S
greenhouse skrev:
Hej igen!

Nej SBH har inte alls eldat på min skräck, det gör jag så bra själv! :(

I mitt fall handlar det om att vara nybörjare på renovering. Jag har aldrig ägt hus förut och i min värld fanns asbest bara i eternit och takpannor. Nu vet jag bättre. Det finns givetvis värre faror, man kan t.ex. få akut blyförgiftning av sitt hagelgevär om man pekar det åt fel håll eller krocka med bilen. Men i mitt fall handlar det om att lära sig nog mkt för att inte utsätta mig själv och min familj för onödiga faror. Asbest är ingenting man skojar bort.

För att svara på "vad är misstänkt" så kommer jag i fortsättningen börja undersöka försiktigt, är det då material jag inte känner igen så kommer jag skicka på analys. 600 kr är för mig en struntsumma i sammanhanget.

Better safe than sorry tänker jag...
bara skära ut lämplig provbit eller anpassa efter matrial du ska testa.
 
Jepp precis så!

Det gick snabbt att testa också eftersom vi har en firma stan som gör det. Labb-personalen verkade dock inte jätteoroliga över proven de hanterade. Det var inte rymddräkt på direkt. Det var krossa provet med hammare och sedan kika i mikroskop utan dragskåp el dyl. De vet nog vad de håller på med tänker jag.
 
  • Gilla
Ambiorix46
  • Laddar…
S
greenhouse skrev:
Jepp precis så!

Det gick snabbt att testa också eftersom vi har en firma stan som gör det. Labb-personalen verkade dock inte jätteoroliga över proven de hanterade. Det var inte rymddräkt på direkt. Det var krossa provet med hammare och sedan kika i mikroskop utan dragskåp el dyl. De vet nog vad de håller på med tänker jag.
jo. ungefär så ska du se på det när du inte jobbar dagligen med det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.