Hej!

Jag skall bygga dubbelgarage med inredd övervåning men har svårt att hitta någon som kan beräkna lasten utifrån den konstruktionsritning jag har.
Konstruktören utav konstruktionsritningen har ingen lämplig kontakt vad gäller beräkning av punktlaster så rätt förstärkning görs i plattan.

Har ni någon bra kontakt för konstruktionsritning av betongplatta på mark?
 
Grundleverantören brukar väl göra beräkningar?
 
De företag jag haft kontakt med utför inga konstruktionsberäkningar för plattor.
Rekommendationer på lämpliga företag i Göteborgsområdet med omnejd mottages tacksamt.

QUOTE=Johannes Carlsson;2684818]Grundleverantören brukar väl göra beräkningar?[/QUOTE]
 
Blir det några speciallösningar i garaget?
Annars känns det ju som en standardplatta från lämplig grundleverantör skulle duga?
 
Ja, det blir special. 7,5 x 9 meter med dubbla portar på ena kortsidan. Inga regelrätta takstolar utan en grov limträbalk genomgående på övervåningen där alla balkar för taket ligger mot. Inga pelare i garagedelen utan en stålbalk tvärs över från ena långsidan till andra. I denna stålbalk läggs från respektive sida alla reglar in för övervåningens golv.
Denna lösning genererar fyra kritiska lastpunkter för plattan och behöver således beräknas.
 
Vet du vad det är för markförhållanden där plattan ska ligga? Finns ju en del lera i Göteborgsområdet och det vore ju tråkigt med sättningar med tiden.
 
Före detta skogsmark med berg under.
 
CT byggkonsult i Alingsås dimensionerade min platta. Statiska beräkningarna gjorde http://www.hermanssonbk.com. Men det var bara för att de anlitades av huskonstruktören. CT anlitades av grund leverantören.
 
Behöver du ingen invändig pelare för limträbalken? Jag byggde ett garage nyss med en 10.4m limträbalk som var 495mm hög. Där var jag tvungen och ha en invändig bärning enligt nässjö takstolsfabriks konstruktörer.
 
Grova balkar är häftigt!
Känns som att en stålrörspåle i varje lastpunkt kan bli en bra lösning om det är berg relativt grunt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.