Jag har haft elektriker på besök och vi har en idé om hur vi ska ljussätta källaren. Elektrikern hade med sig ett par spottar från SG Armaturen av modell JUNISTAR GYRO M-V 8W LED.

Spottarna var ruggigt bra men kostade därefter, jag skulle få ge 551kr ink moms och jag ska ha 16 st.
Är det någon som kan rekommendera ngt annat alternativ som inte kostar skjortan?
Vill ha med samma egenskaper.


Benämnig......................Junistar Gyro M-V 8W LED
Håltagning.....................83mm
Inbyggnadshöjd..............48mm
Isolationsklass...............Klass II
Dimbar..........................JA
Färgåtergivning..............>90Ra
SDCM...........................4
Livslängd.......................50000h
Sockel...........................Integrerad LED
Effekt............................8W
Lumen...........................540lm
Färg..............................Matt vit
Spridningsvinken............36
Färgtemperatur...............2700K
Höjd..............................48mm
Spänning.......................230V
 
Min elektriker gav mig ett 10-tal spottar att testa hemma, bla hidealite, deltalight mfl, men när vi hade dem tända bredvid varandra och testade hemma var det en "no-brainer" att välja junistar modellen, den hade snäppet högre färgåtergivning (Ra på 90 och de andra hade 80 om jag inte minns fel), vilket gjorde otroligt stor skillnad.
Jag har installerat ca 20st och de kostade ca vad du fått i pris. Jag tror våra hette junistar exclusive men gissar att det är samma led.
I efterhand är jag jättenöjd, dock kunde jag nog installerat lite färre, detta då våra var 10W och layouten/ljusberäkningen gjordes baserat på hidealite multi 8W. Men på sätt och vis kan det vara trevligare att ha fler neddimmade än färre på högre effekt.
 
Junistar Exclusiv är lite annorlunda än Gyro. Den kan man dra ut 40 grader, medans Gyro kan vinklas åt 360 grader i stället. Plus att Exclusiv, som sagt, är på 10W, medans Gyro är på 8W.

Jag brukar sätta Exclusiv om dom ska monteras i snetak, annars Gyro.

Det ska möjligtvis vara Malmbergs som har någon billigare spott. Fast jag skulle snarare titta på om det går att tänka smartare på ljussättningen för att på så sätt kunna minska antalet spottar. Längre avstånd mellan spottar, belysa strategiska platser i stället för att satsa på 3 rader av spottar m.m.
Går även att komma ner i antal utav dom större, dyrare spottarna genom att blanda in mindre, billigare spottar. Kanske belysa en vägg, med en mindre spott.

Jag har t.ex. använt mig utav denna spotten för att belysa en vägg hos en kund. http://www.kamiclightsafety.com/se/...omhus/infallda-armaturer/stella-fix-3w-36/pid

Spotlights inbyggda i tak belyser en vit vägg med jämnt avstånd och skapar distinkta ljuskeglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Patrik
 
Redigerat:
Inte jättestor prisskillnad men handlade Designlight P-1602530 som jag ska ha under min kommande carport. Finns både i 2700k och som mina är i 3000k. Tror jag gav 310kr/st, ligger på 359kr/st på prisjakt.
7w, ställbara och med 3st olika reflektorer från ren spot till "heltäckande" ljus.

Mvh Jonas
 
Har kommit lite närmre ett köp och sneglat lite åt Designlights som är betydligt billigare.
Designlight P-1602527 329 kr/st eller SG Armaturen Junistar Gyro 498 kr/st.

Vad skiljer de olika leverantörerna är det kvalitet vilket som?
 
Ja, både SG och Designlight gör bra grejer.
Den stora skillnaden mellan dom två är väl att SG Gyro går att vinkla åt 360°. Man behöver alltså inte tänka på åt vilket håll man vill vinkla spotten när man sätter den i taket utan det är bara att smacka upp den.

//Patrik
 
Men vill du inte ha en led-armatur som ger varmare färgtemperatur när den dimras?

Jag använder philips DimTone lampor som jag tycker ger ett väldigt trevligt ljus även vid lägre ljusstyrkor.
En vanlig LED ger ett läskigt ljus tycker jag när den dimras, ska byta ut alla våra vanliga ledlampor till
dimtone nu.

Antar att alla leverantörer har vettiga alternativ, Hidealite och Malmbergs versioner heter Tune.
 
Patrik, vilket avstånd ut från vägg och mellan spottarna har du kört där?

Mvh
 
L Ljungan33 skrev:
Patrik, vilket avstånd ut från vägg och mellan spottarna har du kört där?

Mvh
Jag minns inte exakt, men har för mig att det var 3W spott där med 36 grader spridning och då är 20 cm från vägg och 80-100 cm mellan spottarna lämpliga mått.

//Patrik
 
Såhär 4 år senare hittar jag denna tråd :)

Har suttit och letat och jämfört som en galning nu. Vi har junistar gyro på hela nedervåningen. Hade elektriker som installerade. Funkar jättebra. Lite onödigt att ha vinklingsbara (17st) när alla lyser rakt ned, men skit samma.
Nu planerar jag belysning i attefallshuset och inser att det är fördel att kunna vinkla dem då det är 18 grader snedtak. Sg junistar exclusive verkar kanon.

Frågan är nu då; varför lägga 5000 spänn (7st) på fasta icke utbytbara lampor, när man kan köpa en ställbar sockel för en hundring och sätta gu10? Det blir ju Max 1500 med den stora fördelen att det går att byta lampor om de går sönder...

Visst, junistar exclusive är något snyggare då de sticker ut lite så man inte får någon skugga i ljusbilden... är det värt 3500 eller missar jag något annat?
 
Är det för att men inte hittar mer än 5W i gu10, medans det finns 9W i de andra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.