariant med tre stolpar framför huset där Humle fick klättra. Tycker det är en häftig växt som blir så stor över säsongen och gör om det år efter år. Denna ska dock få lite mer att växa runt, tänkte att det ska bli en grön vägg mellan rostornet och planket.
En humleplanta som klättrar på ett rött plank med en svart solstol och ett grönt bord i förgrunden, omgiven av grus och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första hösten passade jag på att köpa några stora Syrénbuskar när Granngården sålde ut för säsongen. Då vi visste vi skulle dränera så jordslog jag dem över vintern i komposten och planterade sedan en Syrénbåge. Buskarna är blandade vit, lila och rosa. Tyvärr dog den som stod längst till höger under första vintern men övriga har tagit sig bra. På gården stod redan tre Syréner (mycket stora) och dem har vi försökt tukta för att få ned i storlek och den ena av de stora är nu i avslutet på bågen. Drog sedan hundstaketet i samma bågform och hoppas att de impregnerade stolparna snart är grå så de inte syns så mycket. Det finns en ritning på en portal och en grind till höger om dessa buskar. Senare.

Trädgård med grön gräsmatta, nysatta syréner längs ett hundstängsel och en vit spaljé i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avslutar med lite härliga bilder. Jag längtar till sommaren och blommorna.
Rosa klematisblommor och knoppar med gröna löv i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit överblommad honungsros omgiven av gröna blad i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en fuktig gul ros med en annan gulfärgad ros suddig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på knoppar av tulpaner med lila ränder, redo att blomma mot suddig trädgårdsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en solros mot en vit bakgrund, symbol för trädgårdens blomsterprakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en överblommad mörkröd ros med synliga ståndare och pistiller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
Om du måste kupa rosorna så har du fel rosor, (eller så är de för grunt planterade). ;)

Satsa på doftande gammaldags buskrosor. Finns många som går i zon 5. De är lättskötta. Behöver bara klippas lite på våren, samt en liten dos naturgödsel varannat år el så.
Titta bland Gallica-, Damascener-, Spinossisima-, Alba-, Portland-, Höstdamascener- och Rugosarosor.
 
  • Gilla
Charlie2
  • Laddar…
Krattning av löv!
Tillsammans med en ljudbok spenderade jag några timmar med krattan i en del av "skogen". Förra året gjordes inte detta och mängden löv fyllde sex sopsäckar. Har även krattat ur vita rabatten, tittat på mina lökvöxter som kommer upp för första ggn i år - vita ska de bli.

Nyrakad trädgård med björkträd, stenblock, en gungställning och diverse växtlighet i tidigt skede.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgård med nykrattad gräsmatta, en stenig rabatt, vita tidiga lökväxter, björkträd och en gungställning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog sedan en fight med herr syrenbuske från 1957. En risig, stor och mycket envis buske. Två grenar växte nästan vertikalt och fullt klädd i blad och blom så hindrade den grannarnas sikt vid backning. Jag slet med en slö såg (glömmer alltid att fixa den). Men till slut så blev den fin igen. Får ge mig på marken omkring ngn annan gång, det är mossa överallt.

Syrenbuske beskuren, visar avsågade grenar och rötter på marken täckt av löv och mossa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Envisa rötter

Syrenbuske med nyligen beskurna grenar framför en vit husfasad och röd bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.